Vi Bilägares forum

VAG:s problem med drivlinor

VAG:s problem med drivlinor

Ytterligare en tydlig bekräftelse på att VAG har stora problem med sina drivlinor. Är det inte havererade DSG-lådor så är det motorhaverier. 1.4 TSI motorns problem är ju välkända liksom dyra partikelfilter-byten på dieslarna. Maskinskaderapporterna visar också ett tydligt språk som vi såg förra veckan.

Ett till sedan länge välkänt problem tas upp i denna artikel. Brustna kamkedjor: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

Problemen är välkända och dyra att åtgärda för ägarna men ändå är det förhållandevis tyst i bilmedia om saken. Teknikens Värld hade ju i förra numret en artikel men ViB har ju tyvärr legat väldigt lågt i frågan. Skulle vara intressantare att läsa om än dessa fullständigt meninglösa resereportage. Men med tanke på hur tidningen på sistone hyllat allt från koncernen så kan det kanske vara lite känsligt eller?

Fortfarande hyllas VAG-bilar som "tyska kvalitetsprodukter". Hur illa får det bli innan bilköpare och motorjournalister reagerar?

Hade det varit nåt italienskt eller franskt märke med motsvarande problem misstänker jag att det tagit fyr och indignerade skribenter kommit med sina fördomar med det klassiska "ja dom kan ju inte bygga bilar".

Nu är det tyska eller tyskägda märken som fallerat. Var är reaktionen?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Kommentarer

Tror det är hysterin i bilmarknaden att prångla ut nya modeller i en rasande takt som är lite orsak till allvarliga problem. Man hinner inte prova och utvärdera bilen riktigt innan försäljning. Det blir kunderna som får grovtesta bilarna. Dyker det sen upp kostsamma problem på bilarna som sålts så blir det billigare att försöka mörka istället för att ta de dyra smällarna för byte av växellådor och motorer. De drar sig nog för att i Audis fall sätta sig och konstruera om motorn, det kostar för mycket.

Uppdaterat: 2013-03-08 12:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Visst är kraven på modellförnyelse hårdare nu än förr Hackenbush och VAG är ju framgångsrika och kan spotta ut nya skapelser i en takt som konkurrenterna inte mäktar med.

Min fundering var dock varför VAG, (naturligtvis Audi och VW i betydligt större utsträckning än Skoda och Seat), trots alla uppenbara problem med främst drivlinor, fortfarande ses som kvalitetsmärken?

De är absolut fina och kapabla bilar på många sätt, men att de bland motorjournalister och den bilköpande allmänheten ses som skapelsens krona helt utan svaga sidor är förunderligt minst sagt.

"People are strange" som Jim Morrison sjöng...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Så är det säkert, men så har det alltid varit om inte i lika stor utsträckning som nu.
Men det har aldrig varit lika stor konkurrens som nu. Visserligen kan man gå tillbaka till den utslagning av bilmärkan på 1910-talet i USA då hundratals märken försvann, ytterligare en väldig mängd slogs ut fram till 1939, även i Europa, men det är nog inte jämförbart ändå med den enorma press de nutida tillverkarna har.

Att VAGs problem inte uppmärksammats lika mycket som Toyotas, där varje återkallning leder till krigsrubriker, beror säkert på att VAG inte varit lika öppna med sitt trassel utan försöker mörka, negligera eller marginalisera problemen.
Skulle de vara mer öppna, vilket jag tror att de kommer att tvingas till, kommer säkert krigsrubriker även i deras fall.

Sedan är det ju en otäck sak att varje ny bilmodell, oavsett fabrikat, släpps innan den är färdig, man låter helt enkelt de första köparna stå för slutprovet.
Men så har det tyvärr varit under flera decennier.

Uppdaterat: 2013-03-08 16:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan vara så Nisse. Toyota tog ju lite tid på sig innan de medgav sina problem och det var ju först när de amerikanska myndigheterna pressade dom som de medgav att de hade brister och också tog ansvar för dem. VW:s svenska informationschefs undanflykter i TV:s artikel var patetiska och visar att de har en lång väg att gå till att erkänna att de släppt oprövade produkter på marknaden där bilköparna får ta stora ekonomiska förluster.

