Bild
Nästa artikel

BMW 520d: Plus och minus

Webb-tv

Trots en fyrcylindrig motor räcker resurserna till i BMW 520d, som samtidigt är föredömligt snål. Vi pekar ut plus och minus.

 

Läs hela testet av BMW 5-serie mot nya Audi A6 i VI Bilägare nummer 8/2011. TIdningen finns i butik 24 maj och kommer till prenumeranter från 18 maj.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 5-serie?

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-19 10:37

Hellre Bmw än Audi. Bmw:s design är mycket mer tilltalande. Framför allt har Bmw en betydligt snyggare front.

#2
2011-05-19 12:18

Helt obegripligt hur BMW kan bygga en bil i det här segmentet som är så j-vla trång invändigt. Och som kombi lirar den i det absoluta bottenskiktet vad gäller lastkapaciteten. Säkert en bra bil, men inget för långväxta med krav på stort lastutrymme.

#3
2011-05-19 14:38

KaptenOberkomm, vilken planet kommer du ifrån?
Du har garanterat inte suttit i nya BMW:n som bara är marginellt trängre bak än förra E60 som jag själv kör just nu. E60:ns baksäte är störst i klassen och nya är något trängre för benen, ingen katastrof som i nya A6
som är helt lost i baksätet. Audin är dessutom för lik föregående modell. DN om nya F10: -Bättre och roligare än så här blir det inte i dagens bilvärld! http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-bmw-530-d_4480295.svd

#4
2011-05-19 14:51

Ojojoj, nu kom märkesfanatikern nr 1.

#5
2011-05-19 14:54

Nu ska vi inte kasta sten i glashus, Kapten... Jag vet en som är ganska förtjust i Mercedes ;)

#6
Juppe
2011-05-19 15:42

Robotize: anledningen att nya 5-serien inte är lik gamla 5-serien är att BMW har en ny chefsdesigner, som du säkert vet.
Däremot är alla nya BMW-modeller väldigt lika varandra Är man inte BMW-fan så är det svårt att skilja 3- , 5- och 7-serien åt vid en första anblick. Och nya X3 ska vi inte tala om - mer eller mindre en kopia av X5.

#7
2011-05-19 15:47

Kapten är en hopplös messersmith, denna BMW är det optimala premiumvalet för älskare av bakhjulsdrift. Innerutrymmen är det ingen större brist på såvida man inte är "en onormal Svensk" ... i detta fallet till yta och vikt ..
BMW 520 är en godisbil ... *mums*
:o)

#8
Juppe
2011-05-19 15:54

Jez_ du glömde skriva "för mig" ...
.. "det optimala permiumvalet för mig ..." för bevisligen gäller det inte alla. MB är också bakhjulsdrivna och det säljs en och annan sån också, om jag inte misstar mig helt.

#9
2011-05-19 16:22

Jag valde mina ord "Juppe". Jag har aldrig upplevt RWD-känslan i en Mercedes såsom i varje BMW.
Jag tror inte det finns någon som väljer Mercedes just för att den är bakhjulsdriven varemot jag är fullt övertygat om att det finns många BMW-ägare som valt just för detsamma ...
Naturligtvis väljer många utifrån andra kriterier ... exempelvis har vi ju en kommentator här i trådarna som väljer utifrån mängden ädelträ :o)
Men för RWD-älskare är denna BMW fortfarande det optimala premiumvalet ... (märk mina ord för det står ju mest mellan MB och BMW då)

#10
2011-05-19 17:27

RWD är PREMIUM. Skulle aldrig välja Audi A6 före BMW 5-serie. FWD = KOMPROMISS = BUDGET

#11
2011-05-19 17:43

Hela världen utom du ".nef" och ett par gökar till, betraktar även Audi, trots FWD som ett premiumfabrikat.
Vad gäller premiumstatus är din personliga smak helt och fullständigt ovidkommande i sammanhanget.

