Bild
Nästa artikel

Dacia Lodgy: Plus och minus

Webb-tv

Köper du en Dacia Lodgy får du mycket utrymme för pengarna. Men bilen lider samtidigt av en allvarlig brist. Vi pekar ut plus och minus.

Kommentarer

#1
2013-06-25 09:05

Hurra för en bil som bara är bil och ingen livsstil. Men varför gick man inte längre med krockskyddet? Renault kan ju det. Obegripligt...

#2
2013-06-25 11:45

Befriande att få se en bil som ser normal ut.

#3
2013-06-25 11:55

Fulaste personbilen på marknaden?

Porsche Panamera och BMW X6 är nog de enda motståndarna på den punkten. Å andra sidan ger den ju oslagbart mkt utrymme för pengarna så den kan väl ha ett visst existensberättigande.

#4
2013-06-25 15:58

Design är alltid en smaksak. Dacia gör bilar med enkel och rejäl design, kanske inga skönheter men praktiska och funktionella.

#5
2013-06-25 16:04

Personligen tycker jag att Dacia gör helt rätt. De presenterar en produkt som i och för sig inte klarar ett krocktest perfekt, men i gengäld så förleds inte konsumenten att tro att han/hon köpt en säker bil bara för att den klarar NCAP.

Nu vet man som köpare om att bilen inte klarar NCAP. Samtidigt kan man köpa sig en billig bil med goda utrymmen. Bra och ärligt helt enkelt. Det uppskattar jag mer än om man köper en annan dyrare bil som kanske klarar NCAP men i gengäld har sämre egenskaper inom andra typer av kollisioner.

MVH AL

#6
2013-06-25 22:48

Nu kanske det vore på plats att tala om vad bristerna i säkerhet består i?
Brakar den ihop fullständigt vid en kollision, saknar den vissa krockkuddar eller är det aktiv broms eller vad...?

#7
2013-06-26 00:48

Saabnisse. Går man in på euroncap kan man se att bilen fick 3 stjärnor i krocktestet. I dagsläget då nästan alla får 5 är 3 ett klart misslyckande. Ser man på specifika risker är nackskador illröda. D.v.s mycket stor risk för allvarliga skador. Det finns även en kraftig risk för skador på lår och fötter. Ett lårbensbrott kan vara livshotande om det skadar pulsådern. Motorhuvens framsida var så dålig att de inte fick ett enda poäng i krocktestet. Likaså var de områden där fotgängarens huvud (både vuxna och barn) mycket dåliga. Bilen har ej heller ESP som standard utanför Sverige. Till Dacias försvar är det fler bilar som får låga resultat, ex MB Citan (3), Toyota Aigo (3) m.fl. Men det gör naturligtvis inte denna bilen säkrare bara för andra också är kassa. Är man rädd om sin nacke skulle jag inte rekommendera denna bil.

#8
2013-06-26 07:25

Där håller jag med, just pisksnärtsskyddet tycker jag är bland det viktigaste.
Att bli påkörd bakifrån är ju något man sällan kan påverka själv.
Att bilen inte har ESP är ju inte väsentligt för de som köper den i Sverige.
Och den kommer säkert att sälja till de som anser att de aldrig krockar!

#9
2013-06-26 08:52

"Att bilen inte har ESP utanför Sverige", skulle det vara.

#10
2013-06-26 09:02

Intressant att AL tycker Dacia gör rätt med denna bil, när han vill förbjuda andra bilar som bevisligen är säkrare men har tändningslåset placerat på rattstången. Vilket även Lodgy har...

#12
2013-06-26 15:18

AL: du har selektivt minne. Du skrev tidigare att du ville förbjuda försäljningen av trafikfarliga bilar, och nu är det plötsligt OK med en bil som inte tar full pott, som inte har autobroms.
Och detta enbart för att "Kunderna föranleds alltså inte att tro att de köper en krocksäker bil. "

Blir bilen mer säker för att man har ett lågt betyg...? Bör då bilen plötsligt få säljas...?

#13
2013-06-26 16:24

Det är inte lönt att bry sig "hultarn" då "Als" enda intresse här är att sprida förakt för Franska bilar och påpeka bristerna ( enligt honom ) i EuroNcap.
Alla som inte förstår hans teori skall tryckas ner.
Lodgy intresserar mig i hög grad just för att den är så enkel som den ser ut och har därför ett pris efter detta.