Hoppas att fler reagerar nu mot VAG så att även de får betala för sina i många fall undermåliga konstruktioner. ViB borde absolut gräva i detta om man fortfarande har några som helst ambitioner att vara en biltidning på konsumenternas sida istället för att bara agera reklammegafon för vissa tillverkare.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi/

USA: http://www.dn.se/motor/problem-med-volkswagens-dsg-lada

I denna tidning: http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962?page=4

Samt tråden på audi-forumet om brustna kamkedjor: http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=A6mk2&Number=937611&page=1&view=expanded&sb=3

Efter 2 minuters googlande.

Påhitt?

Sen drabbas naturligtvis alla märken av allvarliga haverier i motor och växellåda i någon omfattning. Men att VAG är överrepresenterat torde väl inte vara speciellt kontroversiellt att påstå. Var är alla larm om liknande omfattning av allvarliga skador i motorer eller växellådor hos t ex Volvo, Toyota eller Ford? Men är man så förblindad av övertygelsen att den tyska ingenjörskonsten är överlägsen är det tydligen svårt att inse att även de kan göra misstag.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

För balansens skull:
http://www.vibilagare.se/reportage/allvarliga-motorfel-pa-toyota-35798
http://hd.se/motor/2008/10/05/toyota-anses-vara-bilmaerket-med-i/
http://www.teknikensvarld.se/2012/11/14/36147/toyota-aterkallar-28-miljoner-bilar/
http://www.dn.se/motor/toyota-aterkallar-en-miljon-bilar

Nu måste man ta i beaktning att både Toyota och VAG gruppen tillhör världens mest säljande bilmärken och då blir volymerna stora.

Uppdaterat: 2013-03-09 11:16

Nu diskuterar vi VAG. Vill du diskutera Toyotas fallna kvalitetsgloria finns det gott om andra trådar som berör dom.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Det är knappast en hemlighet att VAG har stora konstruktionsfel på både motorer och växellådor, detta kommer att öka de närmsta åren då allt fler kommer att stå utan försäkringsskydd på de aktuella bilarna.
I Kina blev man tvungen att förlänga garantin, i Sverige låter man försäkringstagarna dela på kostnaderna än så länge, det lär ju ha viss påverkan på premierna så småningom.

Sedan är ju just denna undersökning ganska dålig eftersom Länsförsäkringar endast valt ut 10 modeller som ska ingå i undersökningen, det är alltså ingen heltäckande rapport.

Uppdaterat: 2013-03-09 12:29

Ja, en indikation kan ju vara att Svenska VW slutar att erbjuda Passat med DSG-låda till taxi-åkare. Och problemen med 1.4l motorn och kam-kedjorna på Audi är en realitet för alla som kan ta till sig information.

Men visst går det att blunda för problemen också. Men du får gärna upplysa mig Christer om alla de mängder av Volvo-bilar som drabbats av lika många motor- och växellådshaverier som VW och Audi. Volvo är ju som bekant storsäljare i Sverige och det borde väl ha uppmärksammats om de haft i närheten av lika stora problem.

Men allt är kanske en konspiration mot tyskarna? Fanns ju många Toyota-talibaner som som hävdade att "drevet" mot Toyota var fabricerat av ondskefulla krafter och helt utan substans.

Jag skulle gärna ha tillgång till all fullständig statistik om alla märken och felfrekvensen men nu finns det som bekant inga sådana källor utan man får bilda sig en uppfattning av den fakta som framkommit vilket jag och många andra gjort i detta fall. Då drar jag slutsatsen att det är verkliga problem för VAG.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Shogun, Audi A4 är den bästa bilen enligt Dekra. Finns att läsa om på denna hemsida. Gäller den som sanning eller inte? Rätt enkel fråga för dig att svara på, eller hur?

http://www.vibilagare.se/nyheter/audi-a4-bilen-med-minst-fel?page=10

Uppdaterat: 2013-03-09 20:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Helt klart är det väl att VAG släppt DSG-lådan innan den ver helt utprovad. Att den inte passar i taxi särskilt bra har ju sisat sig då den ofta behöver bytas före 10000 mil och det har ju VAG erkänt.
Man kan ju jämföra med konventionella momentomvandlarlådor där jag känner till åkare som redan för sextio år sedan kunde köra 80000 mil med samma låda och som än i dag har bilar som klarar det.
Men det är en viktig sak som krävs, nämligen att byta olja! En åkare jag talade med sa att det var en god affär att byta olja (det byts bara ca hälften) var 8000e mil för att öka hållbarheten (det rekommenderas sällan av serviceverkstäderna).
Men det gäller alltså momentomvandlarlådor.
Och här tror jag ett av problemen ligger för DSG-lådorna, förutom att en del verkar underdimensionerade.
Man byter inte olja tillräckligt ofta!

