Nästa artikel
Variant - större variant av Golf
Test

Variant - större variant av Golf

Publicerad 18 juni 2007 (uppdaterad 21 september 2010)
Volkswagen trodde inte att den behövdes. Men det gjorde den. Och nu finns den.Nya VW Golf Variant gör Sverigedebut i höst och är både större och mer praktisk än sin föregångare.

Nästan fyra år har gått sedan vanliga Golf lanserades.    
Den nya VW-kombin mäter 456 cm mellan stötfångarna och är därmed betydligt längre, hela 16 cm, än den gamla modellen. Jämfört med en konventionell Golf är Varianten hela 36 cm längre.

De utökade yttermåtten har utnyttjats för att ge den nya VW:n ett lastutrymme som upplevs som både generöst och väldisponerat. Det är också lätt att packa i och ur bilen genom den breda bakluckan.

Lastgolvet är dubbelt och under den övre durken döljer sig ett stort förvaringsutrymme dolt för insyn. Skyddsnät mellan lastutrymme och kupé är standard, liksom förankringsöglor, krokar för matkassar och andra praktiska småfinesser.   
     
Välbekant upplevelse
Inne i kupén känner man igen det mesta från vanliga Golf och i det fäll-/delbara baksätet får två vuxna plats om de inte är alltför långlemmade.  
Även körupplevelsen i nya Variant är välbekant för alla som någon gång rattat en VW Golf. Väghållningen är trygg och stadig.

Fjädringskomforten är behaglig, men hur det är med däcksdånet på skrovlig svensk asfalt återstår att se. Risken är uppenbar att den nya kombin, precis som vanliga Golf, blir besvärande bullrig på grovt underlag.

Vettig vardagsmotor
Första provkörningen gjordes på släta tyska vägar och mesta tiden tillbringades i basversionen Variant 1.6, som drivs av VW:s gamla trotjänarmotor med 102 hk och tvåventilsteknik.  Knappast den roligaste drivkälla som finns, men trots allt en vettig vardagsmotor med hyfsad bränsleekonomi.

Avgjort piggare blir nya Golf Variant med TSI-motorn på 1,4 l/140 hk, med både turbo och kompressor. Då kommer bilens fina köregenskaper bättre till sin rätt, samtidigt som TSI:n är snålare än den tama basmotorn. Nackdelen är att priset skjuter i höjden rejält. Påslaget jämfört med 1,6:an är uppemot 25 000 kronor, men då ingår även en rikligare komfortutrustning.
 
Allra bäst trivdes vi med den starka och smidiga dieseln på 140 hk, åtminstone så länge vi inte sneglade på prislappen. 230 000 kronor är mycket pengar för en kombi i lilla mellanklassen. Håller man sig inom VW-familjen räcker summan, på några tusenlappar när, till en Passat-kombi.    
 
Hyfsad nivå
Den nya VW-modellens krocksäkerhet är ännu oprövad av Euro NCAP, men sannolikt når den samma resultat som vanliga Golf: toppbetyget fem stjärnor.    

Utrustningsnivån är hyfsad redan i basversionen Trendline. Bland annat följer antisladdsystem, sex krockkuddar, luftkonditionering och elfönsterhissar fram och bak med på köpet. Nästa steg är Comfortline och på toppen finns Sportline.

Jämfört med en femdörrars Golf halvkombi med 1,6-litersmotor är prispåslaget för Variant 1.6 knappt 15 000 kronor. Tittar man på de viktigaste konkurrenterna så är VW-kombin klart dyrare än Opel Astra och Ford Focus. Samtidigt är den billigare än Volvo V50, som enligt den svenska generalagenten är den nya modellens huvudmotståndare.       
Sent i höst kommer Golf Variant även i E85-utförande. Drivkälla blir en etanolversion av basmotorn på 1,6 l/102 hk.

Att ha en miljöbil på programmet är i dag helt nödvändigt för att lyckas på tjänstebilsmarknaden. Samtidigt är givetvis den statliga rabatten på 10 000 kronor ett starkt säljargument gentemot privatkunderna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.