Bild
Nästa artikel

GPS-test: Navigator i telefonen

Webb-tv

Vi testar den nya tidens GPS – navigationsprogram för mobiltelefonen iPhone. De gör sitt jobb men har en nackdel.

 

Läs hela testet av tre konventinella GPS-navigatorer och två mobiltelefonapplikationer i Vi Bilägare nummer 18/2010. Tidningen finns i butik från 21 demceber och kommer till prenumeranter några dagar innan.

Diskutera: Vad tycker du om GPS-navigatorer för mobiltelefonen?

Kommentarer

#1
Henke.
2010-12-16 10:17

Fin och tyst bil dom åkte i :-)

#2
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-12-16 10:19

Tack! Det är min tjänstePrius! Den äldste av Vi bilägares långtestbilar som nu rullat 7 år och 14 400 mil! :-)

#3
2010-12-16 10:44

Jag har en Nokia 5230 (1000 kr inkl. bilhållare och fria kartor hela världen/navigation/ fria uppdateringar.) Till skillnad från andra mobiler behöver du inte vara uppkopplad mot (svindyrt) internet när du kör utomlands. Och en ytterligare fördel: du kan använda mobilen även som gå-hjälp i städer. Funkar dåligt med vanlig GPS. Jag slängde min GPS, efter ett par resor i Europa med mobilen.
Enda nackdelen liten skärm. Men jag lyssnar på instruktioner när jag kör.

#4
789
2010-12-16 11:23

Jag har en Iphone 4 med en suverän GPS funktion. Iphone 4 kan jag verkligen rekommendera!

#5
Nöjd Nokia-användare
2010-12-16 12:02

Viktigt Viktigt

I denna testen är Iphonen inkopplad med en INTEGRERAD Gps (som enligt uppgift lär kosta 1000 kr). Den Gps som så att säga "finns" i en Iphone oavsett om det är 3 3gs eller 4 är en ASSISTERAD gps som alltså tar kartorna via nätet. Detta behöver man inte bry sig om i sverige (förutsatt att man har ett abonnemang på datatrafik) men om NI ska köra utomlands är det VÄLDIGT VIKTIGT. Detta pga vansinniga kostnader för datatrafik utomlands ex tele2 tar 36 kr/mbyte i tyskland och 160 kr/mbyte i Thailand som ju är ett vanligt resemål för svenskar. Jag skulle rekommendera en Nokia där man hämtar ner kartan i det land man ska åka till GRATIS och sen stänger av A-Gps (assisterad GPS) och bara använder den INTEGRERADE vilken då är helt gratis oavsett var i världen man befinner sig. Det kommer att ta ca 3-4 min innan man får signal om A-gps är urkopplad, men å andra sidan får man ingen kalldusch efter man har kommit hem.

#6
Nöjd Nokia-användare
2010-12-16 12:33

Rättelse

Vill bara förtydliga att om man på sin utandsresa tar med sig detta Tom tom car kit och stänger av a-pgs så blir det ju inga kostnader då detta paket har en inbyggd integrerad gps av typ SiRF star 3. Men många glömmer nog detta och kör sedan sin hyrbil med a-gps och då rusar priset iväg. Värt att notera är att exempelvis thailandskartor kostar 299 kr och dessa måste du köpa och installera innan resan. Här köper du dessa

http://itunes.apple.com/se/app/tomtom-thailand/id344144606?mt=8

PS: Annars kan du köpa en NOKIA och då är nästan hela världens kartor GRATIS + att du inte behöver ta med dig något extrapaket med integrerad gps då NOKIA telefoner med gps redan har detta INBYGGT i telefonen

#7
Henke.
2010-12-16 12:46

Hade en Nokia med gps för några år sedan, men man fick betala extra om man ville ha röstnavigering! Är det inte så längre?

#8
2010-12-16 12:53

Henke. nej sen början på detta år har Nokia telefoner där allt ingår. Gäller dock bara somliga lurar.

#9
2010-12-16 12:54

Finns Nokia och Ericsson kvar? Idag är det iPhone och HTC som gäller - telefonernas Toyota.

#10
789
2010-12-16 13:00

Nähä Jarl:
Säg inte att Iphone och Toyota hör till samma kategori. Iphone är definitivt INTE lik Toyota på ngt enda vis!!!! Iphone är snarare telefonernas Rolls Royce medan Toyota är... ja, just det? HTC har jag också haft och den är bara skit likt .... ja, just det!

