Bild
Nästa artikel

Chevrolet Cruze kombi: Plus och minus

Webb-tv

Chevrolet Cruze har blivit en solid, välbyggd och säker bil. Men varken priset eller lastutrymmet imponerar. Vi pekar ut plus och minus.

 

Läs hela testet av Chevrolet Cruze i Vi Bilägare 13/2012. Där ställs bilen mot Ford Focus och Hyundai i30. Tidningen kommer till prenumeranter den 19 september och utkommer i butik den 25 september.

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Cruze?

Kommentarer

#1
2012-09-19 11:09

något som jag tycker är bra med cheva nu är att dom skikar med
något som heter Easy Driving
3 års fri service
3års väg assistans
3års nybils garanti
3 fria hjul siften
frilånebil vid servic
dyngnet runt support
rätt så fett tycker jag

#2
2012-09-19 15:37

Den bilen ska inte till Sverige bojkotta den helt enkelöt. Opel har mycket högre kvalitet, har 5 års garanti (förängd fabriksgaranti) Service hos aktoriserad Opelverkstad i så gott som samtliga Sveriges städer.
Dessutom måste vi ta avstånd från GM USA, som missgynnar Opel eftersom GM USA tjänar mer på varje Koreansk Chevrolet.
Vi måste vara rädda om Europeisk bilindustri, se bara hur det gick för Saab.

#3
2012-09-19 15:44

STEF033: Hur ser servceintervallerna ut? Hur många servicear hinner du med på 3år, normal körning?

#4
2012-09-19 17:38

Varför heter den Chevrolet?
Chevrolet har alltid varit en amerikatillverkad standardbil, oftast bra och välbyggda till sitt pris, naturligtvis en del stolpskott som alla andra, men man vet i stort sett vad man fick.
Nu tar man en koreatillverkad Daewoo och klistrar på ett nytt märke och kallar den Chevrolet.!
Varför?
Typiskt för korkade amerikaner.
Varför inte försöka bygga upp förtroendet för Daewoo, det har ju gått bra för Huyndai och Kia och i viss mån för Ssang-Young.
Törs inte GM stå för ursprunget till sina produkter?

#5
2012-09-19 21:21

Om ni hade tittat på videon innan ni kommenterar så hade ni förstått att denna modell inte längre är en daewoo utan grundar sig på Opel Astra platformen.

Kan hålla med om att trixandet med varumärket bara gör skada, nu igen när alla tror att det fortfarande är en medelmåttlig koreabil under skalet...

#6
2012-09-19 22:50

Den är tillverkad i Korea av Daewoo även om den är konstruerad av Opel.
Varför ska den då inte heta Daewoo?
Och varför skulle den vara medelmåttig?

#7
2012-09-20 17:14

Samarbete har aldrig varit GM s starka sida. Nu ställer man Europeiska Opel mot Koreanskt tillverkad Chevrolet. GM USA vill att Chevrolet ska öka sin försäljning i Europa avsevärt, samtidigt som man anklagar Opel för överproduktion.
GM USA behandlar alltså Opel lika illa som man behandlade Saab, glöm inte det.
GM USA har lurat Saab och Opel/Vauxhall till att utveckla teknik, Tacken till Saab var att lägga ner. Tacken till Opel är att lura Europeer att köpa en Chevrolet så att GM USA ska tjäna mer pengar.
Nej för tusan, håll er till Opel. Den här bilen ska inte till Sverige helt enkelt.
Jag anser att vi måste se upp här, och värna om det som finns kvar av Europeisk biltillverkning.
Lyckas Amerikanarna driva Opel till konkurs, följer snart övrig bilindustri med av bara farten, och där även Volvo.
För en sak är säker, nämligen den att flera länder ex. Kina står i startblocken och även där finns GM med.

#8
2012-09-20 21:21

Skulle alltså Opel vara den sista skyddsvallen mot asiaternas invasion? Nu hade du väl ändå lite otur när du tänkte, eller? Nog för att du uppenbarligen går loss på Opel, men detta är ju löjligt! Alla som inte ser det som du kan ju få välja den bil de föredrar, även om det står Chevrolet i fronten. Du är sur på GM på nåt mystiskt personligt sätt, verkar det som. Du är även mycket för att uppmana till bojkott, stödköp ett par Opelbilar själv istället!

#9
2012-09-20 22:28

Men jag förstår Gunnar mer än jag förstår GM.
En Chevrolet är amerikatillverkad, en Daewoo är koreatillverkad. skäms GM för det?
Naturligtvis skeppas konstruktionslösningar mellan koncernens alla fabrikat, det har det gjort sedan 1920-talet, men tidigare har alla märken fått stå för sina namn.
Och att försöka konkurrera ut vissa av sina egna märken på hemmamarknaderna med fel märke ser ganska olustigt ut.