#12
2011-05-19 18:21

Oberoende av om Kapten är en inbiten Mercedesfantast eller ej ligger det något i det han säger.

Jag är själv 190cm+ precis som andra i min familj och vi kan inte leva med en BMW 5:a p.g.a. de dåliga utrymmena. I Audin överlever vi i alla fall. Det har varit samma mönster sedan Audis C5:a kom ut på marknaden enligt min uppfattning.

#13
2011-05-19 18:54

Har lite svårt att se på vilket sätt bakhjulsdrift, i alla fall i det traditionella utförandet, är föredömligt eller eftersträvansvärt. I fallet tyska bilar gör man ju dessutom det mesta för att undvika ett bakhjulsdrivet körbeteende (vilken lyxbilskund vill ha en sådan bil?). Resultatet är en bakhjulsdriven bil, med dess uppenbara nackdelar konstruktionsmässigt (högre ofjädrad vikt, sämre kupérymd, samt instabilt väguppträdande och elektronikberoende), parallellt med dålig framkomlighet i halka och dyr tillverkning och ändå är bilen vare sig snabb eller speciellt överstyrd. Vad skall man med en sådan till? Motorn stryps så fort man försöker använda kraften (annars blir bilen slingrig och det skrämmer folk) och den sätter sig som en tung kluns över framhjulen (delvis också för att skapa högfartsstabilitet på Autobahn) så fort det går undan lite i svängarna.

Sammantaget är det därför för mig en gåta att man envisas med att bygga dessa bakhjulsdrivna premiumbilar. De blir ju bara en massa kompromisser som inte gynnar någon och som på intet sätt levererar det man insinuerar i sin marknadsföring ("sportighet" - hur det nu fastställs).

MVH AL

#14
2011-05-19 19:53

Så vitt jag vet är bakhjulsdrift billigare att tillverka än framhjulsdrift, så vem som gör budgetlösningarna är väl något som går att diskutera ;) Som AL skriver så är det väl bakhjulsdriften som är kompromissen. Som sagt - körde rätt många mil i en 525 E60 kombi och aldrig märkte jag av några sportiga tendenser i den bilen. Skön bil att åka i med grymma stolar, men inte det minsta sportig. Min Mazda kändes betydligt rappare, direktstyrd och faktiskt mer överstyrd än BMWn.

Ur vissa vinklar är den fruktansvärt ful dessutom, iallafall jämfört med A6. Börjar man komma upp lite i utrustningslistan med M-paket och 19"-fälgar är den dock rätt snygg.

#15
2011-05-19 22:56

Om de vassa kanterna på huvlåset är det största problemet med denna bil så är det ju fantastiskt! För det kan man nog leva med. :)

Till skillnad från E60 som tog lång tid att gilla så tycker jag F10ans utseende känns klockrent direkt. Designen på E60 har dock stått sig väldigt bra mot tidens tand, men vi får väl se om denna har samma förmåga.

Så den kanske kan vara en lämplig kandidat när man får behov av något större än E92an. Får kolla in hur det är med den påstådda bristen på rymlighet först, men om man är 180cm ska det väl duga.

#16
2011-05-19 23:15

Det är kul att se att även gamla Duett-kramare ordnar lite rättning i leden. Köparna av premiumbilar ska givetvis räkna hur många lastkubik de får per hundratusing. Allt annat tyder på opraktiskt sinnelag.

#17
2011-05-20 16:17

Jag kan tyvärr inte med ord förmedla fördelen med bakhjulsdrift ... Det är bara känslan jag får när jag "trycker" mej genom kurvan istället för att dra mej genom.
Naturligtvis är bilar i den här tyngdklassen inte helt optimala för den typen av lek.

#18
Raymond K
2011-05-20 17:53

Bakhjulsdrift ger en skön känsla vid sommarväglag eftersom framhjulen då enbart används till att styra med och det är skillnad vid gaspådrag vid till exempel utgången av en kurva där en framhjulsdriven bil gärna rycker lite i ratten vid gaspådrag.
På vintern däremot känner jag mig säkrare i en framhjulsdriven bil.

