Bild
Nästa artikel

BMW 318d: Plus och minus

Webb-TV

En BMW 3-serie kostar sin slant – men kan en snikutrustad 318d vara något att satsa på? Se filmen från Vi Bilägares test.

 

Klicka på videofönstret för att starta filmen.

Hela testet, där BMW 318d ställs mot Peugeot 508 och Skoda Octavia, hittar du i Vi Bilägare nummer 7/2013. Vilket är det bästa valet för 300 000 kronor?

Octavia med så mycket extragodis som möjligt? En basutrustad BMW 318d? Eller en diskret och lyxig Peugeot 508? Vårt test ger svaret.

Tidningen utkommer i butik den 14 maj, men prenumeranter får den en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 318d?

Kommentarer

#1
2013-05-08 11:44

En spännande frågeställning!

Men om man bortser från all extrautrustning (som i mångt och mycket är en förhandlingsfråga med BMW - listpriserna är bara "rekommendationer") så funderar man på skillnader i körkänsla, ljud- och rullkomfort och annat som hör till själva bilen. Då skall det bli spännande att se vad ni kommer fram till.

MVH AL

#2
2013-05-08 15:58

Vettigt pris och bra garantier?
Det är ju bra för Bmw att de kan kränga en snikmodell för 300.000kr men kanske inte för så många fler!?
Som sagt så har man råd att inte behöva tänka på kostnaderna så är Bmw ett mycket vettigt val och dessutom så ser den bra ut på uppfarten.

#3
2013-05-08 18:26

Mistro...kvalité lönar sig alltid. Jämför andrahandsvärde och servicekostnader och BMW är det givna valet.

Detta lär säkerligen bekräftas i ViB:s test.

#4
2013-05-08 21:46

320d säljs ofta med 70-80000!i rabatt så det kan vara bra att ha i åtanke.

#5
2013-05-08 23:28

När en BMW går sönder så är delarna dyra. En till aspekt att tänka på, det är att genom att den är bakhjulsdriven så har den sämre utrymmen än konkurrenterna då den har en kardantunnel som tar plats för baksätespassagerarna.

Dock tror jag att de bilar som finns i testet vänder sig till olika kundkategorier, de konkurrerar inte om samma köpare. Konkurrenterna är billigare om man väljer bort maxutrustningen och väljer mindre motorer. Men vill man ha stor motor och maxad utrustning, då kan man få mer för pengarna än BMW - men BMW köpare brukar inte vara priskänsliga, BMW tar betalt och det är inget problem för dess kundkrets.

#6
2013-05-09 07:41

Nu går ju en BMW i genomsnitt inte sönder lika ofta som bilarna i c-laget Raphael, så även om den marginella kostnaden är lite högre (till följd av den högre komponentkvaliteten) så blir inte totalkostnaden anmärkningsvärd - i alla fall inte i jämförelse med "vissa" andra.

Och gör man en ekonomisk värdering av fordonsanvändandet så kan man ju fundera över hur rationellt det är att binda kapital i c-lagets fordon och därefter bara låta de stå stilla (på verkstaden eller hemma på garageuppfarten - det är bara att välja). Det kan ju knappast betecknas som särskilt effektivt att köpa in en produkt som därefter inte tål att användas utan att riskera att haverera.

För tänk er själva om ni vore fabriksägare och skulle köpa in en maskin - som inte tål att användas. Ett sådan företag går rätt omgående i konkurs och det är ofta därför som taxi-näringen inte använder PSA-talibanens alternativ. En bil som inte kan användas genererar nämligen inga intäkter.

MVH AL

#7
2013-05-09 13:03

Hur het är en snikutrustad BMW på andrahandsmarknaden? Gissar att den kan bli jobbig att bli av med!

#8
2013-05-09 14:09

Hahahahahahahahah Al kom ut ur nattmössan är du snäll ;) Har en BMW och man kan nästan tro att den är fransk.

#9
2013-05-09 22:07

De i min närhet som kört BMW de senaste åren kan inte vittna om någon helgjuten driftsäkerhet, elfel som kräver omstart a la windows 98, ESP-sensorer som fått bytas ut flera gånger, hackig motorgång, bromsskivor som fått bytas ut i parti och minut osv... Hade själv en gång en BMW, ingen annan bil i min ägo har haft så höga driftskostnader. De Renault jag haft har inte visat upp några liknande tendenser (men det får man ju inte vittna om, då är man ju mytoman eller har haft en helt otrolig tur...)
Men BMW kanske har höjt sin kvalitet, vad vet jag...? Lycka till då AL, inte för jag tror att du skulle klara av att erkänna om något skulle drabba din nya BMW. Om det inte skulle gå att bortförklara med lite statistiska krumelurer så klart.

