Bild
Nästa artikel

Citroën C-Zero: Så klarar den vintern

Webb-tv

Citroën C-Zero sägs klara 15 mil på el. Vår provkörning på svenska vintervägar visar att man får ta siffrorna med en nypa salt.

Kommentarer

#1
2011-02-02 09:11

Hur klarar den svensk högsommar?
Står en bilförare ut nu för tiden i en bli med upp till 40 graders kupetemperatur som det lätt blir om inte klimatanläggningen är igång.

#2
2011-02-02 10:34

Slår mig att man nog bör lägga en slant på temperaturisolering för att minska energiförbrukningen. Det hjälper ju både när det är varmt och kallt.
Det kan man ju gärna göra på alla bilar, förstås.
(De av många, framförallt Marianne Sterner, omhuldade takfönstren får då stryka på foten.)

#3
emellertid
2011-02-02 10:48

Så länge inte batterikapaciteten blir bättre kommer elbilar alltid att förbli en stadsbil. Som stadsbil är den helt suverän med lågt ljud, inga utsläpp och billig att tanka. Det som oftast hindrar privatbilisten att köpa en elbil är att dom är helt enkelt för dyra. Man får en stor välutrustad mellanklass bensindriven bil för samma pengar som en eldriven småbil

#4
Fredrik_C
2011-02-02 13:23

5 år / 5000 mils livslängd på batterierna är ju löjligt.. och sån försämring av räckvidden pga värmen på.. näe elbilen har nog långt kvar innan den står på min garageuppfart.

#5
Yarl
2011-02-02 13:28

Prius batterier är som nya efter 10 år...

Kvalité heter det visst.

#6
2011-02-02 15:06

Yarl, nu handlar det inte om Prius och inga batterier är som nya efter 10 år.
Det finns dock batterier i gamla elbilar som fungerar efter hundra år!

#7
Vis
2011-02-02 16:07

Laddar man långsamt och bara använder 50% av kapaciteten då håller batterierna Längre, men då är det inte så kul med en el bil, då bilr det hybrid. (gäller både nikelmetallhydrid och litium jon/polymer)

Om de får batterierna i en elbil att hålla i 5 år blir jag imponerad.

Prius har all kapacitet (de använder) kvar efter 10 år.

#10
2011-02-02 20:49

Klart är elbilen intressant men priset måste ner till humana nivåer, alternativt billigare beskattning.

#11
Ellem
2011-02-02 20:59

Elbilar är ingenting för Svedala förrän de har kapacitet för 50 mil i 30 graders kyla. Tills dess fortsätter vi att åka i våra dieslar 0ch bensinare som vanligt. Tekniken finns redan, men man vill från bilindustrins sida tänja på utvecklingen så länge som möjligt, för att förränta sina tidigare investeringar.

#12
DeN
2011-02-03 00:20

Eller så åker man på el i 8 månader och inte el i 4 månader om året.

Alla bilar behöver ju inte vara svarta eller vita, de kan ju faktiskt vara ljust grå...om ni förstår vad jag menar...

#14
Uno Lööv
2011-02-03 01:09

Elbilarna kommer nog bli billigare och bättre.

#15
2011-02-03 11:41

Suck! Ellem odlar ännu en av alla dessa myter. Tekniken finns förvisso - delvis. Det är elkällan som är problemet. För ett par år sen talades och skrevs det mycket om bränsleceller (där vätgas var bränslet) som framtidens elkälla - en teknik som jag själv ställde mig tveksam till och som nu inte nämns alls i bilsammanhang. Vi får hoppas på den fortsatta batteriutvecklingen.
Det senaste är ju att köra med induktionsladdning - som till eltandborsten. Det medför vissa förluster men är smidigt. Induktionsplattor vid varje trafikljus skulle hjälpa upp räckvidden en hel del. Ser dock inte hur det skulle lösa det stora problemet - långkörningar.
Alltså är laddhybrider fortfarande den enda framkomliga vägen.

Jag hörde som grabb på 60-talet myten om att den oförstörbara glödlampan var uppfunnen, uppköpt av någon stor tillverkare - och nedlagd av marknadsmässiga skäl.
Idag när vi har två alternativ, lysrörstypen (som troligen också snart spelat ut sin roll) och lysdiodtypen (LED), så kan man konstatera att hade det funnits en bättre teknik redan tidigare så hade den använts - om inte annat så av rena konkurrensskäl.

#16
McTar
2011-02-03 12:42

Hittade denna artikel. Hoppas framtiden finns i Sverige... http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.2714105-har-ska-framtiden-byggas

#17
2011-02-03 12:56

Nu är jag väldigt positiv till elbilen men faktum kvarstår att det är ett jäv... bedrägeri utav biltillverkarna.
De vill helt enkelt inte bygga några elbilar och om så ändå måste ske så skall de vara så usla att ingen vill ha dem,..men för säkerhets skull så saltar man priset också med ca 300% !!!
Oavsett om denna Mitsubishi skulle kunna rulla 200 mil på en laddning eller om man utlovat livstids garanti på batteriet så vore priset ett skämt!
Det är helt ofattbart att bilen över huvud taget produceras....och för detta "framsteg" skall mänskligheten vara tacksamma?
Med ett halverat pris kanske någon privatperson skulle nappa på "coolhetsfaktorn" den trots allt har
men annars förblir den vad den byggdes för :
Bra reklam för märket!

#18
2011-02-03 13:09

Roy J
Vi kan ju titta på hur batterilivslängden är på batteridrivna verktyg och då menar jag inte kinasiska lågprismodeller utan rena proffsverktyg.
Det är ytterst få som klarar mer än fem år innan det krävs nya batterier för minst en tusenlapp!
Även om man skulle ta hand om batterierna bättre i en elbil så är det nog ändå här den ekonomiska begränsningen ligger.
När det gäller den oförstörbara glödlampan så lade man ner stora belopp på att lamporna skulle hålla just 1000 timmar, inte 2000 då förlorade man pengar, inte 500 då förlorade man kunder.
Nu har ja gjort prov med LED-lampor.
De ska hålla 25000 timmar.
Ok, men efter 1000 timmar lämnar de bara hälften så mycket ljus som nya!

#19
2011-02-03 15:24

Saabnisse, kan bara konstatera att Toyota, och därmed Lexus, har en högst avsevärdd livslängd på sina batterier.
Statens Provningsanstalt gjorde för ett antal år sen ett stort upplagt långtidstest av lågenergilampor och kunde då konstatera att billiga lampor gav sämre ljus redan från start ochminskade ljusstyrkan snabbare under sin kortare livslängd än de dyrare. Utslaget per tidsenhet så var inte de högre prissatta lamporna dyrare, men däremot avsevärt bättre.

Och så har vi ytterligare en konspirationsteoretiker i form av Mistro.
Det är nog snarare så att utvecklingskostnaderna är så stora för elbilar att tillverkarna är nödgade att sälja lite halvfärdiga varianter för att få in åtminstone några pengar. Det finns ju alltid människor (kunder) som vill vara först med det senaste.
Toyota har dock visat att det går att tillverka mycket pålitliga elhybridbilar som varit säljbara - även om de blivit förhållandevis dyra och att det knappast skett med någon vinst att tala om. Men så har de lärt sig mycket och har rimligen ett försprång. Honda har också satsat seriöst och det kommer fler. Volt (Ampera) är ett exempel och fler verkar äntligen komma till skott.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.