Bild
Nästa artikel

Årets Långtestbil 2012: Opel Ampera

Webb-TV

Den är dyr och har flera brister – ändå är Opel Ampera testlagets klara favorit och vinnare av titeln Årets Långtestbil 2012.

 

Långteststallet 2012 med BMW 1-serie, Hyundai i40, Mercedes B-klass, Opel Ampera och Volkswagen Up har kört i mål. Och segraren heter Opel Ampera.

Klicka på videofönstret ovan för att se en film om Årets Långtestbil 2012.

I Vi Bilägare nummer 18/2012, som utkommer den 20 december, redovisar vi en fullödig rapport på nio sidor om 2012 års långtestbilar. Missa inte det.

Diskutera: Vad tycker du om valet av Årets Långtestbil 2012?

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Långteststallet 2012:

BMW 118d Sport Line
Hyundai i40 1,7 CRDI Business
Mercedes B 180 CDI Business
Opel Ampera
Volkswagen Up 1.0/75 hk High Up

Övriga bilar:
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-12-14 11:01

Detta måste glädja Opelfanatikerna.

#2
2012-12-14 11:40

Kul. Rätt bil vann.

Inte så märkligt dock när de andra är mediokra, (1-serie, I40), eller bara hyggliga, B-klass, Up).

Ampera är iaf en spännande bil med avancerat miljötänk som också fungerar i verkligheten. Synd på prislappen dock..

#3
2012-12-14 12:17

Men jämför man den faktiska milkostnaden så blir man ju skrämd.
58:60/mil för Ampera! i40 som var näst dyras, (48:60) är ju ändå en tia billigare, per mil!
Hur sjutton ska man kunna få någon lönsamhet vid ett val av Ampera?
Nu vet jag att ViB inte kört riktigt så som man bör göra, den här bilen ska väl så gott som enbart gå många korta sträckor och så lite som möjligt på långkörning även om det är möjligt.
Men genom det höga inköpspriset måste den gå många mil innan man får ner milkostnaden till samma nivå som en motsvarande konventionell bil har redan efter några tusen mil.
Det skulle vara intressant att se en jämförande kalkyl med en laddPrius.
Lika intressant som det vore om Ampera får stanna i teststallet.
Ett år och lite drygt tretusen mil är för lite för att det ska gå att bilda sig en vettig uppfattning om bilen.

#4
2012-12-14 12:53

Anledningen till Amperas höga milkostnad är förståss värdeförlusten.
En dyr bil sjunker alltid mer i kronor och så även i Amperas fall.
Bilen skulle ha behövts att köras ett par år till för att få lite "rättvisare" siffror.

Privat hade man även säkert fått "snyggare" siffor vad gäller kostnaden för bränslet och elen.
Har man t.e.x möjlighet att "tanka" på jobbet och andra platser som erbjuder ström så kunde ju faktiskt bränslekontot ha kapats en hel del.
Men visst 0.33l/m är verkligen ingen dålig förbrukning!
Sänk priset typ 200.000kr så kan jag ha överseende med nackdelarna ;)

Det knepiga med dessa tester är att man aldrig kan låta bli att jämföra bilarna med varandra vilket även Vib inbjuder till.
Detta är förståss helt fel men,men nog hade man kanske tyckt att Bmw skulle prestera bättre?
Aningen konstigt fördelade röster också kan jag tycka med Marianne inte alls enig vilket helt förändrade listan. ( visst Ampera överlägsen ändå men ..)
Alla kan inte tycka lika men att placera Ampera som sämst i test? ...Fy Mariannne och rättning i leden ... ;) ( Tänk framåt,..tänk ny teknik ) :)

#5
2012-12-14 12:53

Jag tycker att man utnyttjar kapaciteten i bilens batteri nära nog perfekt när bilen körts av en Uppsalabo som precis klarade vägen till jobbet och hem med bara hjälp av batteridrift, även den som av detta gäng som bor i närheten av Gnesta utnyttjar bilen batterikapacitet till nära max.
När det kommer till behaglig fjädring så kan jag bara hålla med, att bilar på nära två ton blir behagligare i rörelserna än lätta bilar vilket jag även märker på mina bilar som väger mellan 1350 kg och 1900 kg.
Synd att inte Priusen var med då den har mindre än hälften av energikostnaden jämfört med de snålaste av dessa testbilar.

#6
2012-12-14 12:53

Opel Ampera är en dålig vinterbil för den är inte sladdlös...