#10
2013-05-10 09:21

Oerhört få privatpersoner köper BMW kan väl tilläggas också, en överväldigande majoritet är tjänstebilar, kolla på bilswedens statistik.

#11
Leif Larsson
2013-05-10 14:35

Om det bara var privatpersoner som köpte BMW, skulle det inte dröja länge innan det märket gick samma väg som SAAB.

#12
2013-05-10 15:03

Jodå FLAC, jag är den första att klaga om BMW inte håller måttet. Som jag skrivit spaltmeter om tidigare, efter förra erfarenheterna med en 523 Touring-98 så bestämde jag mig egentligen för att aldrig mer åka BMW. Sedan kom fulfemman (E60) och då slapp man att ens överväga märket, trots att jag är teknik- och komfortnörd.

Men sedan kom ju nu F10 och Touringen är bland det snyggaste som BMW spottat ur sig på länge. Dessutom är bilen teknikspäckad på ett sätt som få andra kan erbjuda (Lexus exkluderad men där finns ingen kombi och designen får mig att gråta och kräkas om vartannat). Så kombinationen av avancerad teknik, snygg design och superb komfort (samt suverän framkomlighet, jag är 4wd-entusaist) fick mig att återvända till BMW (som hade ett bra erbjudande).

Men den dagen som PSA eller Renault eller någon annan har en likvärdig produkt att erbjuda så skall jag givetvis överväga även dem. Ja, om PSA bara lyckats få ihop en motsvarighet till XC60 så skulle jag kunna vara intresserad. Så är dock inte fallet, PSA/Renault brister i såväl sittkomfort och ljudisolering, dessutom vill jag ha ett vettigt fjädringssystem och fyrhjulsdrift. Och vem vill åka i en bil som inte är säker, d.v.s utan den senaste säkerhetstekniken? Inte jag i alla fall!

MVH AL

#13
2013-05-10 15:06

Bmw har sina problem och efter de fria servicarna så kostar det en hel del att hålla de bilarna i skick.
Att köpa en begagnad Bmw i tredje hand är inte att rekommendera om inte ägare 2 kan visa papper på service och utbytta reservdelar för många slarvar med detta eftersom det är ganska dyrt även om själva bilen är billig i inköp som begagnad.

#14
2013-05-10 15:07

Fast det rör inte mig i ryggen Hacken. Jag skickar räkningen till någon annan :-)......

MVH AL

#15
2013-05-10 15:11

ÄR det någon annan som verkligen vill ha dina räkningar AL?

#16
2013-05-10 16:31

Som tidigare inlägg har varit inne på så är nog inte en snikmodell av BMW särskilt hett i andrahand. Och har man en BMW och i många fall då även ett bilintresse så ska det nog vara lite extra i den, framförallt riktiga stolar och i 3-serien är sportstolarna verkligen super. Tillsammans med Audi´s och Opel Insignias! sportstolar det bästa jag suttit i. BMW lämnar generösa erbjudande till både företag o privatpersoner med extrautrustade bilar så med dessa är jag säker på att man får ett smartare och roligare bilägande än snikisen. Och saknar man inte en skönsjungade BMW bensinsexa lite efter allt dieselknackande överallt??

#17
2013-05-10 17:11

Där svarar jag faktiskt nej, om än med reservation quattro. För det finns ju turboladdade sexor både från BMW och Volvo som förenar det bästa av två världar. Men de kostar å andra sidan en vacker slant.

Men numera tycker jag att BMWs nya fyror, som i mitt fall en turboladdad dieselfyra, är ett smartare val. Färre cylindrar ger lägre förbrukning och vikt, samtidigt som modern turboteknik håller uppe effekten.

Och precis som du skriver, BMW har mycket generösa erbjudanden till oss som använder bilen i tjänsten. Privat skulle jag aldrig betala en sådan bil, då finns det andra områden som är viktigare att prioritera.

MVH AL

#18
2013-05-10 19:29

Ja, att det kan finnas undantag så är det ju, men jag tänker på fyrorna som artikeln handlar om och som är de vanligaste man hör idag, bortsett från alla brummande femmor. Jag hörde just idag en bensin-528i, kanske en -98 spinna igång med orginalljud, det är en skönsång för en motorintresserad. Jag hörde också den nya RS6:an härförleden, en helt annan sång!!

#19
2013-05-10 21:34

Taxinäringen nämndes längre ner i tråden. Jag tycker man ser betydligt fler 508:or än BMW som taxi, iaf i Stockholm. Även Megane har jag sett, framför allt i väst-Sverige. Förvånar egentligen inte då den är betydligt rymligare än vad man kan tro (denna tråd verkar ha blivit polariserad BMW vs franskt, på något håll).

#20
2013-05-10 21:55

Nybilsköparens förbannelse är att om man inte tar med extrautrustning kan man inte sälja bilen, och väljer man svindyr extrautrustning får inte betalt för det när man säljer den.