#10
2012-09-21 00:06

Man kan se det så här: I Europa är Chevrolet GMs Skoda och Opel är GMs VW, Jfr även Dacia resp Renault . Inte alldeles fel tänkt, eftersom Volkswagen lyckats bra. 2 märken täcker in fler kunder än ett. I Australien är Holden GMs VW, dvs volymbil och Opel skall där vara försöka vara GMs Audi. I USA positionerar man Chevrolet som folkbil och Buick motsvarar Audi. I Kina används Buicknamn på Opelbilar. Jag håller med om att det är rörigt. Raka motsatsen till Ford, som gjort sig av med alla premiummärken. En Ford är en Ford är en Ford. Just Cruze verkar så bra att den säkert kan kannabalisea på Opel. VW tål att Skoda kannibaliserar.

#11
2012-09-21 10:44

Oj! oj oj! Här flödar fördomarna!
Chevrolet Cruze bygger på samma GM-plattform (Delta II) som Opel astra OCH som nästa SAAB skulle bygga på!

Nu gick ju SAAB i konkurs,och tittar ni noga på Cruze så är den väldigt lik en av de senare SAABarna, speciellt i fronten Allt framför vindrutan påminner om SAAB.

Som man kan tolka det är Cruze kombi den SAAB 9-3 kombi som aldrig mer tillverkas.. och plattformen samt inredningen är GM´s.
Den är lika lite Daewoo som SAAB 9-3 är!
Att denna SAAB monteras i korea gör inte SAABen koreansk..

Det är monteringen, inget annat som sker i korea (GM funderar dock på att flytta monteringen till polen:
http://gmauthority.com/blog/2012/01/gm-mulling-european-chevy-cruze-production/?utm_source=GM+Authority+Newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=2dd0ac787e-Mail+Chimp+Daily+Digest+RSS+Newsletter
Så mer er logik blir chevrolet Cruze då en POLSK bil.. ;0P

Så Alla ni som saknar er SAAB, Köp en Chevrolet Cruze kombi och kör den bil som skulle ha blivit nästa modell av SAAB 9-3 kombi..

Så i era ögon: Samma plattform, samma ägare, delade komponenter etc. gör att ALLA SAAB sedan GM köpte SAAB är i era ögon till "koreabilar"!
De sista SAABarna var ju, i era ögon, enligt den "logik" ni hittills använt, bara ommärkta Daewos? Eller?

I mina ögon är Chevrolet Cruze kombi mer en ommärkt SAAB 9-3 Kombi! Titta noga så ser ni!

"Gunnar 44" Läs min "länk" ovan så ser du att Chevrolet inte "missgynnar" opel utan OM produktionen av Cruze flyttas till OPELfabriken i polen så HJÄLPER chevrolet opels överlevnad!

Du glömmer att GM inser att Delta II plattformen är OPELS plattform! Så att de bygger fler bilar på samma plattform i opels egna monteringsfabriker Detta HJLPER opel, inte stjälper som du så flitigt orerar!

Tänk efter FÖRE! och yttra dej helst inte förren du är tillräckligt informerad!

#12
2012-09-21 11:22

Kul ändå när det här med lastutrymme faktiskt diskuteras...
Det handlar helt enkelt om vilket märke man pratar om...
När det handlar om Cruze så är utrymmet i bagaget ett stort minus,...det handlar ju ändå om en kombi!

Tänk OM man alltid vore lika konsekvent i sina bedömningar!

Intressant att detta egentligen är en Saab eller kanske mer GM´s Dacia ? ;)

#13
2012-09-21 12:55

Svar till: "Mistro"

Men då får Cruzen iallafall betydligt bättre beröm än de riktiga "Dacia"bilarna får i test! Fast med betydligt bättre krocksäkerhet!

Jag håller med dej om uttalandet om Cruze lastförmåga.
De klagar i samma mening som de nämner "KOMPAKTkombi!"
:0P

En kompakt bil kan inte jämföras med en icke kompakt bil!
Men som sagt.. Allt handlar om hur lastutrymmet är konstruerat!
Och varje köpare väljer: stor kupé med gott om plats & därmed mindre bagageutrymme, eller trång kupé och större bagage!

Det beror ju på vad man MEST räknar med att frakta i bilen, Baksätespassagerare eller ren last!

Och detta gäller som sagt ALLA bilar av alla modeller!

#14
2012-09-21 18:29

Men varför i all världen ska Opels fabrik i Polen tillverka Chevrolet i stället för Opel. Den logiken håller inte. Den är inte heller försvarbar.
Försvara GM s hållning ni, om ni har samvete till det. Varför i herrans namn ska Europeiska fabriker tillverka Chevrolet i stället för Opel, det finns ju ingen anledning. Den ev. vinsten är ju att tillverka bilarna i Dorea, då även Opel.
Så än en gång, var fínns GM s logik?

#16
2012-09-21 20:18

Är du så snäll och slutar att kalla det där koreanamerikanska missfostret för Saab, tack!

#15
2012-09-21 20:18

Gunnar44 Ehh... Skriver du bara för att gnälla? Eller är du för Opel?

Om det senare så VET du att opel säljer dåligt, vilket innebär att opelfabrikerna får dra ner på tillverkningen.
Antingen få man stänga opelfabrikerna då de producerar FLER bilar än köparna köper! Eller så får farikerna tillverka de bilar som säljer..