#7
2012-12-14 13:14

Jag är faktiskt glad att denna typ av hybrid vann, det är rätt väg att gå med ren eldrift och där förbränningsmotorn inte laddar batterier utan direkt driver elmotorerna via generator.

Varför skall man ha flera förluster på vägen, den ena när man laddar batterierna, den andra när man laddar ur batterierna, och den tredje när elmotorn omvandlar elen till rörelse. Det räcker med den sista, enligt min mening.

Sedan så kan man optimera förbränningsmotorn genom att arbeta på ett fix varvtal, den behöver ju inte prestera vid olika hastigheter, och effektkurvan kan göras mycket snäv.

#8
2012-12-14 13:45

Raphael, har helt rätt men bilen har antisladd tror jag.
När Ampera körs med bensinmotorn för att batteriet nått sin lägsta laddningsgrad så har den förluster i generatorn elstyrningen och elmotorn, även något i laddning och urladdning av batteriet när 86 hk minus förluster inte räcker till, då lånar man lite energi från batteriet vilket måste återladdas med förluster tillbaka till lägsta laddningsgraden hos batteriet.
Förlusterna till och från batteriet går inte alltid att undvika då energin från fartminskning av bilen inte kan gå till elmotorn utan måste lagras i batteriet för att senare komma till bruk när man ökar farten med bilen igen.

#9
2012-12-14 14:30

Jag antar att antisladd-systemet kopplar ur sig när man kopplar in sladden...

#10
Granlund
2012-12-14 14:31

Jag håller med Marianne...

#11
2012-12-14 14:47

Borde koras 2 segrare, en där man antas betala själv och en där "någon annan" betalar; där Amperan platsar i den senare kategorin. Håller också på Marianne. Litet förnuft skadar aldrig.

#12
2012-12-14 16:19

Väldigt kort avstånd mellan bilarna på bilden. Vad händer om Mercan längst fram tvärnitar? :-) Eller har alla bilarna dubbdäck?

(bilden på huvudsidan alltså)

#13
2012-12-14 16:55

Oavsett dubbar eller ej är avståndet för kort. Det finns något som kallas för reaktionsförmåga som är olik hos olika förare. En sån film skulle jag skämmas för att visa.

#14
2012-12-14 17:57

På papperet vinner B-klass i mitt tycke.
Det går inte att ha dragkrok på Amperan och den är bara 4-sitsig.
Låg lastförmåga har den också.
B-klass är bra på det mesta och har inga egentliga svagheter.

#16
2012-12-14 20:43

Min bil är 4-sitsig .. - no problems _
Har dock drag .. både i och på :o)

#17
2012-12-15 00:58

Gillar inte Amperan alls, det är så illa att jag hellre skulle köra Prius.

#18
2012-12-15 08:45

Hacke : Känner jag fotokonsten rätt så åker de nog i typ 30 km/h ;) Ett rent helsike att få skarpa bilder annars ;)

#19
2012-12-15 10:50

Kul att ny teknik kan bidra till vinsten, sen att allt inte är perfekt med just denna bilen får man väl ha överseende med. Rom byggdes ju inte på en dag och utvecklingen drivs framåt i rasande takt. Snart kan vi säkert se fram emot jämförelsetester mellan många laddhybridbilar av olika slag i samma storleksklass, utvecklingen går garanterat åt det hållet. Priserna kommer med ökat utbud också att gå ner mer till rimliga nivåer. Efter hand kommer säkert också möjligheter med dragkrokar och andra specialartiklar att dyka upp (typ Volvo V60hybrid). Jag tycker det var en värdig vinnare, självklart dyker väl temat upp i nästa års testflotta?

#20
2012-12-15 11:08

Ingen poäng med att ha fler än fyra platser i Ampera då lastvikten bara är 365 kg. Man får övervikt redan med fyra gubbar med min vikt, och sedan läggs bagaget till vilket inte får väga något alls om man inte vill få böter för övervikt.
Synd att bilen inte byggdes med lägre luftmotstånd och en snålare bensinmotor vilket kunde gjort bilen snålare när den efter ca: 6 mil eldrift går med bensinmotorn igång hela tiden på landsväg där den förbrukar ca: 6,2l / 100 km.

#21
2012-12-15 11:47

PREVIA, lastvikten är ju utöver tjänstevikten, du kan alltså plocka in ytterligare tre 120-kilosbjässar utan att gå över lastvikten.
Men med den vikt man normalt räknar med som är 80 kg (kan nog tyckas lite låg) så blir det 125 kg över till bagage, vilket naturligtvis inte är så mycket, men det är nog inte meningen att det här ska vara någon laståsna.
Men som taxi har den ju sina begränsningar.

