TSI 1,4 kamkedjetrubbel

Modell
Årsmodell
2007
Beskrivning av problemet
skulle kolla kamkedjans kondition, bilen gått knappt 12.000mil, tog bort kamaxelgivaren lade växel framåt, rullade bilen bakåt med föjd att den kuggade helt oväntat pga av den var för slak, försökte starta den vilket jag ej borde ha gjort med facit i hand, vilket resulterade i krökta insugningsventiler=inget komp kvar, finner ingen annan förklaring att service/oljebyte har gjorts vart 3000mil istället för traditionellt 1500mil, vilket har lett till kedjetöjning och viss oilsludge
Lösning på problemet
Automek I Karlskrona fixar detta för över 20.000:-, kommer på i efterhand att jag hade maskinskadeförsäkring med självrisk på 7000:-, en bil köpt av privatperson men till bilhandlarpris
Övriga kommentarer
min förra bil 1,6 fsi har exakt samma kamkedja och hade gått ännu mera och adrig utbytt, aldrig några problem eller något slak men olja+filter var bytt vart 1500mil, longlife-service är ingen hit, måste vara ett arbetsmiljöproblem för VAG-folket som måste ljuga/mörka för sina kunder, kanske man skulle kunna tackla detta problem genom arbetsmiljöverket, om några år kanske det är dags för en MKVI med samma omständiga procedur