Du verkar inte riktigt insatt i varför opel har problem! (Ett av dessa är att opel gör FULA bilar, Gubbiga bilar, fula, gubbiga bilar säljer inte oavsätt kvalitet.. )

Så att ägarna till krisdrabbade opel, dvs GM försöker snygga till opel och se... den snyggare opeln (dvs. chevrolet Cruze) säljer mångdubbelt mot vad ful opeln säljer.. (Chevroelt Cruse såldes i nästan 900.000 exemplar bara i första halvan av 2011, hur många opel såldes under samma tid? Hur många fula SAAB bilar såldes under samma period?)

Så att GM gör en snyggare, flottare SAAB av en gubbig och ful opel visar sig vara en säljsuccé... En succe som gör att nästa generation av opel lär se snyggare ut och sedan sälja bättre!

En ful och gubbig opel Säljer lika dåligt som en ful och gubbig SAAB.
En snygg Saab i chevroletkläder säljer mångdubbelt per år mot vad opel och saab gjort!

Summan av kardemumman:
GM provar nya metoder för att sälja gubbiga fula opel/Saab, fast i en attraktivt modell! Och de LYCKAS! (Jämför säljsiffrorna världen över)

Att GM gör en ful och gubbig opel/saab, snygg, attraktiv och SÄLJANDE, DET räddar opel från att gå SAABvägen... och hur det gick för saab vet alla redan...

Gunnar 44: Är du så dum att du vill att opel går samma väg som saab, bara för att de inte kan se till att locka marknaden..
Det är vad GM gör för opel (och hade gjort för saab OM saab gjort som GM ville, Saab vägrade och fick följa sin utstakade väg)

Var glad att GM via chevrolat gör opel/Saab attraktiva nog att ha en STOR kundkrets..

Men det är klart... Det finns gamla gubbar i keps som vägrar se att världen runt om dom utvecklas.. Jag slår vad om att Gunnar 44 har keps, to.m. när Gunnar 44 sover...

Resten av världen vill se utveckling och framsteg!

PS! Chevrolen är BETYDLIGT mer bränsle snål än motsvarande Opel & Saab.. Det är ett bra FRAMSTEG.. utvecklingsmässigt sett!
Saab och opel utveklades för lite för att bli lönsamma. Därför slog GM ihop opel och saab till chevrolet CRUZE. En MODERN bränslesnål och sportigt ATTRAKTIV bil! DS!

;oP

#18
2012-09-22 19:29

Hult svamlar i nattmössan. Chevan har exakt samma drivlina som motsvarande Opel, men har ett par motoralternativ från Opel som inte marknadsförs i *Sverige.
Sedan är det ju så, att Opel säljer ganska bra i hela Europa men har likt alla andra fabrikat minskat sin försäljning. Opel har dock inte minskat mest utan tvärtom så finns de med bland de fabrikat som minskat försäljnngen minst.
Att jag håller på Opel i detta fall, är självklart.
Jag upprepar här det faktum, att GM vill minska antalet sålda Oplar till förmån för Chevrolet. Det finns krafter inom GM USA som vill lägga ner Opel/Vauxhalls anläggningar i Europa. Man körde samma knep med Saab.
Saab tilläts helt enkelt inte expandera i de länder där GM hade konkurrerande märken.
Detta ärkanske huvudanledningen till att Opel minskat sin försäljning i Sverige, förutom en del Saabhandlare.
Dessutom har inte Vare sig Chevrolet eller Opel någon plattform som nya Saaben skulle baseras på. Undrar var dom uppgifterna kommer ifrån?
Jag anser att GM borde värna om de Europeiskt tillverkade bilarna helt enkelt.
Det är alltså inte själva bilen jag är emot, utan det sätt som GM hanterar saken. Deras logik, och hållning i att kräva ökad försäljing av Chevrolet, samtidigt som man anklagar Opel för överproduktion, går inte hem os mig.

#19
2012-09-23 22:15

"Nisse Hult" : Mitt inlägg om Dacia var mer på skämt skapat ifrån diskussionen om vad Cruze egentligen är för en bil.
Dumt av mig men jag menade förståss inte att jämföra bilarna med varandra då de knappast har samma målgrupp.
Cruze tror jag säkert är en bra bil oavsett om den egentligen är en Opel som kunde blevit en Saab eller någonting annat beroende på var den säljs,...eller hur det nu var? ;)

Märken som alltid berör oavsett.
Är inte så glad för GM men orkar inte att vara pessimistisk mot dem för all framtid och vet dessutom allt för lite om dem för att sitta här och leka domare och bödel.
Mitt bilval kommer att fortsätta att avgöras p.g.a bilen i sig och inte vem som har byggt den... ( eller namngett den )

#20
2012-09-24 11:28

Det finns absolut fler märken att välja bland än Chevrolet. Opel är ett bättre alternativ helt enkelt, men kanske dyrare, vilket säkert är ett bättre alternativ i längden.
Men som sagt, det finns massor av bilmärken som är mycket mer intressanta änChevrolet. Den enda Cheva jag kan tänka mig är en veteranbil.

#21
2012-10-08 23:45

ingen chevy men en daewoo

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.