Bild
Nästa artikel

Bilreklam från förr: Saab 99

Webb-tv

Vi Bilägare tar en titt på bilreklam från förr. Här en film om Saab 99 och 1972 års stora nyhet: de energiupptagande stötfångarna som skulle klara 5 km/tim utan att skadas – något som konkurrenterna inte klarade.

Kommentarer

#1
2012-07-06 10:56

Japp, det var då det!
Idag är det lika dyrt på Saab som på de flesta andra bilar.

#2
2012-07-06 14:08

Jag har febrilt letat efter ett klipp som visar när SVT:s Trafikmagasinet gör om samma sak med en Volvo 140(?). Troligen 1973, när bilen fick fetare stötfångare. Jag kommer inte ihåg hur fort man körde, men bilen blev "skrot". Någon som kommer ihåg detta?

PS Jag vill minnas att "händelsen" inte visades i det ordinarie programmet, utan i en "kavalkad" kring när man fyllde jämna år.

#3
2012-07-06 16:02

vi hade 2 st 99or samtisigt hemma, å det gjorde ingenting när dom kördes lite för långt in i garaget, mer än att väggen gick sönder ;-)

#4
2012-07-06 16:47

Tog mitt körkort i en ny Saab 99 1973.
Bilskolan hade precis köpt en antal nya sådana.
Minns att jag tyckte att 99:an var kalas att köra och bestämde mig
för att köpa en sådan vid tillfälle. Det blev aldrig så haha jag har aldrig ägt någon 99:a och det blir aldrig någon.

#5
2012-07-06 17:21

Äger själv en gammal Saab 99, som för tillfället står under pedantiskt renovering. Saab 99 är nog den mest banbrytande och med avancerade bil Sverige byggt, ha då i åtanke när den började tillverkas och hur dåtidens bilar var byggda. Går givetvis inte att jämnföra med dagens.

#6
2012-07-06 18:00

Den borde kunnat bli en succé i Paris :-)
Själv hade jag en 96'a med liknande stötfångare. Det var toppen!

#7
2012-07-06 20:02

Volvo kom ju senare med en betydligt kklumpigare lösning som inte i något avseende var bättre. Tvärtom. Eftersom fästena var det som dämpade så kunde stötfångaren tryckas snett.
Minns en säljare som hakade i garageöppningens ena kant varvid stötfångaren tryckte in flygeln på andra sidan och blinkersarmaturen poppade ut.

Halvljusautomatik, strålkastartorkare, elvärmda stolar... Listan kan göras lång.
Nog har vi mycket att tacka Saabs innovativa egensinnighet för.

#8
2012-07-06 23:04

Jag har haft många 99:or och just den här biten har ju naturligtvis varit suverän, men som tur är har jag inte behövt prova den.
Däremot har det varit annat, plus och minus att notera.
Kul saker som kan tas upp på forumet.

#9
mcregor
2012-07-07 07:34

Minns jag alldeles fel eller var det inte så att Saab även var först (?) med eluppvärmd ratt - visserligen som tillval men ändå. Gissar på sent 70-tal men där kan jag missta mig....

#10
2012-07-07 14:00

Det hade varit roligt att se hur bilarna hade sett ut idag om de hela tiden hade fått vara en fristående tillverkare och fått funnits kvar, med alla deras kreativa lösningar. Men förmodligen hade de varit väldigt dyra.

#11
2012-07-07 21:10

Mcregor, Saab har aldrig haft eluppvärmd ratt. Däremot hade Volvo det som tillval, vilket de inte precis slog på trumman för.

#12
mcregor
2012-07-07 23:11

Antar att du har rätt Roy även om mitt gamla minne sa Saab. Dock blev det tyvärr ingen succe vilket var synd för då kanske vi redan haft den funktionen i alla bilar.

#13
2012-07-08 08:37

Varför skall vi nu ha plastchok till "stötfångare" dessa tål inte en km/h. Saab och Volvos stötfångare på den tiden var ju jättebra.

