Problemen ("egenskapen") med Växellådans problem växer

Modell
Årsmodell
2010
Beskrivning av problemet
Mina tidigare problem med det egna livet för växellådan växer och växer. Eftersom det är en "egenskap" så kan (vill?) inte Renault göra något åt saken. Nu har den börja med att i uppförsbacke slänga in tvåan i 70 - 80 km/tim i stället för att växla ned till trean. Går jag då över till manuell växling och lägger in trean och sedan går tillbaka till automat så håller bilen kvar treans växel. Men det farligaste kvarstår, nämligen att bilen slänger in tvåans växel i en utförsbacke oavsett den är svag eller stark, och skulle den inte göra det i backen så gör den det då vägen planar ut och det är dags att börja ge lite gas gas för att bibehålla farten. Det blir ett tvärryck i bilen och man kan bara tacka sin skapare att det inte går rakt fram om det är en kurva just där det händer. jag kan bara sända en omtankens varning: KÖP INTE EN RENAULT KANGOO MED AUTOMATVÄXLAD LÅDA, åtminstone inte utan att höja livförsäkringen rejält. Den passar nog bättre för kamikaze-piloter.
Dessutom har airbag-lampan tänts upp lite då och då, ett fel som verkstadens dator även varslade om men utan att man på verkstaden kunde göra något åt det. Det felet tog jag själv reda på och sedan vände jag mig till en annan verkstad som hjälpte mig att åtgärda felet eftersom jag själv p.g.a. mitt handikapp inte kunde komma åt det själv.
Lösning på problemet
Enligt Renault så är det så att bilägaren har att förhålla sig till bilens "EGENSKAPER". Alltså ett svepskäl till att man inte vill göra något åt saken eftersom man hellre ser att garantin först går ut så att kunden själv får betala kalaset. Jag har redan framfört denna min profetia till representanter för Renault som då bara skruvade på sig utan att ge något ansvarsfullt löfte.
Övriga kommentarer
Jag är glad att jag inte kommer att ha någon bil mera efter att den jag har gått till skroten. Då är jag säkerligen nästan 70 år och har nog inte den kapaciteten som förmodligen då kommer att behövas för att framföra ett fordon säkert. Jag ser faktiskt fram emot att få ställa bilen för gott. Ju förr dess bättre. Tyvärr så måste jag ha bil som det är nu, men jag jobbar på problemet. Jag anser att man måste ha den självdistansen att man kan bedöma sig själv som bilförare. Jag har varit yrkesförare och aldrig krockat eller utsatt andra för fara. Jag har inte ens kört för fort. Jag tillhör de lagliga "stoppklotsarna" . Men har man fyllt 64 så borde man vara så självdistanserad att man kan se objektivt på sig själv. Jag anser mig vara det..... 64 alltså :-)
Modellbenämning
Renault Kangoo II 1,6 16Vkombi 105hk Privilége A