Bild
Nästa artikel

Begtest 2011 summerat – se webb-tv

Webb-tv

Åtta bilar som tillsammans har rullat 81 813 mil och kostat 2,6 miljoner kronor. Resultaten av årets begtest ska nu presenteras.

 

I årets begtest har Toyota Prius -04, Kia Cee’d -07, Ford Mondeo -07B, Volvo V70 -08, Volvo XC60 -08B, Skoda Yeti -09B, Opel Astra -10 och Peugeot 3008 -09 testats grundligt.

I 2012 års begtest får Toyota Prius, Ford Mondeo, Volvo VC60 och Skoda Yeti lämna stallet till förmån för Dacia Duster -10, Ford C-Max -10B, Volvo V60 -10B och Saab 9-5 -10B, som alla varit med i Vi Bilägares långteststall 2011.

Ett smakprov på begtestet finns i videon ovan. Hela resultatet finns att läsa i Vi Bilägare nr 1/2012, ute i butik den 24 januari.

Diskutera: Vad tycker du om årets begteststall?

Kommentarer

#1
2012-01-18 18:43

Har för mig att Toyotan redan var rostig vid förra undersökningen. Har minnesbilder om att samtliga dörrar var rostiga underifrån. Däremot så hada den nog inte tappat delar pga rosten vid det tillfället.

#2
2012-01-18 23:56

Vad det gäller den högra bakdörren så framgår det i senaste ViB att Toyota tagit sitt ansvar och monterat en ny dörr på garantin (obs! garanti, ej goodwill, trots att det ej handlar om genomrostning inifrån och ut).

#3
2012-01-20 00:12

Minnesbilden var inte den bästa McTar då man vid den detaljerade rostinspektionen av Prius som är den älsta bilen i testet (med nu 8år/15000mil) enbart hittade rostbubblor på insidan/nederkanten av höger bakdörr, däremot inte på någon av de andra dörrarna... Och inte heller något att orda om under de "hämska" filt-innerskärmarna som Vibilägare kritiserat flera Toyota-modeller för i sina rostskyddstester då man trott att rosten kommer att bli farlig under dessa efter nått år men det verkade inte vara någon fara under de första 8 åren åtminstonde.

Bra gjort om man får ut en helt ny bakdörr på rostskyddsgarantin trots att det egentligen inte verkar vara mer än lite ytrost i dörrspalten på höger bakdörr och detta uppfyller hos de flesta tillverkare inte kraven för att rostskyddsgarantin ska gälla, jag är dock inte förvånad då jag utnyttjat denna garanti själv en gång på en 9 år gammal Lexus som fick små bubblor under lacken på ett par cm av aluminium-bakluckans insida och jag fick ut en helt ny baklucka av Toyota/Lexus-Sverige då jag klagade på detta vilket är väldigt generöst på en så liten skada där man egentligen kunnat neka och hänvisat till kravet på genomrost.
Men det är väl kanske sånt man har råd med om man har låga garantikostnader i övrigt.

#4
2012-01-20 15:20

Toyotas garantier verkar till skillnad från andra tillverkare (läs KIA, Mercedes) vara mer värda än pappret de är skrivna på .
Genomrostning inifrån och ut är nästan enda sättet att kunna få ut något på rostskyddsgarantin på många fabrikat.

#5
2012-01-22 23:12

Ja det här gnället på filtinnerskärmar känns ogrundat. Har det någonsin uppdagats att det kommit rost i hjulhuset i en bil? För att det ska ske krävs ju att filten först och främst ska släppa igenom fukten till plåten. Sen måste plåten nötas så att naken metall exponeras.

Plastinnerskärmar nöter med all säkerhet mer på plåten då de kommer i kontakt med varann. Kommer det in fukt så är det om något bättre med filt då det iallafall lär andas och transportera ut fukten.

Har dock aldrig hört att någon bil fått rostskador på innerskärmarna

#6
2012-01-23 14:38

Roger Skagerström.

Du har rätt tycker jag om filtinneskärmar. Jag skruvade lös dom på våran Auris för att titta hur de satt fast. Det ligger inte emot plåten alls. Det är en luftspalt emellan filtinnskärmen och själv skärmen,där fästena sitter till inneskärmen så är det som distanser för att inte de ska nöta mot plåten. Så just här tycker jag anmärkning på detta är grundlös så som detta är konstruerat. Kanske är gjort på annat vis på andra bilar vad vet jag?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.