När det gäller motorerna har man som många andra tillverkare infört 3000 mils intervaller och det går säkert bra om bilarna går väldigt mycket, men för en bilägare som kör 1000-1500 mil om året med kanske många kallstarter och korta körsträckor är det på tok för långt.
Man byter inte olja tillräckligt ofta!

Det går att jämföra med den häxjakt som Saab för tio år sedan utsattes för, då man gjorde en stor affär av oilsludge som drabbade många ägare.
Det visade sig att nästan alla problem var ägarrelaterade, många korta körningar, många kallstarter och det viktigaste:
Man byter inte olja tillräckligt ofta!

Motorn som ursprungligen var problemfri, fick genomgå ett miljölyft i slutet av 90-talet och det gjorde den extra känslig för rätt olja och rätt oljebytesintervall och det dröjde flera år innan man löst problemen.
Men hos långmilarna som fick rätt service hade man inte det här trasslet.
Det är ju känt att problem med oilsludge fanna hos många märken t.ex. MB, PSA, Toyota m.fl.
Men drevet gick främst mot Saab liksom det går mot VAG nu.
Och Toyota hade säkert inte gjort så många återkallelser om felen inte uppmärksammats först i pressen, sedan kan det ju verka lite fånigt med all uppståndelse som blev när man väl tagit beslut om återkallelser, en del gällde ju dessutom ganska små ändringar.

Men Saab tog, trots att de var ett litet märke, eller kanske just för att de var det, hand om det här och jag tror att om inte VAG gör detsamma, kommer de att tappa en väldig mängd av sina kunder.
Jag tror inte att det finns en enda kund som köper en till bil av VAGs tillverkning om han fått stå helt för det här.

Uppdaterat: 2013-03-10 11:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VW har tre olika DSG-lådor (VAG ännu fler). Den som betecknas DQ 200 (7-växlad torrkopplingslåda) är den som man har stora problem med. Som saabnisse är inne på, så tror även jag att problemen är till viss (stor?) del ägarrelaterad. Det är inte svårt att snabbt bränna kopplingen på en DSG om man gör som jag noterat i flera fall när jag åkt taxi. Vid stopp i trafiken, balanserar ofta föraren bilen från att rulla baklänges med dragläget på drivlinan. Detta i stället för att trampa ner bromspedalen lite hårdare. Jag föreställer mig att detta förfarande är mer kritiskt på en drivlina med torrkoppling.

Vi har nu haft 12 Passater (10 med DSG) på firman. Alla har gått mellan 8.500 och 12.000 mil. Ingen har haft DSG-problem (eller några problem över huvud taget, för den delen). Om vi hade haft problem, så hade jag sett till att vi bytt bilmärke omgående. Passaterna har dock uteslutande varit/är 6-växlade.

Uppdaterat: 2013-03-10 11:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag har ingen personlig erfarenhet av DSG men däremot lång erfarenhet av konv. momentomvandlarlådor.
Varje gång jag stannar vid ett rödljus lägger jag i N-läget, om det inte är ett stopp på endast tio sekunder förstås, men det är det sällan. Jag gör det inte för att spara bränsle, men jag vet att det sparar lådan även om det är marginellt.
Det måste väl gå att göra samma sak med DSG?

Uppdaterat: 2013-03-10 12:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tydligen är det oerhört svårt för en del att medge att deras favoritmärken ibland gör bort sig, (men iofs borde jag ha lärt mig vid det här laget).

Att påstå att VAG har kvalitetsproblem just nu borde inte vara det minsta kontroversiellt om man följer med i media men vissa tål uppenbart ingen som helst kritik mot sitt märke och kan aldrig medge en enda brist.

Att t ex skylla en usel konstruktions, (DSG), många haverier på föraren är ju bara patetiskt.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Om man tror att en google-sökning på Vag:s dsg-problem är ett bevis för att vag har betydligt mer kvalitetsproblem än andra så bör man kanske fundera igenom vad en google-sökning är.

Google söker ju per defintion upp det man vill hitta. Söker jag på Toyota motor failure så får jag givetvis en massa träffar i detta ämne. Men att dra en slutsats om kvalitetsproblem baserat på en google-sökning är, för att citera Rålle, patetiskt.

