Bild
Nästa artikel

Bilreklam från förr: Saab 95

Webb-TV

Vi Bilägare tar en titt på reklamfilmer från förr. I den här charmiga filmen från 1961 betonas att Saab 95 är sjusitsig.

Kommentarer

#1
2013-07-27 11:12

En sådan har jag ägt, minns denna bilen med ett leende på läpparna.
Det var en tvåtaktare jag hade. Väldigt rolig att köra och visst lät den sportigt även om den inte var det minsta sportig.
Och den var sju-sitsig. Var detta den första familjebussen som normal kombi?

#2
2013-07-27 11:49

Häftig. Riktigt Cool

#3
2013-07-27 16:06

Nä, Hackenbush, det fanns En Fiat Multipla som nog mer var familjebuss.

Farsan avverkade ett gäng Saabar, men aldrig en 95:a.
Men visst var den sportig om man till det räknar vägkänsla, direkt styrning och goda vägegenskaper.
Det var ju inte för inte som den hade såna rallyframgångar trots begränsad motoreffekt.

#4
2013-07-27 16:16

Jag bara Måste posta denna annonsen. Färgen är inget vidare. Men en sån här hade vi i början på 80 talet när jag var riktigt liten och vi bodde i finland ännu.

http://www.blocket.se/uppsala/Wartburg_353_Tourist_47958125.htm?ca=18&w=3

#5
2013-07-27 16:22

Roy. Jag var tvungen att söka på Fiat Multipla. Själv visste jag bara om den nyare modellen som var förskräckligt Ful. Men nu när jag söker efter bilder ser jag ju den gamla ursprungs modellen. Alltid kul när man får reda på äldre versioner av modellnamn som man bara förknippade med lite nyare bilar. saab 95 var Snyggare. Men Multiplan var riktigt Cool.

#6
2013-07-27 18:06

Multipla 600 var bara 3,5 meter lång och rymde ändå 6 personer. Saab 95 var rena jänkaren med sina 4,3 meter...
Nya Multiplan är precis under 4 meter (lite längre med den nya tråkiga nosen).

Saab 95 har jag kört mycket, farsgubben hade först en -64, sedan en -69.

#7
2013-07-27 21:10

Peugeot o Citroen hade 7-sitsiga också men de var ju större. OT: Kolla in mobiltelefonen förresten, det var väl ingen som kunde förutspå den utvecklingen!

#8
2013-07-27 22:32

Jag tänkte också på mobilen och det märkliga är att just en sån är värd en del idag även om den är begränsat användbar även som mobil.
Men det är ju en kul film :-)
Vi hade såna här 95or som tjänstefordon ett tag och jag minns att man kände sig som man hade sidorutan i huvudet för att kupén var så smal.
Ändå skulle det gå att sitta tre i baksätet!
Tyvärr var det inte tvåtaktare utan V4an.

#9
2013-07-28 03:57

Fantastisk bil för sin tid och en kul reklamfilm. Volvo Duett var nog bättre som lastvagn.

#10
2013-07-28 08:15

Farsan hade några 95'or, även en tvåtaktare (dock en "långnos"), så man har ju åkt en del i sådana - även därbak i extrasätet. Praktisk bil! De gick att lasta tungt i dem. En kortnos-95'a (t.o.m. årsmod 1964) som den på reklamfilmen är idag en mycket eftertraktad samlarbil, då det inte finns så många kvar.

Kuriosa: Saab 95 hade fyrväxlad växellåda från början (1959) och Erik Carlsson tävlade faktiskt i en 95'a i Monte Carlo-rallyt 1961, då det var den enda modell som var klassad med fyrväxlad växellåda. Han kom fyra det året.

#11
2013-07-28 09:27

Jag har för mig att även Opel Rekord Caravan fanns som en 7-sitsig variant. Eller har jag fel?

#12
2013-07-28 10:58

Jag tänkte också först på Cobra-mobilen i bussen. Den måste ju betyda att SAAB-folket var lite i framkant redan då. Många har talat om sina farsor som kört gamla SAAB:ar. Min hade en 92:a med chassinummer 92. Nån som slår det?

#13
2013-07-28 13:34

Förmodligen oslagbart, den hade varit värd en hel del om den funnits kvar.
Sedan när jag ser den här reklamfilmen om 95an undrar jag om inte en del av Saabs särdrag försvann med 95 och 96?
Nu menar jag inte att de var enastående bilar ens för sin tid, även om de var speciella, särskilt tvåtaktarna, jag vet att jag svor en del gånger när jag blev tvungen att ta ut en sådan i stället för t,ex, den betydligt modernare Volvo 340 med Variomatic.
Men inte så länge :-)

#14
2013-07-28 15:21

Vet att en viss person gärna påstår att Mercedes har själ.
HÄR har man skäl att snacka om själ!

