Nästa artikel
Självkörande bil har gått 48 000 mil
Nyheter

Självkörande bil har gått 48 000 mil

Publicerad 9 augusti 2012 (uppdaterad 10 augusti 2012)
Googles test med självkörande bilar går enligt plan. Nu har de självkörande bilarna gått 48 000 mil, utan olyckor.

Att skicka ut en bil utan förare på vägarna kan kännas vågat. Google har dock gjort just detta när man testat sitt projekt med självgående bilar. Självklart har en människa hela tiden suttit i förarsätet, redo att ta kontrollen om det skulle behövas, men förvånande nog har de hittills varit överflödiga.

Googles testflotta, med minst 12 bilar på vägen under dygnets alla timmar, har nu gått hissnande 48 000 mil utan att de varit inblandade i en enda olycka medan datorsystemet haft kontrollen över bilen. Dock bör nämnas att mänskliga förare har orsakat olyckor med bilarna.

Googles bilar är än så länge inte ens i närheten av att kunna lanseras, men de hittills lyckade experimenten innebär att man nu kan gå vidare till nästa fas i testerna. Nu ska delar av testlaget ge sig ut i trafiken ensamma efter att hittills ha åkt två och två. Det första testobjektet blir pendlingstrafiken.

Bilarna behöver bland annat kunna hantera snötäckta vägar och vägarbetssignaler innan det blir dags för lansering. Syftet med projektet är att folk ska kunna ägna sig åt annat, till exempel sitt jobb, under en bilfärd.

Diskutera: Hur ser du på självgående bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2012-08-12 14:26
Roy J

När systemen bedöms vara så säkra att man kan koncentrera sig på helt andra saker än trafiken så kommer det naturligtvis inte heller krävas en förare bakom ratten.
T-banenätet i Stockholm håller just nu på att uppgraderas för förarlösa tåg. Problemet är resenärerna - och där blir det ingen större skillnad. Om någon hoppar ut eller blir utknuffad framför tåget när det just kör in till stationen, så finns det ingen förare i världen som kan göra något åt saken - men möjligen ett elektroniskt system.

Med tanke på hur märkligt en del förare beter sig när det är halt, så är jag inte alls så säker på att ett elektroniskt system genomsnittsligt skulle vara sämre. Med kommunicerande system troligen bra mycket säkrare.
Skulle bilen vid något enstaka tillfälle bli stående på en p-plats utan att komma loss, så, Förstikön, sätt dig då bakom ratten om det känns bättre.

Senast jag var tvungen att starta om min dator för att den hängt sig måste vara 1999. Min nuvarande stationära uppgraderas (som alla Windows-system) mer eller mindre varje dag utan att det påverkar användbarheten negativt.
Min laptop fick jag för all del göra en ominstallation på, men det berodde på en speciell konflikt, och den fungerar sen dess alldeles utmärkt.
Min förra smartphone (HTC Wildfire) krävde efter en tid omstarter emellanåt, min nuvarande (Samsung Galaxy III) går som tåget. (Kanske en dum jämförelse med tanke på SJ:s bravader...)
Med mångkärniga processorer och dubblerade mottagningssystem (finns sen länge i många bilradioapparater) är det svårt att se några problem. Visst, korkade konstruktioner kan alltid göras, men varför förutsätta det?
Interageringen mellan min tv, receiver, BD-spelare, smartphone och mina datorer via WiFi (LAN) fungerar förträffligt!

#m • Uppdaterat: 2012-08-12 15:27
Förstikön (ej verifierad)

@Roy: Grattis! Att inte ha behövt starta om en Windows-dator pga. hängning sedan 1999 måste vara ett fall för Guiness rekordbok. Själv drabbas jag och mina kollegor, som använder våra datorer till annat än att bara surfa med, då och då av Blue Screen of Death (BSOD) - och det oberoende av Windows-version.

Sedan är det inte bara på en P-plats man kan få svårt att ta sig fram efter ett ymnigt snöfall. Jag har vid ett flertal tillfällen njutit av min bils fyrhjulsdrift uppför backen till huset när grannarna har fått parkera nedanför backen ett par hundra meter från sina infarter efter att ha slirat ned snön till rena glansisen. Jag tvivlar på att det av dig omhuldade "kan själv"-systemet skulle fixa vår backe med enbart fram- eller bakhjulsdrift, och förmodligen inte ens med fyrhjulsdrift.