Med det sagt så finns det en massa annan information i form av artiklar och annat som tydligt indikerar att det finns vissa problem med vissa dsg-lådor. Omfattningen på dessa problem är dessvärre inte klarlagt än.

Uppdaterat: 2013-03-10 15:56

Rålle, det är ju inte säkert att man inte kan göra det.
Naturligtvis är det nog så att DSG-lådan inte är tillräckligt utprovad, men det kan ju vara så som jag skrivit tidigare att man inte bytt olja i tid, att man använt fel olja, att man inte som jag skrev 12:27, lagt ur växeln vid stopp.
Men det här vet jag inte och skulle det vara så att det är noga med att de här kriterierna måste uppfyllas ska det ju klart framgå av instruktionsboken.
F.ö. en av världens minst lästa böcker, oavsett bilmärke.

Uppdaterat: 2013-03-10 15:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rålle G. har sannolikt synnerligen begränsad erfarenhet från ägande av bilar som han kritiserar. Googla kan alla, så även jag. Erfarenhet från ägande av VW, det har jag. Det har inte du. Patetiskt.

F.ö. kan man läsa i mitt inlägg om "stora problem". Var det svårläst?

Uppdaterat: 2013-03-10 21:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vet inte om det där sista var menat till mig, men jag svarar ändå.

Att det finns problem med dsg-lådorna är det nog ingen som missat. Problemet, som jag upplever det, är att det inte är utrett vilken typ av låda och i vilken omfattning problemen finns. Men jag kan ärligt säga att jag själv skulle låta bli att köpa en VW med dsg, men gärna en VW med manuell låda.

Problemet med din googlesökning var att du använde det som argument för att det skulle vara problem med dsg-lådorna. Om du hade googlat på defekta askfat hos Lada så hade du givetvis fått ett resultat som speglade just denna sökning.

Därmed är det inte sagt att VW inte har problem med dsg-lådorna, vi vet bara inte omfattningen än.

Uppdaterat: 2013-03-11 16:52

Jag har ägt en VW en gång, Audi A5 SB, (som faktiskt fungerade riktigt bra, Audin som jag hade före däremot var det vissa problem med)...Patetiskt?

Men visst, tål man inte kritik mot sina märken så är det lönlöst att argumentera. Naturligtvis fattar jag att man kan hitta problem med precis alla bilar med en sökning på Google, så korkad är jag inte. Men att förneka att VAG har uppenbarligen rätt stora problem med VISSA motorer och lådor är märkligt.

Ni skulle kanske kontakta Teknikens Världs Jonas Borglund då och be att de går ut med en ursäkt i nästa nummer för deras enligt er helt grundlösa avslöjande nyligen om Passater som fått byta DSG-lådor tre ggr innan 10 000 mil.

Strutsmentalitet...

@ saabnisse: Visst kan det finnas några särdeles ointresserade förare som inte läst instruktionsboken men samtidigt så ska man ju inte behöva framföra VAG-bilar med DSG som om lådorna var gjorda i porslin kan man ju tycka.
En för dåligt utprovad komponent helt enkelt.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Ska prova med Bing nästa gång Rustan ;-) Eller kinesiska Baidu. Kan nog bli ett helt annat utfall...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Rålle, vilken årsmodell av VW och Audi var nu det som du ägde?

Uppdaterat: 2013-03-11 21:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

@ Audi A5:

En 82as Audi 100 CL diesel och en 85as Jetta 1.6. Förutom de även en Saab, en engelsk kärra, två italienare, tre franska vagnar och nu min första Ford. Är det på något sätt patetiskt eller vad?

Men hur som helst: Tänk så enkelt om det istället för VAG hade varit Renault eller ännu hellre Fiat som drabbats av dessa problem. Då hade vi ju alla experter härinne tillsammans med den, (ähum...), objektiva svenska motorpressen kunnat enas om att de där jävla grodätarna och de där flottiga degosarna aldrig kunnat bygga bilar. De har alltid varit skit och kommer därför alltid förbli samma skit. Nä, tysk kvalitet ska det vara!

Visst?

(OBS: Ironi om någon inte fattar...)

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Rålle; det är 30 år gamla bilar!

Så, jag hade rätt. Jag har så mycket mer erfarenhet från bilar från VAG än vad du har, att skillnaden är astronomisk.. Sannolikt t.o.m. mer än så.