#12
2010-12-16 13:11

789, även om du inte skrivit vad du skrev, så var det ganska bra skrivet. Just den där kopplingen Iphone och Rolls-Royce var fyndig. Överprisat glitter för trendnissar. Så långt från Toyota man kan komma.

#14
Anonymous
2010-12-16 14:21

Det här med kapning av användarnamn eskalerar utan minsta reaktion från redaktionen. Inte ens ett inlägg i spalterna bemödar man sig med. Det är numera helt meningslöst att lägga ner tid på att skriva några längre inlägg. Jag föreslår att alla skriver under "Anonymous" så behöver ingen bry sig längre.

#15
2010-12-16 14:41

Redaktionen tar bort inlägg som vi upptäcker är skrivna under kapade användarnamn. Vi ser också över hur vi ska utveckla kommentarsfunktionen för att få en mer givande debatt.

/Fredrik Diits Vikström, webbredaktör Vi Bilägare

#16
Anonymous
2010-12-16 14:57

Man kan ju tänka sig något liknande som Teknikens Värld har - att man måste registrera användarnamnet ihop med en giltig e-postadress som verifieras via IP-adressen. Det blir då omöjligt att sno någons användarnamn eftersom ingen annan (förhoppningsvis) känner till den e-postadress som är kopplad till användarnamnet.
Hmmm, jag tror det är så det fungerar, i alla fall =)

#17
789
2010-12-16 15:13

Fredrik, ViBilägare:
ÄNTLIGEN! Well Done!

#18
2010-12-16 16:16

IPhone4 är, sammantaget, troligen den bästa telefonen på marknaden - och i särklass svindyrast. En billigare telefon, förslagsvis då med Adroid som operativsystem, kan alla samma saker - det handlar om vilka appar man väljer att tanka ner. Vad man offrar är en något sämre skärm, en lite enklare kamerafunktion, kanske saknas fotolampa och processorn gör telefonen lite slöare med en del applikationer.
Märkligt nog så fokuserar de flesta tester på iPhone och glömmer helt bort Android och, för all del, Symbian och några till.
-
Vad jag förstår så använder sig en telefon både av mobilnätet och GPS-satteliter för sin positionering - det gör knappast navigatorn.
Som fotgängare har jag emellanåt haft nytta av min telefon och Google maps. jag kan få inlagt på kartan hur jag ska gå, få vägbeskrivnng med mera.
I en bil är däremot en renodlad navigator lämpligare - och inte minst billigare om man näödvändigtvis ska ha just en iPhone.
-
Noterar en reaktion från redaktionen i form av en kommentar från Fredrik!
Än är inte undrens tid förbi...

#19
Emme
2010-12-16 21:21

Testa gärna fler lurar och inte bara Iphone är ni snälla.
Även om ingen gps-programvara finns att tillgå så finns det att köpa, likväl som man måste göra till Iphone. (Nokia är väl undantaget och om man är ute efter en GPS-telefon så skulle jag tittat på en sådan).

#20
2010-12-16 21:29

Jag har avänt GPS i telefonen i 4 år på min Nokia N95a, det ha funkat helt OK, dock lite petigt att mata in adresser mm då det måste vara exakt rätt, och den lilla skärmen är svår att se på i motljus dagtid. Nogranheten har varit imponerande, zommar man in är det inget problem o se i vilken av dom 4 filerna på Essingeleden här i Stockholm man kör i, för navigation fanns hackade porgam att tanka ner gratis.
Har även pogram för att ta tid, tex när jag kör på bana, antingen kör man bana o spelar in den, eller tankar ner den, typ alla jordens tävlingsbanor finns.
För ett år sen fick jag en Navigon till firmabilen och har inte använt telefon GPSen, men när jag nyligen köpte en Nokia N8 kunde jag lägga Navigonen i en byrålåda, N8ans GPS/navigation är överlägsen, även fast skärmen är mindre.
Man behöver inte knappa in städer, gator o nummer, bara söka på vad som helst, tex det företag man ska besöka.
En jobbarpolare bor på en lite udda adress dit ingen renodlad GPS hitils hittat, N8an hittade på nån sekund, jag skrev bara in namnet på hans företag.
En annan fördel är att kartorna alltid är uppdaterade.

