Nästa artikel
Citroën C-Zero: Så klarar den vintern
Webb-tv

Citroën C-Zero: Så klarar den vintern

Publicerad 2 februari 2011 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Citroën C-Zero sägs klara 15 mil på el. Vår provkörning på svenska vintervägar visar att man får ta siffrorna med en nypa salt.

 

Vi provar räckvidden för elbilen Citroën C-Zero – ska den klara resan från redaktionen till Forsmarks kärnkraftsverk? – i Vi Bilägare nummer 2/2011 som finns i butik 8 februari.

Tidningen kommer till prenumeranter från 2 februari.

Diskutera: Vad tycker Citroën C-Zero? Är elbilen i dag intressant för privatbilister?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-02 09:11
saabnisse

Hur klarar den svensk högsommar?
Står en bilförare ut nu för tiden i en bli med upp till 40 graders kupetemperatur som det lätt blir om inte klimatanläggningen är igång.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-02 10:34
Roy J

Slår mig att man nog bör lägga en slant på temperaturisolering för att minska energiförbrukningen. Det hjälper ju både när det är varmt och kallt.
Det kan man ju gärna göra på alla bilar, förstås.
(De av många, framförallt Marianne Sterner, omhuldade takfönstren får då stryka på foten.)

#3 • Uppdaterat: 2011-02-02 10:48
emellertid (ej verifierad)

Så länge inte batterikapaciteten blir bättre kommer elbilar alltid att förbli en stadsbil. Som stadsbil är den helt suverän med lågt ljud, inga utsläpp och billig att tanka. Det som oftast hindrar privatbilisten att köpa en elbil är att dom är helt enkelt för dyra. Man får en stor välutrustad mellanklass bensindriven bil för samma pengar som en eldriven småbil

#4 • Uppdaterat: 2011-02-02 13:23
Fredrik_C (ej verifierad)

5 år / 5000 mils livslängd på batterierna är ju löjligt.. och sån försämring av räckvidden pga värmen på.. näe elbilen har nog långt kvar innan den står på min garageuppfart.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-02 13:28
Yarl (ej verifierad)

Prius batterier är som nya efter 10 år...

Kvalité heter det visst.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-02 15:06
saabnisse

Yarl, nu handlar det inte om Prius och inga batterier är som nya efter 10 år.
Det finns dock batterier i gamla elbilar som fungerar efter hundra år!

#7 • Uppdaterat: 2011-02-02 16:07
Vis (ej verifierad)

Laddar man långsamt och bara använder 50% av kapaciteten då håller batterierna Längre, men då är det inte så kul med en el bil, då bilr det hybrid. (gäller både nikelmetallhydrid och litium jon/polymer)

Om de får batterierna i en elbil att hålla i 5 år blir jag imponerad.

Prius har all kapacitet (de använder) kvar efter 10 år.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-02 20:49
Emme

Klart är elbilen intressant men priset måste ner till humana nivåer, alternativt billigare beskattning.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-02 20:59
Ellem (ej verifierad)

Elbilar är ingenting för Svedala förrän de har kapacitet för 50 mil i 30 graders kyla. Tills dess fortsätter vi att åka i våra dieslar 0ch bensinare som vanligt. Tekniken finns redan, men man vill från bilindustrins sida tänja på utvecklingen så länge som möjligt, för att förränta sina tidigare investeringar.

#a • Uppdaterat: 2011-02-03 00:20
DeN (ej verifierad)

Eller så åker man på el i 8 månader och inte el i 4 månader om året.

Alla bilar behöver ju inte vara svarta eller vita, de kan ju faktiskt vara ljust grå...om ni förstår vad jag menar...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.