Uppdaterat: 2013-03-12 20:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

@ Audi:

Exakt var har jag skrivit att jag ägt någon nyare VAG-bil? Dessutom kan jag faktiskt räkna. Problem med läsförståelsen?

Provocerad av att någon rubbar din världsbild när man ifrågasätter "dina" märkens kvalitet, förstår jag. Nåja, du är inte den första härinne som reagerat så iaf...

Skygglappar på!

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Som jag skrev tidigare: "Rålle G. har sannolikt synnerligen begränsad erfarenhet från ägande av bilar som han kritiserar. Googla kan alla, så även jag. Erfarenhet från ägande av VW, det har jag. Det har inte du."

Vidare skrev jag i samma inlägg att "MAN HAR STORA PROBLEM". Vad har du själv för problem med läsförståelsen?

Jag släpper detta nu, då intresset att diskutera DE STORA PROBLEMEN överskuggas av annat.

Uppdaterat: 2013-03-12 21:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag förstår inte vad ni grälar om, det är ju ingen tvekan om att VW har problem med en speciell version av DSG. Vem som kör vilken bil idag, eller förut har ju inte med saken att göra.

Jag pratade med en taxigubbe, och han var nöjd med sin VW, men... de hade fått byta växellåda två gånger på 23.000 mil, vilket självklart inte är bra. En taxi ska rulla och producera inkomst, inte stå på verkstad och kosta pengar.

Jag tycker det är konstigt att VW inte tar smällen, byter ut de svaga lådorna och återupprättar sitt goda rykte. De har ju andra DSGlådor som bevisligen funkar bra.

Uppdaterat: 2013-03-13 09:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har aldrig påstått att jag har ägt någon VW eller Audi med dessa problem. Jag har bara uppmärksammat det högst reella faktumet att det varit många larm på senare år om de problem som jag skrev om i mitt första inlägg.

Mina två gamla VW och Audi har givetvis inte något med min syn att göra på VAG idag vilket jag aldrig hävdat. (Svårt att greppa betydelsen av ordet "läsförståelse?)

Min ursprungliga tanke var ju dock att påtala att VW och Audi fortfarande anses vara "kvalitetsbilar" av media och att de allra flesta av den av bilar ointresserade allmänheten tycker likadant.

Och även om nu Audi A5 enligt egen utsaga har en "astronomisk" mycket större erfarenhet än mig av produkterna så drar jag mina slutsatser om bilarna genom något så trivialt som att ta till mig det som kommit fram i saken och sedan drar jag slutsatser av det. Kanske främmande för nån..

Faktum är att dessa problem existerar. Hur stora de är kan ingen säga, inte jag eller nån annan utom möjligen VAG själva.

Kan man inte vara så stor att erkänna att det rimligtvis måste ligga en viss substans bakom alla dessa uppmärksammade problem, även om man uppenbarligen tycker att VAG-bilar står högst upp på närings-pyramiden?
Eller är allt bara ett medialt påhittat drev?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Jag gör ett undantag Rålle, bara för dig. Du skrev; "Jag har ägt en VW en gång, Audi A5 SB, (som faktiskt fungerade riktigt bra, Audin som jag hade före däremot var det vissa problem med)...Patetiskt?"

Nå nu vill vi (jag) veta vad ditt inlägg skulle upplysa oss andra om. Var det dina kunskaper eller erfarenheter av VAG:s produkter i nutid? Eller desamma i dåtid? Varför referera till något som hör forntiden till? Var kom läsförståelse in i bilden för din del? Patetiskt?

Att du sen inte kan läsa mina versaler, och ändå mindre tyda dem, tja då säger vi här "farväl". Rålle; läs MINA VERSALER. Det kallas även stora bokstäver och kan möjligen uttydas som viktigare än gemena (små bokstäver).

Hej då.

Uppdaterat: 2013-03-13 20:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Där blev det jättedyrt!
http://www.teknikensvarld.se/2013/03/17/38871/volkswagen-aterkallar-bilar-med-dsg-i-kina/

Uppdaterat: 2013-03-17 20:28

Ja se där! Nu händer det grejer i Kina också...

Förhoppningsvis sker motsvarande på andra marknader också. VAG är i likhet med alla andra inte ofelbara även om det alltid kommer att finnas gaphalsar som vägrar erkänna fakta när det drabbar "deras" märken.