#14
2013-06-26 23:00

Om hultarn vill debattera med mig så föreslår jag honom att starta en tråd på forumet. Det blir nog bättre för alla parter.

MVH AL

#16
2013-06-26 23:57

Audi har haft den goda smaken att starta en tråd på forumet där vi kan fotsätta våra diskussioner. Alla ni som är intresserade kan själva kika in på http://www.vibilagare.se/forum/764/al-och-hultarn-44082

Även Rålle är välkommen. Och läs gärna vad jag skriver så slipper jag påpeka att ni skall läsa om inläggen. Det tar bara en massa tid och energi.

MVH AL

#21
2013-06-27 08:03

Om Dacia Lodgy tycker jag inte. Farligt ful. Kanske för den som är helt ointresserad av bilar och heller ej har tänkt att krocka.

#22
2013-06-27 10:05

Detta eviga snack om krocksäkerhet och stjärnor får mig att tänka på de 2 tonårsflickorna som sade: "Låt oss göra något desperat! Jaaa - vi röker en cigarett utan filter!".
De i denna tråd som kör småbilar, MC, åker cykel eller går mot röd gubbe bör tänka sig för innan de pratar krocksäkerhet!

Sedan är det en fråga var stjärnorna kommer från. Är det bältesvarnare i fram-och baksäte, vingelvarnare, förekomsten av ESP eller avbländbar backspegel, sidoblinkers, krockskydd mot fotgängare eller är det SKYDD AV FÖRARE OCH PASSAGERARE, vilket jag prioriterar.

Om bilen endast skyddar förare och passagerare blir det inte många stjärnor! Det är allt tilkommande, ofta lull-lull, för att hjälpa osäkra, vårdslösa och oerfarna förare att hålla sig på vägen och att bromsa i tid som ger stjärnorna.

#23
2013-06-27 10:09

Har raderat några inlägg som var helt utanför ämnet.
Försök hitta tillbaka.

Moderator/Hackenbush

#24
2013-06-27 10:31

@ Hackenbush:

? AL:s inlägg 06-26 10:40 föranleder ingen åtgärd:

"Att Hultarn sedan inte förmår läsa och förstå skriven text får stå för honom."

Mitt inlägg höll sig förvisso inte till ämnet och att du tog bort det är förståeligt även om jag inte gick till personangrepp men att ständigt dumförklara andra när man får mothugg är alltså okey?

Tack då vet jag var ribban ligger och jag förutsätter att det gäller alla?

Du får väl ta bort det här också ;-)

MVH Rålle G.

#25
2013-06-27 11:04

Rålle Al:s inlägg du pratar om är inte helt utanför ämnet. Jag skulle vilja redigera det men det kan jag inte utan bara sudda hela och det finns inte riktigt fog för tycker jag.

Nej man skall inte acceptera att bli dumförklarad, ibland kan det vara svårt att avgöra hur man skall agera i inläggen i artiklarna eftersom vi endast kan radera hela inlägget och inte bara redigera det. Jag hade hellre sett att man kunde redigera vissa rader bara, men tyvärr.

Om jag gör ett oacceptabelt jobb ber jag dig att meddela detta till Fredrik Diits. Det är ingen självklarhet att jag skall vara moderator.

Sen verkar det ju som om jag är den mest aktiva hjälpmoderatorn och då blir det kanske lite mer skäll på mig.

#26
2013-06-27 12:25

Jag tycker Hacken sköter sig utmärkt som moderator.

#27
2013-06-27 12:30

Tackar Audi A5. :-)

#29
2013-06-27 13:22

Nä, det är säkert inte så lätt att vara moderator Hackenbush och jag skulle själv inte vilja vara det, (har vare sig tid eller intresse). Men i detta fallet tycker jag att jag har en poäng när användaren inte bara en eller två gånger utan återkommande agerar på det sätt jag beskriver.

ViB själva har naturligtvis det största ansvaret och det är dom som jag tycker ska agera i första hand.

#30
2013-06-27 14:08

Fortsatta diskussioner här ska handla om Dacia Lodgy och ingenting annat. Tack Hackenbush för att du rensar bort sådant som inte hör hit. Och nu slutar vi med att beskylla varandra för allt möjligt.