#21
Daniel S
2010-12-16 21:51

iPhone ja det är nått som går över det gjorde det på 90talet också när Apple var först den gången o målade in sig i ett hörn...Jag är föredetta Apple anhängare men gav upp efter att dom inte bryr sig om sina gamla kunder utan bara blickar framåt.
sitter o kör med en Nokia N8 idag med Fri GRATIS navigering, ruttverktyg på www.ovi.com där jag kan synca mina rutter till/från telefonen.
Är det framtiden mend en telefon som man får en timma fel på väckningen om man vill ha återkommande. eller inte kan skicka o ta emot filer via blåtand. inte fungera som Wlan router till din laptop, vara låst till en PC för musik överföring ja då är iPhonen fin. Det är en "Blondin telefon" snygg o se på o röra på men innehållet saknar substans.
Jag vet att Pressfolk älskar frukt men det finna annat.
Testa Andriod o Symbian också! Tex Garmin Nuviphone, HTC Desire HD samt Nokia N8 , C7, telefoner som säljs med komplett navigation rätt ur lådan.

#22
Peugeo
2010-12-17 08:35

iPhone är ju övelägset bäst för tillfället om man vill ha en telefon som bara fungerar utan strul. De flesta som klagar har aldrig prövat en iPhone. Har själv använt 3GS -modellen som navigator utan TomTom:s ställning utan problem på en resa i Norge och Finland. Använder Navigons program. Alla försöker ju svartmåla "kungen" för folk är ju sådana tyvärr.

#23
Johan2
2010-12-17 09:14

Angående iphone, går ju inte ens att byta sms signal eller skicka filer via blåtand eller radera låtar(måste koppla upp den mot datorn), inget flash support, ingen bekräftelse på att sms gått fram mm mm.

#24
2010-12-17 09:44

Som telefon fungerar min Samsung GT-E1080 klart bättre än svärdotterns nya Iphone. 10-20 ggr så lång batteritid, och betydligt enklare att använda. Dessutom lite billigare. 99 kr olåst jämfört med dryga 5000 kr.
Som navigator är min Nokia perfekt (t.ex alltid senaste kartor och aldrig några kostnader.) En fråga: Är det inte så att det kostar från 100-tals till 1000-tals kronor per dag att navigera ute i Europa med Iphone?

#25
Peugeo
2010-12-17 11:39

Kartorna följer ju med programmen som tex Navigon och Tomtom så det kostar inte alls något utomlands heller. Flash är processorerna i dagen mobiler för klena för. Ta en sida med 5 st flash -annonser och tom en vanlig dator börjar få något att bita i. I ett senare skede kan flash vara en god ide om vi nu måste ha det sk*tet med oss hela livet (hoppas inte). ;) Köp INTE en iPhone ifall du inte tycker om den, så skulle jag göra om jag var du men min iPhone får ingen ta av mej! :)

#26
2010-12-17 12:39

Jag förstår att kartorna följer med, om man köper dem. Men min fråga var om man kan navigera ute i Europa med Iphone, utan att vara uppkopplad mot nätet. (Vilket i så fall blir dyrare än att avlöna en privatchaufför.)

#27
2010-12-17 12:57

Jag fick just svar på min fråga av en som visste:
Har du en Iphone, måste du vara uppkopplad mot nätet för att få navigering. Alltså fallet Iphone:
Köp en mobil för drygt 5000 kr. Köp kartor för nån tusenlapp. Köp bilhållare för för en tusenlapp. Sen kan du ändå inte använda skräpet, för det kostar per timme att använda, som en välklädd privatchaufför.
Köper du en Nokia, så betalar du en tusenlapp. Sen inget mer under telefonens livstid.
Sen att Iphone t.ex. har nästan lika bra kamera som en riktigt usel och billig (typ 399 kr) digitalkamera, är ju kul för de som inte har digitalkamera. Men skämt åsido, behöver man bara en telefoneringsapparat med internationell GPS, så är Iphone både dyr och i praktiken helt oanvändbar.