Synd att det nästan bara är Teknikens Värld och kvällspressen som uppmärksammat det hela. AMS skriver förutsägbart nog ingenting, (att kritisera de tre stora tyskarna är tabu), men ViB borde definitivt göra ett "gräv" på detta. Givetvis DSG-skräpet men också alla andra dyra mekaniska problem som drabbat många ägare av koncernens bilar.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Nej, det är nog ingen som som påstår att Vw inte har problem med DSG. Däremot är det några som påstår att det är vissa modeller och under vissa omständigheter.

Tills detta är utrett helt och hållet så skulle faktiskt inte jag våga köpa en VW med DSG, däremot gärna en VW med manuell låda.

Uppdaterat: 2013-03-18 11:51

Jodå, Auto motor sport har haft det i en artikel om DSG delvis. Och det är att Mazda inte är imponerade över DSG. Man har väl genomskådat problemen. Finns det någon som kan påstå att VW inte har problem med DSG?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110811/mazda-tror-inte-pa-dubbelkopplingslador

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130318/volkswagen-har-dsg-problem-i-kina

http://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-aterkallar-dsgmodeller

Uppdaterat: 2013-03-18 11:52

Våra Passater med DSG 6 (diesel) har som sagt varit helt problemfria (10 bilar). Men visst, jag förstår om folk tvekar och det med rätta.

Uppdaterat: 2013-03-18 17:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det kan ju tilläggas att VW uttalar sig att det är omöjligt att byta koppling på en DSG utan man måste byta hela lådan.
Känns ju tryggt när det finns två kopplingar av samma typ som en manuell låda, ungefär.

Nä ngn VW, Skoda, Audi eller Seat med DSG blir det inte.
Audi har ju multitronic i flera modeller, det känns säkrare.

Uppdaterat: 2013-03-18 19:27

Jag har nu läst era inlägg, och kan konstatera att många försvarar sina bilmärken med näbbar och klor.
dubbelkopplings lådorna som nästan alla biltillverkare använder nu för tiden ,kommer bli en enorm källa till problem framöver. har tidigare ägt en ford mondeo 2.0t med powershift, och den var totalt värdelös, gick konstant ryckigt och växlade lite hur som helst. har en på jobbet som har en mitsubishi lancer rallie art som man är tvungen att växla manuellt för att det ska gå att köra normalt. blandningen med massor av mekaniska delar tillsammans med massor av elektronik.
kan aldrig bli bra i längden. nu har jag bara bilar med manuell låda, det blir bäst så!
Självklart bör vw återkalla alla bilar med aktuell dsg-låda och åtgärda problemen kostnadsfritt,annars har dom nog förbrukat sitt förtroende för sina kunder.
för vem tror ni kommer att köpa en vw produkt igen efter att man har fått bekosta reparationerna själv.
ps. jag har haft 43 bilar av alla tänkbara fabrikat så jag har varit med om en del,och vet nu vilka märken man kan lita på.

Uppdaterat: 2013-03-22 01:39
brutal master

Hmm, nästa larm dröjde inte så länge:

http://www.teknikensvarld.se/2013/03/27/39117/styrproblem-hos-nya-audi-bilar/

Har man varit så fixerade på att få ut nya modeller i alla möjliga nischer och bli världsetta att man tagit genvägar när det gäller kvalitetssäkring? Motorhaverier, oljetörst, topplockspackningar, framvagnar, DSG-strul och nu styrningen. Vad kommer härnäst?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Ja, det där verkar inte väl utprovat, och dessutom är det en mycket obehaglig känsla om inte styrningen funkar som förväntat.

Ur artikeln: "Jag kör mest på landsväg och motorväg mellan 80 och 100 km/h och då drar den ungefär en liter per mil"

Det är ju galet mycket! Nästan dubbelt mot deklarerat! (0,56)

Uppdaterat: 2013-03-27 17:09
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag kommer ihåg kommentarerna i olika forum om saabnedläggningen, " lägg ner Saab, vi kör Audi istället ". Varsågod och skölj! =)

Uppdaterat: 2013-03-27 17:14

Farsan ägde en Audi 100 GL5E 80:a fram till 1986 då han bytte till en Audi 100 CC och jag körde båda bilarna och visst var det problem med den första Audin som endast hade mekanisk insprutning även kallad K-Jetronic. Den var väldigt svårstartad när motorn var varm. Den andra Audi 100 CC tvärdog för mig när jag och polarna var på väg till stan, de kom ett konstigt ljud från motorn och sedan dog den bara. Blev tvungen att bogsera bilen till verkstad. De hittade ett fel som var överslag i rotorn? Det byttes och bilen fungera bra. Den byttes mot en Opel Omega 2.0 GLS 1988. På Opeln var det så mycket fel att det tar för lång tid att skriva ned allt.