#22
2012-12-15 14:22

Tjänstevikten räknas inklusive förare på 68 kg och 90 % fylld bränsletank .
Ampera har en tjänstevikt på 1715 kg och en högsta totalvikt på 2079 kg vilket ger utrymme för 347 kg vilket skall täcka vikten av tre passagerare och bagage om föraren bara väger 68 kg ( finns det så lätta människor) och tanken bara fylls till 90 %. Väger föraren som mig och fyller tanken helt så har man utrymme för 300 kg för tre medresenärer och allas bagage förutsatt att vikten på bilen stämmer med den uppgivna vilket inte alltid är fallet.
* Tjänstevikt inklusive förare (68 kg), 7 kg bagage och bränsletanken fylld till 90 %. Uppmätt i enlighet med EU-direktiv 92/21/EEG i den vid tillfället gällande versionen.
Här ser man hur bra uppgiven vikt på bilar stämmer med verkligheten.
http://www.teknikensvarld.se/2012/09/10/34440/du-far-bota-for-biltillverkarnas-viktfusk/

#23
2012-12-15 16:36

Tjänstevikt hit och dit. Det här är ju en miljöbil som i huvudsak är tänkt för dagliga transporter helt utan bensinförbruknng,till jobb/dagis/affär/hockeyträning etc.. Alltså oftast en person / ett par matkassar, ett barn.
Alla i testlaget har ju varit lyriska över Amperan, vad mer krävs?

#24
2012-12-15 17:23

85 % av all design och utformning av karossens mått och storlekar och utformning av inredningen är gjord av Chevrolet för att den skall vara lik den amerikanska conceptbilen Volt från 1997.
En konceptbil med ett Cw på 0.43, en på alla sätt katastrofdesign.

Av nationalistiska skäl för att detta skulle bli ett amerikanskt prestigeprojekt måste man använda denna dåliga karossform till vilket pris som helst.

Opel ville ha en helt annan design men det kom inte ifråga att alls diskutera saken.
Opel står för omkring 65-75 % av all teknik, experter från Opel har lett hela utvecklingsarbetet, all utprovning och all sammansmältning av alla komponenter för att få dem att fungera som en bil, men allt arbete skedde i USA av prestigeskäl så att man sedan officiellt kunde hävda att det var en amerikansk bil.

Chevrolet Volt har ett Cw på 0.29, Ampera 0.27.5.

En uppfattning om hur Ampera kunnat se ut om Opel fått bestämma får man av konceptbilen som presenterades samtidigt med concept Volt 2007: Flextreme.
Som man nogsamt undvikit att uppge luftmotståndet på, tydligen för att inte Chevrolet ska behöva skämmas över sin dåliga konceptbil.

#25
2012-12-15 19:07

@ Previa

Lastförmågan är ju ännu sämre på Prius, bara 327 kg. Och den är ju så otroligt populär som taxibil.

#26
2012-12-15 19:41

Dyr och opraktisk och ändå vinner den i Vi Bilägare. Det låter osannolikt. Men jag förstår varför den vinner. Den har så mycket annat som gör att man måste förbise nackdelarna. Jag tycker den är rätt vinnare. Själv skulle jag dock inte kunna ha någon, på grund av den låga markfrigången. Det fungerar helt enkelt inte på min väg. B-klassen är bara den ett gränsfall.

#27
2012-12-16 09:13

Det är nog ingen dum bil.
Men om Opel fått bestämma själva så hade den säkert varit bättre, mer praktisk.
Priset känns högt och jag drar husvagn, så någon Ampera blir det inte !
Om jag nödvändigt ska ha en Opel så är Mokka högintressant !

#28
2012-12-16 13:16

Ampera går att hyra billigt på OKQ8 i Sollentuna ett par mil norr om Stockholm för den som bara vill ta en tur för att se hur bilen känns.
http://www.okq8.se/privat/pastationen/hyrbilar/elhyrbil

#29
2012-12-16 16:38

Upplever oriktiga/orättvisa kommentarer om Hyudai i40:

Äger sedan 3 månader en i40 sedan Business CRDi 1.7 136 hk manuell 6vx - min 12:e nya bil. Garanti: det enda märket med 5 års "äkta" nybilsgaranti utan milbegränsning (andra har "försäkringslösningar"/undantag efter 2 år ) därtill serviceassistens och generös vägassistens 5 år! Också 3000-milaservice.

