Nästa artikel
Toyota Prius plug-in
Test

Toyota Prius plug-in

Publicerad 13 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Nästa år rullar 600 Toyota Prius med plug in-teknik på försök ut i världen. Går det bra, kan laddhybriderna börja säljas år 2012. Vi Bilägare har provkört.
Innan de
världsomspännande testerna startade, fick Vi Bilägare göra en kort
provkörning av bilen som går två mil på el.

Men
hur långt laddhybriden Prius verkligen kan rulla med eldrift vet jag
inte bestämt. Någon lång provkörning har inte Toyotas tekniker tänkt
sig.

Syns inte utanpå
Jag får köra två varv runt en stor asfaltplan - sammanlagt ett par kilometer - och inte fortare än 80 km/tim.

Men
vi är drygt tjugo journalister om tre bilar, så strömmen räcker väl
inte till mer. Det finns inte tid att ladda på batterierna, för det tar
en och en halv timme.

Att Priusbilarna har ett uppladdningsbart batteri syns inte utanpå, men väl inuti om man tittar noga.

Högre bagagegolv
Bagageutrymmets golv är lite högre än normalt och instrumenten har kompletterats med ett litet nytt informationsfönster.

Under
lastutrymmet ligger batteriet, av typ litium jon. Det laddas via ett
vanligt eluttag och uppges kunna driva bilen 20 kilometer under
gynnsamma förhållanden.

Att klara eldrift någon längre
körsträcka är inte nödvändigt, anser Toyotas tekniker. De har gjort
undersökningar i England och Frankrike som visar att 80 procent av
bilisterna inte ens åker 25 kilometer per dag.

En stor elklump
Det
handlar också om vikt och kostnader. Trots att ett litium jon-batteri
kan lagra ungefär dubbelt så mycket energi som ett nickel- metallhydrid
krävs det en stor elklump för två mils räckvidd.

Laddhybridens batteri väger 150 kilo, alltså 75 kilo per mil körsträcka.

- Vi
skulle göra batteriet mindre om vi bara kunde, säger chefsingenjör
Yoshi Tanaka. Men Toyota har tillverkat ett par miljoner hybridbilar
och vi vet vilken storlek som krävs för att batteriet ska få en
acceptabel livslängd.

Hemligt men högt batteripris
Litium
jon-batterier är dessutom dyra. Vad batteriet i Prius kostar får vi
inte veta, men att det är mycket kan man lista ut genom att titta på
priserna för de elbilar som börjat släppas ut på marknaden.

De kostar ungefär dubbelt som motsvarande bil med vanlig motor.

När
elströmmen är slut tar Prius vanliga hybridsystem vid, driver bilen och
använder överskottskraft till att ladda upp batteriet - precis samma
process som i de vanliga Priusbilarna. Varje inbromsning tillför också
lite laddning.

Flera körprogram
Någon körmässig
sensation bjuder inte Prius plug in på. Det är som att köra en vanlig
hybrid. Men tystare. Inte ens när jag accelererar hårt hörs något annat
än ett dovt fräsande från däcken. Bensinmotorn förblir frånslagen.

Tunga
kliv på gasen straffas däremot direkt i ett litet instrumentfönster där
jag kan avläsa hur mycket kraft som finns kvar i batteriet och hur
långt jag kommer på eldrift.

Vid varje acceleration förlorar jag hundratals meter räckvidd. Men när jag bromsar tjänar jag lite körsträcka.

Knapp saknas
Som
i den vanliga Priushybriden finns det knappar för olika körprogram.
Power-knappen ger lite snabbare gasrespons, men kopplar inte in
bensinmotorn.

Med ECO-knappen intryckt mjuknar gasen och luftkonditioneringen går ned på sparlåga.

Men den vanliga Priusbilen har också en EV-knapp som slår på och av eldriften. Den är borta i plug in-bilen.

- Bilen startar alltid på eldrift och bensinmotorn kopplas inte in förrän batteriet är tömt, förklarar ingenjör Tanaka.

Kanske kommer en knapp

Det
var väl inte så smart, åtminstone inte för sådana som bor en bit
utanför stan. De kommer ju att köra utsläppsfritt på landet och
riskerar att börja ryka avgaser på gatorna istället.

- Hm, säger ingenjör Tanaka tankfullt.

Det kanske kommer en knapp så småningom, när laddhybriden är färdig att säljas. Nu ska den först utvärderas i ett par år.

Toyota är försiktiga
Trots att andra tillverkare aviserar elbilar redan nu går Toyota försiktigt fram.

- Testflottan
ska hjälpa oss att utvärdera intresset för eldrivna bilar och dessutom
hjälpa oss att upptäcka eventuella problem, säger ingenjör Tanaka.

Av
de 600 provbilarna ska 100 köras av EU-folket i Strasbourg. Till
Sverige skickas två laddhybrider för utvärdering av myndigheter och
andra.


Pris: Hemligt.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: Tidigast 2012.
Mått, cm: L 446/B 175/ H 149 cm.
Motor:
Fycylindrig bensinmotor på 1 798 cm3 på 98 hk (73 kW) samt elmotor på
80 hk (60 kW). Vridmoment bensinmotor 142 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor
207 Nm.
Prestanda: Anges inte.
Laddtid: 100 minuter i 230-voltsuttag.
CO2-utsläpp: Under 60 g/km.
Framtida konkurrenter: Mitsubishi i-Miev, Nissan Leaf.






Vad nytt?
Litium jon-batteriet i bagaget.

För vem?

Välsituerade förvaltningar, myndigheter och företag.

Bra köp?
Det hänger på priset när bilen väl börjar säljas.

Plus
Utsläppsfri i två mil, tyst, lättkörd.

Minus
Eldriften går inte att koppla ur manuellt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.