#19
2011-05-20 18:15

Den främsta fördelen med 5 Serie och E Klass bakhjulsdrift jämfört med A6 är att dom är stabilare i hög hastighet, därtill är körkänslan lite skönare, samspelet mellan ratt, däck och vägbana ger med BMW och MB lite mer distinkt vägkontakt.
Fördelen är även att slitaget på alla 4 däcken blir nästan helt jämt.

#20
Juppe
2011-05-20 19:23

Henrik: det där har du hittat på alldeles själv, tror jag. Bakhjulsdriften har ingen inverkan på högfarststabiliteten. Och att MB skulle förmedla vägkontakt måste du ha hört av någon stå-upp-komiker. MB är ju okända för sina träiga köregenskaper.

#21
2011-05-20 21:45

I många tester har det tydligt sagts att 5 Serie och E klass är stabilare i höga motorvägshastigheter.
Vilken MB har träiga köregenskaper???

#22
2011-05-21 10:08

Den fyracylindriga motorn ger inte rätt komfort för en bil i denna prisklass. Eller snarare dess upphängning som kunde vara mer påkostad. Det är för mycket vibrationer i b.la. ratten. Dessutom känns bilen rätt stor och klumpig till det yttre. Jag blev lite besviken vid provkörning.

#23
2011-05-21 12:23

Kompisens familjs C180 Kompressor (årsmodell 03-05 därmomkring) var iallafall tråkig. Kändes som vilken Volvo som helst, om än inte lika svampig fjädring. Men kul att köra? Inte det minsta.

#24
2011-05-21 15:07

Men här bör vi väl ändå prata om aktuella modeller och inte betygsätta modellgenerationer som varit nedlagda i snart 5 år.
En 04:a volvo v40 är också en väldigt tråkig bil......

#25
2011-05-21 16:02

Jag har väldigt svårt att associera MB med körglädje "Henrik från HH". MB har andra fördelar men det är inte sådana som tilltalar den som gillar go-cart känslan :o)

#26
2011-05-21 16:34

Den V50 jag hade som lånebil för några år sedan var garanterat roligare än C-klassen iallafall.

Men smaken är som baken. Sett nån på AMS/TV/ViB som hade en Volvo S70 och angav att körglädjen var en av anledningarna att han gillade bilen. En rätt unik åsikt skulle jag tro.

#28
2011-05-21 18:39

Leifer du måste skilja på äpplen och päron, de smakar helt enkelt olika.
Om just denna 520 vet jag inte annat än vad jag läser .. men nyligen körde jag en 320 med endast ett par år på nacken ... det där antisladd kopplas naturligtvis bort när man vill "köra bil" .. jag måste förutsätta att den möjligheten finns även på denna 520.
Premium har inget med RWD, FWD eller halka att göra ... varför envisas du med det?

#30
2011-05-21 21:37

Leifer! Har du noen gang kjørt en moderne BMW på vinterføre? Det er jo bare svada du kommer med, har du noen gang kjørt mellom Göteborg og Bergen over Gol, Beitostølen og Hardangervidda om vinteren på alle mulige veilag og føre, og i snøstorm i 1300 moh. Det gjør jeg mange ganger om vinteren uten noe problem med mine BMW er som jeg har hatt, nei de problemene du kommer med har jeg aldri opplevd ved normal brøyting av vei,Og ja 4wd er bedre en 2wd i framkomlighet i snø. Du må jo ha et BMW kompleks, jeg skriver aldri noe negativt om andre bilmerker fordi jeg ikke har noe problem med andre merker som jeg må rakke ned på. prøv en ny 5 serie og bli overasket av komforten og responsen i bilen,hvis du tør! Ha en god dag