#28
Nöjd Nokia-användare
2010-12-17 14:29

Jag ber att få kopiera in mina två tidigare inlägg då jag ser att intresset är stort för mobilnavigatorer men KUNSKAPEN om hur dessa fungerar är alldeles för låg

Vill också passa på att inflika att jag på inget sätt är motståndare till Iphone. Vi har en sådan inom familjen också. MEN..............som navigator kan Iphonen bli HUR DYR SOM HELST OM DU BEFINNER DIG UTOMLANDS. Anledningen till detta är

Normalanvändaren kanske tror att google map är ett navigationsprogram vilket det inte är då man måste ladda ner kartor online HELA TIDEN. Alltså det räcker med att zooma in bilden så är det en ny bild som laddas in och detta kommer bli SKITDYRT vid roaming utomlands. Befinner du dig inom Sveriges gränser och har fri surf eller liknande behöver du iofs inte bry dig, men har du inte datatrafik i Sverige i ditt abonnemang så kommer det kosta dig ca 15 kr/mbyte även i sverige

1..Vill du använda din IPHONE som navigator (utomlands) bör du köpa något av dom navigationsprogrammen som finns och sedan även köpa en karta till det landet dit du ska åka och ladda ner detta INNAN du åker utomlands (eftersom det kostar skjortan att ladda datatrafik utomlands)

2 Du måste sedan också köpa exempelvis det paket som journalisten i detta test visar då detta har något som heter INTEGRERAD GPS vilket gör att detta tillbehör hämtar "data" från gps satelliterna (vilket är GRATIS) och inte via mobilmasterna=assisterad GPS

Här är mina två tidigare inlägg

Viktigt Viktigt

I denna testen är Iphonen inkopplad med en INTEGRERAD Gps (som enligt uppgift lär kosta 1000 kr). Den Gps som så att säga "finns" i en Iphone oavsett om det är 3 3gs eller 4 är en ASSISTERAD gps som alltså tar kartorna via nätet. Detta behöver man inte bry sig om i sverige (förutsatt att man har ett abonnemang på datatrafik) men om NI ska köra utomlands är det VÄLDIGT VIKTIGT. Detta pga vansinniga kostnader för datatrafik utomlands ex tele2 tar 36 kr/mbyte i tyskland och 160 kr/mbyte i Thailand som ju är ett vanligt resemål för svenskar. Jag skulle rekommendera en Nokia där man hämtar ner kartan i det land man ska åka till GRATIS och sen stänger av A-Gps (assisterad GPS) och bara använder den INTEGRERADE vilken då är helt gratis oavsett var i världen man befinner sig. Det kommer att ta ca 3-4 min innan man får signal om A-gps är urkopplad, men å andra sidan får man ingen kalldusch efter man har kommit hem.

Rättelse

Vill bara förtydliga att om man på sin utandsresa tar med sig detta Tom tom car kit och stänger av a-pgs så blir det ju inga kostnader då detta paket har en inbyggd integrerad gps av typ SiRF star 3. Men många glömmer nog detta och kör sedan sin hyrbil med a-gps och då rusar priset iväg. Värt att notera är att exempelvis thailandskartor kostar 299 kr och dessa måste du köpa och installera innan resan. Här köper du dessa

http://itunes.apple.com/se/app/tomtom-thailand/id344144606?mt=8

PS: Annars kan du köpa en NOKIA och då är nästan hela världens kartor GRATIS + att du inte behöver ta med dig något extrapaket med integrerad gps då NOKIA telefoner med gps redan har detta INBYGGT i telefonen

#29
2010-12-17 17:08

Har jag fattat rätt nu ??
iPhone har ingen inbyggd GPS motagare ??

#30
2010-12-17 23:43

Jo, Iphone4 har GPS. Men den kan inte navigera dej utan att vara uppkopplad mot nätet. Därmed är den helt värdelös som GPS ute i Europa. Eftersom du får betala samma timkostnad, som till en välskräddad privatchaufför. Iphone är jättekul, för de få som behöver de speciella fördelar den har, och de många som vill tillhöra "Iphone-folket." Men för de som behöver en telefon med GPS är den sämre än en burktelefon.

#31
2010-12-18 12:45

Hmm ?? Men om den har GPSmotagare borde det väl gå att ladda ner ett navigationspogram, precis som man kan göra till andra telefoner.

#32
2010-12-18 20:54

Rikard, precis som man kan göra till andra telefoner? Va bra, vi har även en X10 med GPS. Men när jag frågade SE, så sa dom att den bara kan navigera uppkopplad. Samma med sonens HTC. Och övriga märken. Hoppas du har rätt, och jag har fel. Men tills annat är bevisat, så litar jag på uppgifterna att det bara är Nokia som navigerar utan hjälp av nätet.