Köpte själv en ny Audi A3 1.8T hösten 1997 av 98 årsmodell och den hade inte många fel under perioden 1997-2003 då jag ägde bilen. Den vägrade starta vid ett tillfälle för att batteriet hade dött men jag fick tillbaka pengarna av verkstaden som jag betalade bärgaren som kom med starthjälp via Audis mobilitetsgaranti. Motorn till vindrutespolaren slutade fungera när bilen var 3 månader gammal och det byttes på garantin. 2 fel på 6 år. Köpte 2004 en ny Audi A4 1.8T som jag kör än idag och det som har bytts är 1 tändspole för motorn började gå ryckigt 2007 för att sedan bara gå på 3 cylindrar. Audi bytte sedan samtliga tändspolar på goodwill. När bilen servades 2006 ringde de från verkstaden och sa att ena trycksprutan till vänster strålkastare inte fungerade så det fick jag betala själv. 2012 dog vänster fönsterhiss trots att jag inte använt den speciellt mycket och det kostade 2600 kr att laga.

På 9 år som jag ägt bilen har det alltså bytts 4 tändspolar, 1 motor till vänster strålkastar rengöring och vänster fönterhiss fram byttes plastramen som lyfter upp rutan och sedan har jag bytt 6 st glödlampor, 3 stycken p-ljus, ett bromsljus och 2 nummerskylts belysning. Audi idag jämfört mot den Audi 100 GL5E som farsan hade har gjort en rejäl klassresa. Minns att Audi 100 GL5E inte ens hade motortempmätare. Personligen tycker jag att Audi känns bättre än både MB & BMW då dessa är plastigare och det känns som att de använder billigare plastmaterial i sina paneler.

VW har problem med sina 7 växlade DSG lådor med torrlamellkoppling och den bör man undvika att köpa. Har även ägt 7 st Opel & 1 VW, 1 Seat, 1 BMW & 4 st Honda. Japanerna går smidigare i motor men har dessvärre för dåligt rostskydd för Sverige. Dessutom tycker jag det är skönt med lätt-trycksturbo något som japaner sällan använder.

Uppdaterat: 2013-05-01 23:54
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nytt från konkurrenten som testade en Tiguan som då havererade. Notera att det inte var DQ-200 lådan utan en annan variant. Hm, förtroendeingivande eller;

http://www.teknikensvarld.se/2013/05/02/39920/volkswagen-svarar-om-var-havererade-dsg-lada-i-tiguan/

Nåja, kan ju vara ett undantagsfall men nog skulle jag fundera allvarligt om jag tordes köpa en VAG-produkt med dessa lådor. Märkligt att andra tillverkare inte verkar ha några större problem med denna typ av växellådor.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Rålle:

Man bör undvika DSG tycker jag. Har själv multitronic i min Audi och den har fungerat felfritt i 9 år, det vill säga så länge jag ägt bilen.

Uppdaterat: 2013-05-03 13:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nästan tragikomiskt. Nu är det klimatets och den smutsiga luftens (!), fel att DSG-lådorna inte håller:

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130511/vw-aterkallar-91-000-dsg-bilar-i-japan eller autonews:
http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130509/ANE/130509877#axzz2T4rlpi9B

Men i Sverige är det inga problem enligt VW:s pressansvarige. Nä, tjenare...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Ahh jag hittade denna tråden här på forumet. Jag har diskuterat tidigare med några förra helgen tror jag det var innan jag åkte bort om detta med dsg växellådorna som vw har problem med i en artikel på huvudsidan. Eller som jag trodde de hade problem med. Jag har blivit påhoppad av signaturerna swemba mcregor AL som det verkar mena att det inte finns några problem och att jag inte kan bevisa att det är några fel och att jag inte vet om vw tar sitt ansvar för dessa växelådor som krånglar. Nä hä det kanske jag inte kan jag går efter vad jag läser om detta. Kanske de ljuger i artiklarna att alla får hjälp av vw men det verkar inte så att alla får hjälp. Man är tvingade till att återkalla bilarna i kina men inte här i sverige och europa har vi så svagt konsumentskydd här jämfört med tex kina och usa? Det verkar som att jag trampat på ömma tår av vw ägare här när man säger att det är problem med bilarna. Jag var själv intresserad av en golf med dsg växellåda men är det inte längre på grund av dessa problem därför skriver jag om det. När jag var in till en vw återförsäljare och frågade om problemen så visste han inget om dessa problem!! Men snälla nån det måste du väl ha hört talas om sa jag nä sa han. Han ljuger så stor han är jag såg det på honom så där blir det inte en affär. Så har vw problem eller inte med sina växellådor? Ja eller nej? Och tar de ansvar gentemot alla kunder som har problem? Ja eller nej? Läser man på nätet så gör de inte det men alla kanske ljuger om det fast de får hjälp varför i såfall?
Sedan så undrar jag varför man inte får skriva om detta här att vw har problem för vissa personer?

