Bild
Nästa artikel

Förarhjälpmedel förhindrar olyckor

Webb-tv

Bilarnas aktiva säkerhet är under stark utveckling, nästa steg är den krockfria bilen. Här är några av dagens förarhjälpmedel.

Kommentarer

#1
2011-02-03 19:19

Vem vill ha denna bil? Inte jag i alla fall. Den kommer att vara värdelös efter 15000 mil och 10 år eftersom man måste reparera alla system som krånglar.
Med dessa typer av bilar blir bara förarna mer och er oansvariga och olyckor kommer att ske ändå och med svårare konsekvenser.

#2
Börje bilkunnig
2011-02-03 19:30

keoh: Du har helt rätt.

Och jag har redan både läst om massvis och själv sett några förare som skiter i körningen tack vare alla system.
Visst, säkerhet är bra men det får vara någon måtta!

#3
Börje bilkunnig
2011-02-03 19:32

Borde inte Volvo lära sig göra hjullager som håller i mer än 5000 mil istället? Eller lägga pengarna på en motortemperaturmätare? Eller köpa in mer plåt så vi slipper plast halvägs till framrutan osv osv...

#4
emellertid
2011-02-04 11:05

Det kommer alltid att förekomma olyckor oavsett vilka säkerhetssystem bilarna har för inget system kan täcka in all oförutsägbara situationer som kan uppstå. Jag tror det är bättre att förarna själva sköter om uppmärksamheten. Man kan ju förstås alltid förbättra säkerheten inuti bilen för passagerarna så att de skadas mindre vid eventuell olycka. För de som finns utanför bilen förutom andra bilister som cyklister och fotgängare så är det så enkelt som att använd lyktor reflexer och framförallt använd ögonen. Jag ser dagligen cyklister som kör ut på huvudleder och andra gator utan att ens kasta en blick för att se om det är någon trafik där.

#5
2011-02-04 12:02

Alltid samma gnäll om nymodigheter. Allt som är krångligare än ett spett kan minsann gå sönder!
När elektroniska tändsystem kom var det samma gnäll. De skulle inte hålla med tillkrånglad elektronik.
Sanningen är den att de är oerhört pålitliga och har en exakthet som är absolut nödvändig i dagens bränslesnåla och avgasrenade bilar.
Hur många vill idag byta tändstift lika ofta som förr? Justera brytarkontakter och emellanåt byta dessa liksom rotor, lock och kondensator.

Naturligtvis får inte förare inbilla sig att de ska sluta att bry sig och överlåta allt till bilen. Det vore ju förbaskat tråkigt, också.
Systemen träder bara in när de behövs.
Hur bristfälliga systemen än är, så är trafikanter betydligt bristfälligare! Inte beträffande allt, men i vissa avseenden alltid.

#6
Superb Skoda
2011-02-05 02:19

Byta brytare en gång om året tog inte många minuter och fördelarlock byter man mycket mer sällan än så.

Om man kallar det jobbigt är man sjuk men istället för att gnälla kan man be någon annan fixa det för en hundring.

Jag saknar att kunna se över min nya bil lite emellanåt... Man kom närmre sin bil och blev bättre vän med den förr...

För att äga en ny bil måste man vara jävligt bilkunnig eller ha gott om pengar. Fast även reservdelarna är dyra...

Saknar min gamle Saab...

#7
Mr.Chicago
2011-02-05 14:42

Man blir ju mörkrädd när man läser kommentarer här. Hur kan en vuxen människa försöka argumentera emot aktiva säkersystem hos bilar. Det är bara pinsamt. Tekniken går frammåt i rask takt och bilarna blir bätre och bättre. Och självklart så är det bra att bilen tar över när människan inte klarar av en situation.
Försök argumentera emot att bilen har otroligt mycket snabbare reaktionsförmåga och förmåga att välja rätt beslut då den innan du ens insett vad som håller på att hända redan har beräknat och analyserat allt i situationen. Hur är detta inte bra?

Så till er supermänniskor som tror att system är något farligt och att ni kör bättre själva. Tänk efter lite innan...och var inte så förbannat bakåtsträvande.

#8
2011-02-05 22:06

Väldigt bra teknik för då kanske grejer som detta inte skulle hända http://www.friatider.se/egyptiskt-myndighetsbeteende-fangas-pa-film

Kolla på dom filmerna och betänk hur detta skulle kunnat hjälpt dom som blev påkörda.

#9
Börje bilkunnig
2011-02-05 22:41

Sluta kasta skit på oss som inte tycker som dig.

Vi som är vuxna har både läst och sett att folk med för mycket säkerhetssystem är en sämre och farligare förare. Och så komemr det alltid att vara.

Visst är det bra att bilarna blir säkrare. Men det måste hela tiden finnas gränser.

Och att säkerhetssytem kan pajja när som helst, även på en ny bil är förarna dessutom helt okunnande om.

#10
emellertid
2011-02-06 10:47

Det är konstigt att man inte på ViB forum kan uttrycka sina personliga åsikter utan att bli föremål för pajkastning och diverse idiotförklaringar. Jag trodde att ett forum är ett ställe där man får säga vad man tycker om olika saker utan att man får skit för att man inte tycker som de "som vet bäst". Vet ni att ca 50% av alla människor ni möter livet kommer att ha en annan åsikt än ni i olika sakfrågor. Lycka till att försöka vinna över alla de på er sida.