#33
2010-12-19 00:31

Nä jag har inte en aning, men jag trodde faktist att man kunde tanka in navigering på typ alla smartphones med GPS.
Jag har hur som helst åkt både i Norge o danmark med Nokia utan internetuppkoppling, därav trodde jag att även andra kunde det.
N8an har jag bara kört i sverige uppkopplad, har inte tankat kartor än.

#34
Anders Hansén
2010-12-19 12:45

@Nöjd Nokia-användare: Ditt ivriga postande låter som kvalificerat skitsnack! Jag provade just att få en giltig GPS-fix UTAN mobildata eller wifi aktiverat på en iPhone 4 - inga problem ALLS.

Däremot stämmer det att om du försöker navigera med den inbyggda Google Maps kommer det kosta skjortan, då den inte har lokala kartor. Men det skulle jag ändå inte göra - eftersom den (till skillnad från Nokias utmärkta app, som jag själv använt) inte har stöd för turn-by-turn navigation.

Köper du däremot Navigon eller TomTom till din iPhone funkar det PRECIS lika bra att navigera utan internetkoppling som i Nokia, så länge du har kartorna för landet i telefonen!

#35
Sweeny
2010-12-19 15:25

Pender: konstigt det du skriver... jag får fix på ett tiotal satelliter med mobildata avstängt på min HTC Legend, däremot går det mycket snabbare att få en position om man slår av mob.data efter nån minut då GPS:en tar längre tid på sig att fixera din position. De GPS-program som säljs och som specifikt ska passa till denna telefon marknadsförs just med att ingen roaming behövs och att det ska funka utan GSM-täckning... Däremot tar det längre tid att få pos. med enbart GPS. tricket är nog att slå på mobildata, GPS och sedan slå av MD när du fått din position. jag använde appen GPS-test för att prova, men ville inte stå ute i snöstormen för att prova hur lång tid GPS:en behövde själv;-)

#36
2010-12-19 16:37

Sweeny hoppas vi fått fel besked från resp. kundsupport. Då skulle jag kunna navigera med vår X10:a. Men alla har gett besked att man måste vara uppkopplad mot nätet, för att få navigation. (Förutom Nokia som sagt.)

#37
Sweeny
2010-12-19 17:12

Pender: jag var ju tvungen att gå ut och testa... har som sagt en HTC Legend, slog av mobil data, slog på GPS, startade appen "GPS-test" som jag hämtat från Market. efter några sekunder började den räkna upp de satelliter som den hade kontakt med tills det var 10-12 st och anslöt till 6-8 st. jag fick long och lat.position höjd över havet hastighet och allt... så ja, HTC har gps-kontakt utan mobildata. Googles programsvit lär ju inte funka men de appar som lagrar kartor på SD-kortet ska göra det, tex sygic aura där både Legend och X10-modellerna finns med som kompatibla telefoner. http://www.sygic.com/

#38
2010-12-19 17:36

Vad en kunssuport säger får man nog ta med en nypa salt.
Jag var inne i en butik häromdagen o klämde på en HTC som jag ev skulle få som firmatelefon, det framgick inte om den hade GPS, jag frågade en säljare som efter en lång stunds blädrande på en dator bekräftade "Jo då, den har GPRS" !!!!

#39
2010-12-19 17:39

Jaha, ursäkta en fråga från en datatekniskt efterbliven: Betyder detta att du får röstnavigering utan att vara uppkopplad mot internet?

#40
Sweeny
2010-12-19 18:03

Pender: har själv ingen navigationsprogramvara installerad, så jag kan inte säga med säkerhet, men eftersom tex det program jag länkade till funkar bra med enbart GPS så borde det vara så. en "standalone" GPS har inte mycket minne men har alla röstkommandon lagrade ihop med kartorna.

#41
2010-12-19 18:23

Konstigt att alla supporter , både skrivna på deras hemsidor och besvarade muntligt (HTC, Iphone, SE) påstår att man dels måste köpa kartor och navigering,
och dels måste vara uppkopplad mot internet, för att få "normal" GPS-funktion.

#42
Sweeny
2010-12-19 19:23

ja, inte vet jag. jag har som sagt ingen nav-app själv men enligt programutvecklarnas egen info kan den användas fullt ut även där det inte finns täckning ens en gång, och de borde ju veta... kan ju vara så att tillverkarna refererar till Google maps och nav. där är det väl tvunget att finnas täckning för att uppdatera kartorna.