#21
2013-05-11 13:29

Håller med om att F10 ger ett habegär utan dess like designmässigt. Iallafall med lite fetare fälgar.

#22
2013-05-12 15:37

Om jag inte minns fel så är det förhållandevis höga försäkringar på BMW.
Dessutom är det ju vinter Halva året i Sverige så jag föredrar framhjulsdrift. Men annars så...

#23
2013-05-12 17:16

Polo...jo du minns fel! Kolla upp det istället för att gissa!

Med dagens moderna antisladd är det inga problem med bakhjulsdrift på vintern. Men naturligtvis gäller bra vinterdäck även här.

#24
2013-05-12 21:56

Hej SiggeNn Synd på tonen där! Men tyvärr verkar du gissa också! För om inte annat så tar en framhjulsdriven bil sig fram bättre än en bakhjulsdriven dito.
Jag gissar att du inte tänkte på det!

#25
2013-05-12 21:57

Tur att BMW har sitt utmärkta X-drive när det blir halt. Då kör man utan problem förbi vilket framhjulsdrivet åk som helst......

MVH AL

#26
2013-05-12 22:32

Vet inte varför folk pratar om att Bmw och andra dyra fabrikat har ett bra andrahandsvärde!?
Dyr bil = stort värderas men när vi nu pratar om ungefär lika dyra bilar med olika nationalitet så kan vi ju anta att Bmw efter några år har ett högre värde men det är inte helt säkert.
Som några redan har påpekat så är det svårt att sälja en Bmw som är dåligt utrustad och även listpriset är lågt.

Tittar man på Blocket och jämför priser så kostar ofta Bmw bilar ungefär det samma som sina konkurrenter efter ett par år vilket i så fall istället faktiskt innebär ett sämre andrahandsvärde men jag vill inte dra det fullt så långt men det är som sagt inte alltid så lätt att sälja en Bmw som begagnad och det är ingen nyhet att det drar ner värdet.

Huruvida om Bmw nu har så enormt mycket bättre kvalite i dagens bilar kan också diskuteras men det spelar faktiskt ingen roll för de som ändå inte har råd att köpa en Bmw.
Det är sen inte bara inköpspriset som är högt på en Bmw utan det mesta annat också....Det kostar att "ligga på topp"

Sen vet jag faktiskt inte vem som skulle titta på en fullt utrustad bil eftersom att de vill "ha så mycket bil som möjligt för pengarna" men sen istället välja en "naken" Bmw?
Märkena är så långt ifrån varandra att knappast någon kommer att stå och välja mellan en Peugeot,Skoda och Bmw.
Den inbitne Bmw fantasten köper istället en Bmw som är ett par år gammal om hen inte har råd med en helt ny.

#27
2013-05-12 22:44

Väl skrivet av Mistro. Det kostar att ligga på "topp". Ett köp av en BMW, MB eller Audi är inte rationellt när det gäller "value for money". Som med alla andra dyra bilar tappar man mer i kronor och ören när bilen skall avyttras av den som köpte bilen som ny, jämfört med t.ex. en fransk bil.

I det fallet, gäller det att stå ut och njuta under tiden:-)

#28
2013-05-14 18:41

Mistro briljerar ofta .. dock inte alltid ;o)

#29
2013-05-14 23:18

Måste bara kommentera. Fick min nya 320d touring för en månad sedan, har kört ett par 100 mil och jag längtar till att sätta mig i bilen varje morgon och ser fram emot det efter varje avslutad arbetsdag. Jag har åkt prius i 7 år, inget ont om den, 3:e generationen var riktigt trevlig. Whats my point? Priusen var maxutrustad, BMW'n har det som behövs, 8 stegs automat, sportstolar, bra stereo, M chassi, men i en så här rolig bil kan man leva utan navi, head up, etc för det gör liksom ingenting. Men om en 318 är lika tillfredsställande har jag ingen aning om...

#30
2013-05-15 09:49

Inte ofta man hör om sådana bilbyten "Math" men helt klart intressant att få höra mer om din resa.
Min uppfattning är att ägare till premiumbilar prioriterar körglädje och prestige långt högre än kostnaderna för detta och därför pratar mer sällan om ett dyrt underhåll.
Men faktum är nog att jag i fallet Prius Vs Bmw 320d faktiskt tror att Priusen kan "få på nöten" kostnadsmässigt upp till kanske 10.000 mil! ( totalkostnaden vid inbyte )
Intressant som sagt ... :)

#31
2013-05-18 23:28

Vilken bil var bäst?

Väldigt väl utrustad Octavia
Medium peugot
eller Snik BMW?

Svar tack

#32
2013-05-31 02:40

BMW är och föblir den bil jag vill äga! Skön känsla de bygger in i sina fantastiska bilar. Snyggast dessutom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.