Farsan hade förresten en Saab med Sachsomat. En kontakt i växelspaken styrde en solenoid (dragmagnet) som kopplade ur när man tog i växelspaken. Denna enkla konstruktion funkade bra ihop med frihjulet.
Å andra sidan kunde man ju alltid ändå växla ner utan att koppla ur.
Det måste när han bytte 92:an till den första 93:an.
Har förresten någon annan bil med rattväxel haft så distinkta lägen? (Inte Opel i vart fall.)

#15
2013-07-28 15:30

(Inte utan att det känns som att Roy är lite småsur på någon - hux flux blandades ett annat märke in ...)

"En bil med flygkvalitet" ... Nej, nej, nej. Den här kopplingen till flyget förstod jag aldrig och varje gång som den anfördes kändes det bara så antikt och främmande. Det blev till och med lite löjligt när någon liten detalj hade designats för att föra tankarna till flyget.

Intressanta inslag från filmen är annars att man ser en mobiltelefon (!) och får höra att man redan på den tiden talade om klasser i samband med bilar. Men sedan kommer en fyrväxlad motor ...

#16
2013-07-28 16:33

Kapten, du verkar inte missa något tillfälle att hacka på mig - gärna med någon förvrängd tolkning. Är du ute efter att provocera? Läs ordagrant det jag skriver och inget annat!
Du kanske har noterat att jag inte jagar specifika personer på det sättet, utan fokuserar på det som står i kommentarerna - oavsett vem som skrivit dem.
Hur du kan utläsa att jag skulle vara lite småsur på någon övergår mitt förstånd.
Jag nämner inom parentes som exempel en bil som jag har stor erfarenhet av. En bil är väl ingen person?
Kan väl tillägga att jag nog endast skrivit positiva saker om Opel i övrigt.

#17
2013-07-28 16:51

Nja, Roy, det var du som skruvade upp läget en smula 15:21.

#18
2013-07-28 18:07

Roy, jo det är riktigt att Saab hade lyckats väldigt väl med exaktheten med växellägen i rattväxelspaken.
Men sönerna hade en 96a med brutet lås och där gick det åt två kraftiga händer för att få i backen, men den var kul ändå :-) och det var en verkligt racig bil.
När det gäller rattväxelspakar kanske vi skulle kunna ta ett snack på forumet?

#20
2013-07-29 10:02

Saab brukade framföra att de hade "flygstål" i främre takstolparna på 96:an, för att lyfta fram säkerhetstänket.

Ett starkt tak var ju inte självklart på en tiden, och "Carlsson på taket" gjorde en fin PR-kupp när han rullade sin Saab ur ett surhål i Safarirallyt och sedan upprepade det inför pressen vid målet.

Vidare hade man en väldigt bra strömlinjeform, som var ett arv från flygdesign.

#21
2013-07-29 10:40

Kopplingen till flyget är ju självklar om man kan lite historia.
Det var ju friställningen från flygplanstillverkningen som gjorde att man var tvungen att hitta något annat och eftersom det var stor brist på bilar blev det ju ett naturligt val.
Det var också kopplingen till flyget som gav en del udda lösningar som inte alltid genomfördes som väl är.
Och med tiden blev ju Saabs lösningar ofta mer egna än kopplade till flyget.
På gott och ont, ofta älskade av Saabentusiaster, men avskydda av andra.

#22
2013-07-29 11:28

saabnisse, du tror väl inget annat än att dom flesta - inklusive jag, givetvis - känner till turerna med flyget och bilarna? Men det spelar ingen roll, det blir fjantigt att tugga "flyg" när man bygger bilar - faktiskt helt ologiskt, särskilt för ointresserade och kunder på andra marknader. Ju längre tiden gick, desto löjligare blev det med alla de där små detaljerna som skulle associeras till flygindustrin - till exempel något i ratten eller handtaget för att lyfta upp bagagerumsgolvet. Det fanns något alldeles barnsligt med allt detta och jag själv fick tidigt avsmak för märket på grund av detta. Sådan är jag.

#23
2013-07-29 19:41

4 växlad motor? :oD

#24
2013-07-30 08:18

Kapten, det var det jag skrev i sista meningen i mitt förra inlägg.

#25
2013-07-30 09:53

Japp Jes, den kommer givetvis också från flyget! :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.