#43
Anders Hansén
2010-12-19 22:42

@Pender: ja.

Iphone 4 + Navigon Western Europe.

Passade på att be telefonen kalkylera en rutt till Tirana med mobildata avstängt. Kollade sedan detaljkarta över destinationen. Inga problem. Och jag kan lova att Tirana inte fanns cachat på telefonen ;-)

A-GPS är en teknik som framförallt förkortar "time to first fix" (som i värsta fall kan vara 12,5 minuter på en standalone GPS) genom att samköra en massa data t.ex. mobilmaststriangulering. De flesta A-GPS enheter går att köra standalone. Det finns undantag, men jag vet faktiskt inget på rak arm.

Supportsvaren är garanterat baserade på vad telefonen kan "rakt ur lådan", och stämmer då (dvs datauppkoppling är ett krav för navigering för alla - utom Nokia, som bundlar offlinekartor).

Har du däremot köpt till offlinekartor är det bara att åka på och vara glad - oavsett vad supporten sagt ;-)

#44
2010-12-21 12:05

Hansén, ja nu vet även jag att det är som du skriver. Och därmed är det ekonomiskt helt omöjliga hindret, internetuppkoppling utomlands, borta. Fortfarande handlar det om ett par tusenlappar, för bilhållare och kartor, (plus kostnad för kartuppdateringar?), jämfört med Nokia.

#45
Sweeny
2010-12-21 12:58

Följer det med bilhållare till Nokia? finns oftast flexibla hållare för ca 150kr att köpa som passar olika märken, programmet Sygic Aura som passar både Android och iPhone kostar 30€ för västeuropakartor. Vad ingår i de flera tusen, mellanskillnaden på telefonen? min HTC skulle det alltså kosta ca 500 spänn att få navigering till, med hållare...

#46
2010-12-21 21:49

Ja, till den Nokia 5230 jag köpte för 990 kr, följde med bilhållare. Över 1000 kr vill Iphone ha för bilhållare. Så det är bra om det finns pirat. De kartor jag kollat, TomTom och Navigon, kostade runt 900 kr med navigering. Men räcker det att köpa Sygic Aura, så är det ett mycket bra tips. Innehåller det verkligen både kartor och röstnavigering? Som körs utan att man är på internet? Kanon i så fall. (Jag ser att det kostar 20€ just nu.)

#47
2010-12-21 23:05

Jag köpte en universal GPS hållare på Kjell o Co för 249:-, passade som klippt o skuren för N8an, 4 små justerbara armar som håller telefonen gör att man kan komma åt alla knappar o utag. Stadig pryl med sugpropp som verkligen sitter fast, en rund platta medföljde oxå ifall man vill fästa den nån annan stans än på vindrutan.

#48
Sweeny
2010-12-22 08:13

ja. så här står det i Sygic´s egen information på hemsidan: "AURA comes with all data pre-loaded, so it will never let you down. Data storage is faster, more stable and cheaper than data transfer from an Internet connection. Wherever you are, use AURA to find your destination without any roaming costs. Places, addresses, maps, wiki information, city guides, navigation and voice guidance - all are pre-installed. "
Vad gäller uppdateringar så vet jag inte, men det kan ju inte vara dyrare än att bara köpa kartmaterialet på nytt?

#49
2010-12-22 09:48

Låter utmärkt, Sweeny. Ska testa när julbestyren är över. Vår X10 har ju mer passande skärmstorlek för GPS, än Nokia 5230.

#50
Sweeny
2010-12-22 10:12

Hoppas det funkar bra! om denna tråd finns kvar kan du väl ge lite feedback?

#51
Conny Carlsson
2010-12-23 11:28

Om du skaffar ett navigations-program till Iphone så funkar den som en vanlig GPS. Du är inte uppkopplad på tele-nätet, kartorna finns i programmet! Det är ingen A-GPS utan ett fullvärdigt kart-program! Med andra ord, DET KOSTAR INGET! Jag använder FALK som kostar 469 kr, är 1,7 Gb och 40 kartor i Europa. Om du vill ha en billig navigator så finns det för 38 kr, svensk. Och jag gillar inte diskussionen om vilken mobil som är bäst...