Dieselmotorn är inte svagare än andra på låga varv; lätt att starta på tomgång (utan gaspådrag) med en så mjuk koppling (+ auto hold). Jfr ex. vanliga V70/V60 (och nya V40) med e-drive, dvs. PSA-diesel 1.6 115 hk, även hos Ford, Citroën, Peugeot - trots påtaglig grundsvaghet - ingen liknande kommentar?! Motorn har bra driv från 2000 varv!

Ang helljuset: reflektorn har en rel. liten area. Finns bra Xenon-halvljus, fint LED-varselljus och tillskott av H7 kurvljus + dimljus. Märkte direkt att helljuset är för lågt inställt. Mycket lätt att justera upp så att det når längre (beskrivs i manualen). Dessutom har jag bytt till Philips nya Blue Vision Ultra med högre lumen och "xenon-vitt" ljus som matchar xenonhalvljuset och p-LED. Det finns också H7 med ännu högre ljusstyrka (ex night breaker). Jag är nöjd med resultatet. Oftast begränsad användningstid för helljus.

Bränsleförbrukningen är ok i jämförelse med motorresursen. Drar ~ 1-2 dl mindre/mil än min förra Mondeo med 2.0 PSA -diesel (140 hk). Dock verkar i40 vara piggare.

Lastutrymmet: Det finns ~3 olika skyddande inredningar att köpa i märkesbutiken; bagageskydd är vanligt att ha i en kombi. I min sedan har jag själv skurit till en kraftig matta till perfekt passning med tät baksida från Biltema (200:-). Finns öglor/krokar så man kan ha nät, fästband och avgränsningar för prylar, släckare mm med kardfästen.

#30
2012-12-16 16:48

Enda märket med "äkta" 5 års garanti? Jasså du har tydligen inte hört talas om Lancia som också har 5 års garanti med en liknande konstruktion...

#31
2012-12-16 17:36

Chevrolet Volt och Opel Ampera.. Nu väntar jag på GM Holden Ohm, eller Vauxhall Impedans, för att inte tala om Opel Watt som är Opels nya småbil.

#32
2012-12-17 00:15

N-iklas har en länk som visar ett ovanligt förnuftigt resonemang bakom en konceptbil. Det enda dumma jag kan se är den dåliga sikten snett framåt.
Annars verkar den vara vad Ampera borde varit.

PREVIA länkar till en möjlighet att hyra bilen, vilket kanske inte är så dumt.

Vann rätt bil?
Jag är verkligen kluven.
Ska man se till det praktiska så har ju Marianne helt rätt. Mercedesen är en ovanligt kompetent bil med bra funktioner.
Ampera är tämligen stor med tanke på sina högst måttliga utrymmen. Den låga lastvikten skulle normalt kunna kompenseras med ett släp vid behov - men inte här. Takbox kan man också glömma.
Det är uppenbarligen en komfortbil trots att den vad prestanda beträffar är en stadsbil. Som sådan dock klumpig.

För att bilen ska kännas motiverad så får man inte ha för nära till jobbet. Då hinner man ju inte uppleva komforten ordentligt. Men det får inte vara för långt heller. Då går ju hela finessen med bilen upp i rök.

Här visas ju också tydligt att en dyr bil ger hög milkostnad p g a värdeminskningen. I detta fall är den, relativt sett, låg, men det blir ändå många kronor.
Är egenskaperna värda detta?

Visst ska man uppmuntra ny teknik - om den är bra, som den i detta fall i princip är.
Men är bilen verkligen bättre än den som vann både sommar- och vintertestet?
Är det verkligen logiskt?

#33
2012-12-17 08:18

Folk ser på saker som de vill och ingen bil kan passa alla och detta gäller inte minst el/Hybridbilar.

Men mycket kan säljas genom "mördande" reklam,..ta bara exemplet i "N-iklas" länk där man pratar sig varm för konceptbilens lösning med bakluckan!
Hur långt in behövde man böja sig för att överhuvudtaget nå skuffen?
Hur stort är behovet att flera skall kunna lasta bilen samtidigt ( som om bilen faktiskt var sååå rymlig )
Var det inte viktigare med en baklucka som man inte slår huvudet i om man är över 170cm samt ett lås konstruerat för att INTE penetrera skallbenet?

Tydligen fanns det inte pengar eller tid över för sådant vilket är förståeligt på en konceptbil men då kanske man inte heller behöver prata om fördelar som inte finns.

Tyvärr är dåliga lösningar en vardag på bilar tillverkade i miljontals exemplar också...ibland undrar man över en del konstruktioner.

#34
2013-01-07 12:12

Har ni glömt att köpa in Volvo 200, 700, 900 serien eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.