#33
2011-05-21 22:43

Leifer! jeg fikk ikke noen svar på om du har kjørt Göteborg- Bergen over Hardangevidda om vinteren? jeg kan love deg at det er en veldig krevende vei vinterstid flere ganger kolonnekjøring eller stengt, den strekningen kjører jeg mange ganger i året vinterstid odubbat uten noen spesielle broblemer. Hva Collin tester og gjør kan ikke jeg svare for, men min erfaring med bilmerket BMW har jeg brukt fra 2001 mod er ganske uproblematisk kjører ca 6000 mil i året, og det er vel mere en det Collin gjør vil jeg tro med BMW. Så jeg skjønner ikke den vinter problematikken du hele tiden stresser om og serie F10 har fått dynamic traction kontroll, har testet med bra gasspådrag og der driver begge hjulene på glatt vei.Men ta en kjøretur til Bergen i Januar Februar så hvil du skjønne hva jeg mener om vintervei.

#35
2011-05-22 12:01

YF22 pratar om landsvägskörning, ni andra om trixigare manöversituationer och körning i branta backar.

Kör man på landsväg och väl har fart så funkar bakhjulsdrivna bilar säkert jättebra, så länge de har ett antisladdsystem som är "mjukt" och inte hugger i eller är för slappt och tillåter för mycket svansvift. Till och med jobb-Vito'n går att köra med i de allra jävligaste av väglag. Men parkerar man i en dm blötsnö så är man körd.

Situationer som är svåra är om man fickparkerat på en isfläck och måste ha max rattutslag för att komma ut. Då kan en RWD-bil helt enkelt bara ploga rakt fram, alt inte komma iväg då framhjulen agerar bromsklossar. Gräver bakhjulen ner sig i isen/den hårt packade snön så är det väldigt svårt att komma loss. Medans man med en FWD även kan styra drivhjulen och på så sätt hitta nytt grepp.

Men landsvägskörning - där är nog knappast RWD någon nackdel bara man kör med huvudet. Det är att komma ut på landsvägen som är de trixiga stundtals.

#37
2011-05-22 18:57

Leifer, du svarer ikke på mit spørsmål om kjøring over Hardangervidda vinterstid,tørs du ikke eller vet du ikke hvor den veien ligger? Etter Gol Geilo så begynner Hardangervidda mot Bergen det er ikke noe vanlig landevei men flere mil med masse snø som fykker igjen veien og opp til 1300 meter ovh og masse serpetinsvinger. Har ikke noe spesielt problem med BMWn over der, min erfaring med biltypen over mange år og ca 6000 mil i året teller vel mer en en test ? tro meg det fungere helt problemfrit. Og når du først er inne på økonomi, bilen min kostet 950000 nk kr, så jeg har råd med det, kjøper bladet i Sverige hver gang det kommer ut. Dynamic traction kontroll virker meget bra mer ellr mindre som en mekanisk dif, men koble ut første steg på traction kontrollen der gjør de fleste feil pga de ikke leser manualen da fungerer den som en mekanisk dif. Anbefaller deg på det sterkeste å kjøre en tur over Hardangervidda i januar februar så får du en aha opplevelse på alle måter særlig natur og ned mot -35c.

#39
Juppe
2011-05-23 13:13

YF22, vad är det du försöker säga egentligen? Att bakhjulsdrift duger för dig? Det kan väl ingen argumentera emot eftersom det är din subjektiva bedömning.
Faktum är dock att 4WD alltid är bättre. Enda argumentet mot 4WD är om man räknar centilitrar i förbrukningen, men då köper man inte en premiumbil för överhuvudtaget.