#14
2012-07-08 16:25

Mycket av det vi idag tar för givet i våra bilar, kommer ju faktiskt från den av GM misshandlade lilla biltillverkaren, som nu är ett minne blott...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab#Innovationer

#15
2012-07-09 00:20

Wikipedia missade de smart placerade backlamporna i bakkanten av de främre blinkersarmaturerna. Bra när man backade genom grindhål och andra trånga ställen.
Den variabla kompressionen kom aldrig i serieproduktion, tyvärr. Jag har sett två andra konstruktioner men Saab:s är onekligen den enklaste och smartaste. Ingen av de andra har ens nått prototypstadiet.

#16
2012-07-10 12:12

I dagens läge ska det inte uppfattas som kritik, men som historiker kan jag inte annat än envisas med att ogilla när man aldrig berättar hela historier och sanna bilder.

Anledningen till att Saab hittade på massor av småsaker inklusive turbon var att man var så illa tvungna eftersom man inte hade möjlighet att ta fram några nya bilmodeller.

Alltså måste man hitta nya sätt att sälja de gamla och enda sättet var att hitta på dessa saker så man hade något att peka på, prata om, göra reklam för, för bilen under och bakom dessa detaljer insåg man var allt för grå, udda, gammal och opraktisk för att sälja på egen hand.

Och tänk efter själva, vad pratar man om i dag när det gäller Saab?
Nästan aldrig ett ord om själva bilen men väldigt mycket om enstaka detaljer.
Så vad hade Saab varit om man bara haft en bil utan dessa komponenter?
Ja denna reklamfilm hade ju aldrig blivit gjord, bara det säger en hel del.

En biltillverkare som ständigt kan lansera nya bilar har inget behov av att presentera lika mycket små trixigheter eftersom de nya modellerna säljer många gånger mer än vad sådana detaljer skulle klara.

Det finns andra som varit lika bra och på många punkter betydligt bättre än Saab på att hitta på nya lösningar och uppfinningar.

Gustaf Adolf Sperr arbetade i omkring 15 år med att ta fram världens mest komplicerade förarstol och genom det lösa problemet med hur ett svankstöd ska kunna anpassa sig till olika personer, han ogillade de vanliga justerbara svankstöden och ville hitta på något bättre, det blev aldrig något.
1986 hittade en annan biltillverkare på att montera dubbla svankstöd i förarstolen som kunde justeras individuellt och vipps var problemet löst, enkelt och snillrikt.

Men många många av dessa fantastiska idéer har stoppats av en företagsledning som inte kunde se någon mening i att investera i en tillverkning.

Hos Saab tog man emot nyheter med öppna armar, DET är faktiskt den verkliga orsaken till alla dessa komponenter hos Saab, en ledning som inte sa NEJ, snarare än en onormalt stor mängd briljanta uppfinnare.

#17
2012-07-10 14:34

Niklas, är det inte att marknadsföra uppfinningarna som är det primära?
Det var ju det Saab lyckades med ända tills de stockkonservativa amerikanska bromsklossarna tog över.

#18
2012-07-11 08:05

Det mesta togs faktiskt fram i huset. Inte minst motorgeniet Gillbrand.
Flera av Saabs innovationer var inte precis småsaker, utan är idag saker som återfinns i de flesta bilar, inte minst säkerhetsdetaljer
Man kan lika väl vända på N-iiklas resonemang och hävda att andra tillverkare var fega och valde de lätta, redan upptrampade vägarna.
Tack vare att Saab inte var någon gigantisk koloss på lerfötter som GM så kunde lättare ta in verkliga nyheter i produktionen.

Så det enda skälet till att just Saab fick fram totalt nya innovativa idéer skulle alltså vara att de inte kunde annat. Det är alltså lätt att vara innovativ och komma med världsnyheter?

Tyvärr var Saab inte alls så bra på marknadsföring. De var dåliga på att följa upp succén med turbon och caben, för att ta ett par exempel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.