#n • Uppdaterat: 2012-08-12 15:29
Roy J

Förstikön, vem har påstått att systemet ska klara det omöjliga? Kanske dock något mer än dina grannar. Men är det omöjligt så är det?

#o • Uppdaterat: 2012-08-12 15:51
trasten

Ingenting går att göra idiotsäkert eftersom idioterna är så påhittiga!

#p • Uppdaterat: 2012-08-12 16:02
Förstikön (ej verifierad)

@Roy: Mitt problem är att vara omgiven av "bilförare" som sitter och knappar på datorn, läser tidningen, sms:ar och petar näsan i stället för att koncentrera sig på fordonets framförande på helt vanliga svenska vintervägar, eftersom deras "automagiska" bilar ska fixa allt i halkan. Detta beteende förekommer redan idag, men kommer att bli rejält obehagligt när alltfler tror att bilen "kan själv".

#q • Uppdaterat: 2012-08-12 17:11
Hackenbush

För varje bugg man fixar en uppdatering till så tillkommer en ny bugg, det är det enda man kan vara säker på.

#r • Uppdaterat: 2012-08-13 01:23
Roy J

Ett tips till er svartmålare:
Betala inte era räkningar över Internet och använd för guds skull inte moderna ekonomi- och lagerstyrningssystem!

#s • Uppdaterat: 2012-08-13 11:33
Roy J

Blir så trött på dessa konspiratörer som minsann alltid anar bakomliggande motiv. "Sånt förstår man ju."
Vissa myter lever och omhuldas ömt.

Jag kände för många år sen en man som "visste" att en glödlampstillverkare köpt upp patentet på en oförstörbar glödlampa för att sen lägga ner det.

Naturligtvis finns det en ekonomisk livslängd för produkter.

Simon_d, du kan köpa vilken mobiltelefon som helst och ansluta till vilken operatör som helst (inom systemet).
Driftstimmar är för övrigt en vanlig enhet - frågan är bara hur många tusental det handlar om.

Som du skriver, Simon_d, så gäller det att ha sinne för proportioner.
Det finns all anledning att tro att trådlösa system för militära applikationer har betydligt tuffare krav än appen för min receiver - och ändå funkar den så totalt problemfritt!

#t • Uppdaterat: 2012-08-13 12:19
Förstikön (ej verifierad)

@Roy: Konspiratörer? Möjligen konspirationsteoretiker, men jag tycker nog snarare att vi ger prov på sunt förnuft och en viss tveksamhet inför alla fantastiska tekniska nyheter som du verkar falla i farstun för. Och om nu det är så förbaskat enkelt att införa den här typen av system kan vi ta och byta dina glödlampor och militära applikationer mot t.ex. signalsystemen längs Botniabanan och andra nya eller renoverade järnvägsavsnitt i detta mellanmjölkens förlovade land. Där fungerar ju de elektroniska övervakningssystemen helt problemfritt, eller hur? Var det inte häromveckan som man fick skicka ut flaggvakter eftersom signaler och automatiska bommar inte fungerar längs en 13 mil lång sträcka av Västerdalbanan? De lär få fortsätta att vifta med sina flaggor fram till 1 september enligt Dala-Demokraten. För att inte tala om polisens nya digitala radiosystem. Men, det är säkert bara svartmålning.

#u • Uppdaterat: 2012-08-14 19:15
Roy J

Förstikön, du har helt rätt. Konspirationsteoretiker är en avsevärt bättre benämning - och inget jag vill vara.

Botniabanans signalsystem, eller snarare introduktionen av det, är ett fiasko. Inte tu tal om annat.
Framstressat utan att vara färdigtestat. Att det blir billigare för Trafikverket är ett dåligt argument, eftersom den dyra elektroniken istället plockas in i tåget, vilket inte alla operatörer lär ha råd med.
Uselt skött!

Jag kan visa på brister även i andra system, men de handlar inte om säkerhet eller andra vitala funktioner.
Och ändå finns det så många fler exempel där allt fungerar utmärkt.
Och givetvis tillåter man inte vilka fel som helst i viktiga säkerhetssystem.

Som alla vet som verkligen läser det jag skriver ordentligt, så faller jag definitivt inte i farstun för vad som helst.
Men jag målar heller inte fan på väggen när någonting befinner sig i ett intressant utvecklingsskede.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.