#40
2011-05-23 15:41

Juppe.Ja bakjulsdrift duger for meg og fler, det jeg prøver å presisere er at jeg kjører på en veldig vansklig vintervei som til stadig er blåser igjen over Hardangervidda i veldig kulde og høyde med serpentinsvinger pga bratt stigning, riksvei 7 til Bergen. Der fungerer min BMW 5 serie utmerket som mange her inne rakker ned på, jeg skjønner ikke det for den går jo klockrent på vintervei oppover som nedover. Jo 4wd er overlegen alt annet , har heller aldri sakt noe annet kjører ca 6000mil i året så erfaring med biltypen på vinteren har jeg masse av :-)

#41
2011-05-23 20:32

Det känns ändå lite svårt att argumentera emot YF22 ;) Han har ändå ett rätt bra exempel på ett extremfall där bilen funkar. "Duger det" för honom när han åker genom norska bergspass i snöstorm och minus 30 grader så är det väl knappast nån som kan komma och säga "DUGER FÖR DIG JA". Det går liksom inte att ungå det faktum att bilen funkar i de extrema förhållandena. Sen är den kanske inte OPTIMAL. Han kan ju tex inte stanna, då är han körd ;)

#42
Juppe
2011-05-24 09:57

Roger: med den retoriken kan du inte argumentera för någon bil. Em Hyundai I10 funkar också. Den har en motor, hjul och ratt och tar dig från A till B ... Många tycker den duger utmärkt som bil. Dock inte jag.

#43
2011-05-24 13:15

Det klart att man kan uppfatta att en 5-serie blivit många gånger bättre än de traditionella bakhjulsdrivna bilarna utan hjälpsystem. Vad man dock kan fundera över om man skall använda bilen vintertid och köra i halka mer frekvent är hur vettigt det är att dels göra sig beroende av tekniken, och dels hur det känns att ha ett system som lägger sig i körningen hela tiden. Grundkonstruktionens inneboende svagheter finns ju faktiskt kvar, elektronik eller inte, det är ju det som är problemet.

Personligen föredrar jag fram- eller fyrhjulsdrivet. Den kan man köra utan att behöva se en lampa blinka ilsket hela tiden. Dessutom kan biltillverkaren optimera systemet så att det enbart behöver ingripa när bilen verkligen sladdar (eller girar), inte för att undvika att bilen hamnar i denna besvärliga situation som de tyska konstruktionerna faktiskt arbetar efter. Det är därför som man ibland ser hur DSC-lampan (i BMW) stundtals blinkar utan att man som förare blivit informerad om varför - systemet är så känsligt att man själv inte märker en begynnande avdrift. Detta menar i alla fall jag är en dålig konstruktion och säkerhetsmarginalerna är ju också mätbart klart mindre. Därför kan man fundera över vilka överväganden som tyska konstruktörerna gör när de bygger bilarna - konstruktionsmässig körstabilitet kan i alla fall inte vara en faktor som rankas särskilt högt.

MVH AL

#44
2011-05-30 23:20

Har ägt och kört olika bilar under mina snart 30 år vid ratten och den nya 530D med adaptivt chassi är så grymt överlägsen allt jag tidigare kört! Brorsan får ursäkta med sin nya Porsche Boxter S nu! Sport plus-läget, ett helt varv runt i en stor rondel på ställ i mycket hög fart, och ut via avfart med perfekt kontroll trodde jag inte var möjligt utan att vara proffsförare! Vilken bil! Snyggast är den ju också om man väljer M-paketet.
Köp en, jag har en själv!

#45
2011-06-12 01:24

Jag blir lite fundersam. Har alltid tyckt att 5:an är en sällsynt ful bil. Även för att vara en BMW. Kan samtidigt inte undvika notera att den säljer hiskeligt bra. Men när jag läser robotize börjar pusselbitarna falla på plats. Bilen är en kul leksak för de som tycker att allmänna vägar är en lämplig lekplats. Och det finns tillräckligt många omdömesklena med både leklynne och gott om pengar. Är det 5:an som går under benämningen kokain-släde?

#46
2011-06-23 23:51

Det finns mycket att prova innan man vet.

Och vad vet man sen när man provat?

Man vet att man vet mindre än man trodde..

530D men superchassi i all ära..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.