Sträkt kamkedja

Årsmodell
2006
Beskrivning av problemet
Nu har även jag drabbats av de ökända problemen med Audi´s kamkedjor. Har en bensinare med 3,2 motorn från 2006 där motorstyrningslampan tänts. Fick besked idag att kamkedjorna måste bytas. Kostnad 80 000 kr!!! Bilen är fullt servad hos Audi/VAG (senast 400 mil sedan) och har gått 11 800 mil. Får svaret att det är för långa intervall på servicen. Även om min bil är korrekt servad så vill inte Toveks/Audi Sverige ta något ansvar, utan jag ska få betala 80 000 kr för att ha följt deras rekommendationer. Detta är ett mycket vanligt och känt problem med Audi´s motorer. Jag kan inte annat än att varna andra för att köpa nya eller begagnade Audi´s när man blir så behandlad. Pinsamt dåligt när man köper bil med kedja (som ska hålla betydligt längre) istället för rem för att slippa tänka på byte vid 12 000 mil.
Lösning på problemet
En lösning vore att Audi tar ansvar för den dåliga kvalitén på de delar som inte håller måttet som andra tillverkare gör.
Lilla SAAB tog ansvar för igenkoksningen av vevhusventilationen men haveri som följd, då borde även Audi visa vilja att lösa sina problem om man är intresserad av att behålla förtroendet i framtiden.
En annan lösning är att alla vi som drabbats börjar synas i media. Det är ingen bra reklam med missnöjda ägare.
Hur lång tid och hur mycket pengar har det inte tagit för VAG att försöka återskapa sitt skamfilade rykte med serviceorganisationen? Det finns ett stort värde att ha nöjda kunder.
Här gör Vi Bilägare ett bra jobb med sina undersökningar.
Övriga kommentarer
Tips till media: Ta gärna upp detta stora skandalproblem. Jag ställer upp! XEE964
Modellbenämning
Audi A6 Avant 3,2 Quattro