/ Alexander Öbom, Vi Bilägare

#31
2013-06-28 02:14

AL, jag har definitivt verkligen läst det du skrev. Om jag reagerar på något sätt på det jag läser, så läser jag alltid om det - långsamt och med extra öppet sinne, ifall jag skulle misstolkat något. Det rekommenderar jag fler att göra.
Hur som helst så reagerade jag på att du, AL, som skrivit så väldigt fördömande om bilar som saknat säkerhetsdetaljer, ja, till och med de allra senaste som autobroms som långt ifrån alla är utrustade med, tycker att denna bil är helt OK bara för att de talar om att den inte är säker.
Jag kan nog tycka att ärlighet är OK - men det blir sannerligen inte bilen bättre av.
Sen finns det ju faktiskt ingenting som säger att de där andra bilarna du syftar på, de som klarar Euro NCAP, skulle klara sig dåligt i verkligheten - och definitivt inte sämre än denna.

Jag gillar också det nonsensfria med bilen och att den uppenbarligen mycket väl fyller sin funktion som person- och lastfraktare. Inte ens utseendet ser jag någon anledning att invända mot - men nog kunde de gjort den säkrare.

Utan tvekan verkar Hackenbush vara den mest aktiva av oss hjälpmoderatorer. De raderade kommentarerna har jag själv alltså inte sett.

#33
2013-06-28 08:49

Bra skrivet hultarn, det är nog precis så man får se det.

#32
2013-06-28 09:02

Jag bortser från påhopp från visst håll och återvänder till artikeln:

Jag tror att många attraheras av Dacia, just därför att de är så enkla och inte överfulla med system som kan anas leda till framtida problem och utgifter.

En basic-bil helt enkelt. Dessutom inte hopplöst överdesignad, så att det påverkar funktion och sikt. En bil som gör sitt jobb, inte har sportchassi, extra dyra hjul eller 250 hk. Inte ens läderdamask runt växelspaken...

Visst finns det snyggare bilar, men den är samtidigt inte så överdriven som t.ex. Nissan Pjuke, Joke... Juke. Kollade fler bilder på den och som sagt: funktionell, till och med vettigt stora rutor och en rund ratt!

Däremot kan man ha rätt att förvänta sig bättre resultat i NCAP, även om dagens krav är uppskruvade jämfört med tidigare år. Bilen är ju ingen dödsfälla, särskilt inte jämfört med de 8-10 år gamla bilar som rullar på våra vägar.

Tyvärr lär väl de klantiga skribenterna (vägrar kalla dem motorjournalister) i kvällsblaskorna som vanligt sprida missuppfattningar, denna gång runt Lodgys tillkortakommanden i krockprovet.

#34
2013-06-28 11:53

Tycker själv inte att Lodgy är så ful att det "stör"
Dessutom pratar vi om en oerhört rymlig bil och med sådana måste man kompromissa någonstans.
Själv förstår jag inte att rymliga och praktiska bilar inte säljer bättre i vårt kombiland.
Tvärtom strävar vi efter opraktiska så kallade sportkombis som bara blir allt mindre.
T.o.m vår kära V70 som har rykte om sig att vara gigantisk är inte särskilt rymlig och värre blir det vid generationsskifte.
Detta kan bara förklaras utav att de flesta utav oss föredrar den här typen utav bilar.

Kan som sagt tänka mig att köpa en väldigt enkelt utrustad Lodgy även om säkerheten inte matchar dagens bilar vilket är väldigt märkligt.
Nog är bilen billig och det skall den också vara då den fallerar så totalt säkerhetsmässigt.
Dock anser jag för egen del att den är ett bättre alternativ än en gammal Volvo eller för den delen,vilken annan gammal bil som helst.
Den är också mer praktisk än t.e.x överprisade Caddy m.m som saknar baksäte.

#35
2013-06-28 16:21

Har nu också raderat ett namn ur en av kommentarerna. Det skulle verkligen uppskattas om ni som beskyller varandra för än det ena än det andra slutar med det (du vet nog om du ska ta åt dig). Lika uppskattat skulle det vara om de som skriver nonsens i första hand slutar med det också så att det inte längre finns några anledningar att anklaga någon för något. Det hela leder bara till missuppfattningar och en ond spiral av allt jobbigare och bråkigare samtalsklimat och det vill vi inte ha här. Tack.

/ Alexander Öbom, Vi Bilägare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.