Uppdaterat: 2013-05-12 14:32

Birger - jag har aldrig vad jag vet sagt att det INTE finns problem utan det jag har sagt är att varken du eller jag har den minsta kunskap om volymerna på dessa påstådda problem i främst privatkörda bilar i Sverige och hur VAG i så fall hanterar dessa problem. Jag har också i nån tråd sagt att givetvis skall bilfabrikanterna ta sitt ansvar om man säljer bilar med dåliga lösningar - oavsett om dom heter VW, Ford, Opel, Renault, BMW, Toyota, Kia eller vilket märke det nu råkar vara. Men bara för att t ex Teknikens Värld letat fram några bilar med problem så BEHÖVER det inte innebära att alla motsvarande bilar också har problem - och vi har som sagt ingen aning om hur VW hanterar privatköpare som råkar ut för dessa olustiga problem. Det vore intressantare att höra än rena spekulationer. När vi har bevis för att dom nonchalerar oss privatköpare - ja, då är det läge att på allvar kritisera VAG för hanteringen av dessa ärenden.

Uppdaterat: 2013-05-12 19:21

mcregor, det ÄR ett gigantiskt problem, du kan söka i vilket land du vill i världen det finns mängder med forumtrådar med massor av rasade DSG:er.
Detsamma gäller kamkedjeproblematiken på 1,4 motorn liksom Audis ny energisparande styrning som inte fungerar, en del i Tyskland har begärt återköp och andra vågar inte köra bilen längre!

Läs lite tyska biltidningar så får du ett annat perspektiv, de vågar faktiskt numera skriva om det.

Problemet är att andrahandsvärdet på DSG-bilar kommer att rasa inom några år när inga maskinskadeförsäkringar kan stå för skadorna längre. Det kostar ca 50000:- att byta låda, både här och i Tyskland.

Uppdaterat: 2013-05-12 19:41

Som jag skrivit förut, om inte VW tar sitt ansvar kan dom åka samma väg som Opel gjorde i tiden. Vi får vänta och se?

Uppdaterat: 2013-05-12 21:41

Det är skrämmande att VAG inte tar ansvar för sina produkter. Är det fel måste man återkalla och inte låtsas som att inget har hänt. Synd att lådan inte håller för den är jävligt skön att köra, växlar väldigt mjukt utan effekt förluster. Den är till och med snabbare 0-100 km/h än vad den manuella är.

Uppdaterat: 2013-05-13 19:10
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Såja. Lovade ju uppdatera om Audin med motorproblem jag hörde talas om och jag har nu fått reda på lite mer:

Bilen är en A4, årsmodell 10 eller 11, bensinare, (vet tyvärr inte vilken motor), och med endast 2500 till 3500 mil på mätaren.

Efter den börjat dricka ohemult mycket olja så har ägaren gjort ett antal besök hos den lokala VAG-verkstaden och till slut kom de fram till att det krävdes en renovering med b la byte av kolvar för att åtgärda problemen. Notan skulle gå på nånstans runt 80 000 lakan men lyckligtvis så går den ju på garantin.

Nu får VAG-fanatikerna kalla mig för lögnare om de vill men jag bryr mig inte. Detta ÄR sanning. Jag har inget som helst behov av att sitta här och fabulera utan håller mig till sanningen även om vissa tydligen blir sura av det.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Att en bil men endast 2500-3500 mil på mätaren har så alllvarliga motorproblem är helt enkelt skrämmande dåligt. Jag har alltid gillat Audi förut men skulle inte våga/vilja köpa en nu.

Uppdaterat: 2013-05-27 15:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.