#11
2011-02-06 11:29

Vore bättre med system som påtalar din uppmärksamhet är system som tar över. Både enklare rent tekniskt och kräver en viss närvaro av en förare.
Alla system som tar över förarens betydelse kommer att framkalla andra faror. Ett exempel på detta är fotgängarnas uppträdande. Varför inte gå över fast det kommer en bil? Den lär ju stanna!

#12
Emil Hammarlund
2011-02-06 12:09

Skrämmande att se vissa användare som i varenda artikel kastar skit på dem som inte tycker lika.

Är väl bara att skriva sin åsikt och sedan hålla käft och ifall det någon gång behövs (brukar vara sällan) så kan man be någon att t ex utvecka sitt svar.

#13
Mr. Chicago
2011-02-06 16:22

Jag håller självklart med om att alla får tycka som man vill, ingen som har sagt något annat. Då försöker vi uttrycka det på annat sätt och ursäkta om något känner sig illa behandlad.

Men poängen är att antalet döda i trafiken bara minskar och minskar och detta beror på att bilarna blir bättre och bättre. Kan man då komplettera detta med att bilarna klarar att hantera allt fler situationer själva, då spelar det ingen roll om förarna är bra eller inte. Eftersom bilen klarar hantera det själv.

Men som du säger så om bilen inte sköter det själv utan bara påminner om det kan det visa sig att vissa förare litar blint på bilen och då kan det bli problem. Men om tekniken skall fungera så är det lämpligt att även lära ut hur det fungerar. Antar att det kommer att finnas i framtida körskoleutbildningar.

Tekniken skall vara ett hjälpmedel. Och precis som Roy. J uttryckte sig "Hur bristfälliga systemen än är, så är trafikanter betydligt bristfälligare! Inte beträffande allt, men i vissa avseenden alltid.
"

Detta är förstås bara min åsikt och ni är välkommna att tycka precis som ni vill.

#14
Sweeny
2011-02-06 21:01

så, Börje, det är alltså ingen idé att ha moderna hjälpmedel för det kan ju hända att de går sönder?? man undrar ju hur vissa tänker, snacka om bakåtsträvare. ingen idé att ha bromsar på bilen, de kan ju gå sönder...

#15
SiggeN
2011-02-06 21:23

Nötter som inte kör bil när dom sitter i bilen ska inte köra bil.

#16
Emil Hammarlund
2011-02-07 05:46

Sweeny: Bromsar måste finnas där förstår du väl?
Men att köra som en idiot och tro att säkerhetssystemen aldrig kan gå sönder/bete sig fel under körning är väl helt fel? Och vid t ex halka så hjälper oftast inte säkerhetssystemen helt. Ibland inte alls. Bättre att ta det lungt!

SiggeN: Du har så rätt.

#17
Sweeny
2011-02-07 08:41

Vem har sagt att man måste köra som en idiot bara för att man har säkerhetssystem i bilen? Är det så du gör, för jag gör det då inte... att jag har luftkuddar överallt gör mig inte likgiltig inför en krock, vill inte riskera att skada mig själv, andra eller bilen. Däremot kan de hjälpa mig när någon annan kör som en tok/tappar kontrollen. Tänk snorunge i en gammal 740 som kommer på uppställ i skymd kurva...

#18
2011-02-15 16:35

Angående att tycka som man vill.
Jag har en bekant som alltid blir skitförbannad om man hävdar en annan uppfattning än hans - i synnerhet om man sakligt motiverar den. Han brukar nämligen nästan aldrig kunna motivera sina egna tyckanden, för åsikter kan man man inte kalla dem. Åsikter ska man kunna motivera.
Jag tycker alltså inte alls att man har rätt att tycka som man vill. Det kan vara fullkomligt livsfarligt. Löst, ogrundat tyckande reagerar jag alltid mot. Åsikter är något helt annat.
Som jag hävdat ända från tidiga tonåren - skilj på fakta och tyckanden.
Om jag tycker om ett visst musikstycke så har jag inte rätt att bli förbannad på någon som inte tycker om det. Det är ju faktiskt bara tyckande.
Om någon däremot hävdar att det är viktigare med bromsar bak än fram, så argumenterar jag emot eftersom det är emot alla fysiska grundlagar och väldokumenterade erfarenheter.

Att ha säkerhetssystem i bilen som träder in när föraren inte räcker till kan man väl knappast tycka illa om. Sen kan det helt visst vara så att de också kan fallera, men oftast inte.
Och visst kommer det alltid att finnas idioter i trafiken (om man inte gör någon sorts attitydtest med utgallring i förarutbildningarna). AL (som var länge sen man såg i spalterna) brukar framhålla detta med kompensatoriska effekter - att förare "äter upp" säkerhetsmarginalerna som t ex bra vinterdäck ger genom att köra fortare.

#19
Vic lurker
2011-03-05 01:55

Väldigt roligt att läsa kommentarer här :)

Det var många som var mot bilbälten när de kom...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.