#52
2010-12-24 00:13

Conny, "det kostar inget", är nåt som smarta säljare brukar svänga sej med. I ditt exempel så kostar kartor plus navigation. Plus uppdatering av kartor. Och går vi utanför Norden och Europa, så kan "kostar inget" bli rätt mycket. Dessutom plus bilhållare. (Allt jämfört med Nokia.)
Men trots kostnaderna så ska jag testa Sweenys tips. Som var bra mycket billigare än respektive mobilfabrikats egna förslag.

#53
Anonymous
2011-01-02 17:08

ViB har satt navigatorn fel.
.
Den ska INTE sitta mitt i rutan som ett par tärningar!!! Hoppas det inte är några andra ungar än dina egna som spriger ut framför bilen, för att du inte ser dem pga. navigatorn.
.
En navigator ska alltid sitta vid A-stolpen så nära instrument panelen för att skymma vägbanan så lite som möjligt.
.
Konstigt att en stor tidning som ViB missar detta???

#54
Örjan Sjölin
2011-01-05 12:41

Jag har testat det superbilliga programmet för Iphone, som inte kostar mer än 38:-// Och då kan man knappast förvänta sej någonting alls. Jag jämförde på samma sätt som Vi Bilägare, så jag körde samtidigt med en stor GPS av märket Navigon. Min erfarenhet är att storleken på Iphone räcker, men att den stationära GPS:n är snabbare än den billiga appen. Däremot visade dom oftast samma vägval, då de inte gjorde det var det oftast den billiga versionen som stämde med verkligheten. Så en helt rättvis och jämförande bild är svår att ge. Ibland är den ena bättre, och ibland den andra. Men om man ändå har en Iphone så finns det väl ingen anledning att låta bli att ladda ner den superbillega GPS:n, den var smidig att ha med då jag vandrade i London-det hadu ju inte gått med den stora GPS:n - Så varför nöja sej med bara en? Det krävs två för en tango!

#55
2011-01-09 08:58

Provade Aura på vår X10. Så här tyckte jag (OBS, det är en data-teknisk idiot som tycker):
1. Funkade smidigt online. Provversionen fick jag inte att funka alls offline.
2. Visade avstånd fågelvägen. Eftersom jag inte har helikopter, så blev avståndsfunktionen av nära noll värde.
3. Europa kostar 60€. 15 länder plus några typ Andorra kostar 40€. Men för mej fattas då t.ex. Grekland.
4. Väldans tjocka, klumpiga färdmarkeringar på kartan.
5. Hade en del skojiga extrafunktioner utöver basic-navigation.
6. Röstguidningen skedde inte nån goldenvoice direkt.
Min slutsats: Nokias gratis-GPS är bättre. Men har man ingen GPS-Nokia, så kanske Aura är ett alternativ. Jag ska söka vidare för X10:an.

#56
2011-01-09 09:15

PS. Ska man gå i svenska städer så är den gratis Google-navigation som finns i telefonen helt överlägsen Aura. Bl.a. fattas en massa adresser hos Aura. Det verkar lite EPA.

#57
Anonymousx2
2011-01-17 18:19

Finns ett ypperligt gratisalternativ, bara googla på "waze"

#58
Anonymous1
2011-01-17 18:27

Jag jailbreaka min Iphone 4 och kunde då ladda ner Tomtom gratis. Nokia är helt efter när det gäller smartphones och kan inte konkurrera med Iphone/apple, HTC Desire HD ligger närmast men även där känns menyerna efter fingret upplever jag. Vill man inte vara en bad boy och jailbreaka kan man lika gärna köra med google maps som redan finns i mobilen och som funkar jättebra.

#59
2011-01-18 19:57

Som jag skrivit tidigare. Man får vad man betalar för. Om man betalar för Iphone, lär man få en Iphone. Om man betalar för en Nokia 5230 (typ 15% av priset för en IPhone inkl. allt GPS-extra) så får man bara en 5230.
En medelväg är GarminAsus A50. Mer avancerad än 5230, men en tredjedel av priset för Iphone.
Rådet att hålla sej till Google, är utmärkt för de som bara kör i Sverige. Utomlands funkar det inte alls. (Internetbaserat.)

#60
2011-01-18 20:09

PS. Efter jag, och ett par till, provat Aura ett tag till, inser jag att den håller hyfsat hög klass. Hur som helst, är den riktigt prisvärd, om man vill behålla sin befintliga mobil (med aGPS.) Ryktesvis har jag hört att nya Nokia C7 är en bra kombination av smarphone/GPS. Visserligen ingen Iphone. Men också i en helt annan prisklass.