Bild
Nästa artikel

Så testar Vi Bilägare

Test

Vi har testat bilar i snart 65 års tid. Med ständig nyfikenhet och teknikutveckling har metoderna vässats genom åren. Vi vågar påstå att ytterst få biltidningar är lika noggranna och går så djupt in i bilarna som Vi Bilägare. Så här går ett test till.

Mäta mäta mäta. Köra köra köra. Fota. Skriva. Ett seriöst biltest är ett repetitivt arbete. Många aktörer i branschen hävdar att de testar bilar när de mest utför en längre provkörningsrunda. Visst, man får mycket information av att köra en sväng men det sätter inte press på tillverkarna att undvika genvägar som i slutändan drabbar konsumenterna.

Ett biltest på Vi Bilägare tar minst två veckor, textformuleringar och skrivkramp exkluderat. Fast allt börjar egentligen långt tidigare med att boka testbilar. Att hitta tre jämförbara exemplar i rätt utförande till samma tidsperiod är en allt större utmaning när modellutbuden växer. Tyvärr måste vi ibland nöja oss med att komma så nära som möjligt. Därför kan en testbil vara manuell medan två är automatväxlade.

När bilarna är inhämtade inleds arbetet i redaktionsgaraget. Innermåtten synas med lasermätare, bilbarnstolar monteras, lastutrymmen provpackas och strålkastarna mäts i vårt avancerade ljuslabb. 

Varje bil spenderar också ett dygn hos vår partner Rostskyddsmetoder AB där täckande plastsjok och innerskärmar demonteras för att kartlägga rostskyddet. Kaross och chassi undersökts okulärt medan lacktjocklek och slitskydd mäts med my-mätare. Den invändiga behandlingen i balkar och hålrum synas med titthålskamera.

Efter alla statistiska kartläggningar stundar fältarbetet. Vi kör på alla väg- och trafiktyper. Från hetsig stadstrafik, som kräver att bilens drivlina är smidig att hantera, till tjälskottsskadade vägar i norra Värmland som avslöjar vilka som gjort det bästa jobbet med att finjustera chassit för att ge både god komfort och trygga vägegenskaper. 

Förbrukningen loggas vid bränslepumpen för att veta vad bilarna drar i verklig körning. Även om det inte redovisas i tabellerna mäter vi också törsten när vi pressar bilarna lite hårdare för att se vilka som ökar mest vid mer gaspådrag. Är det stora skillnader nämner vi det i texten.

Under landsvägskörningarna mäter vi kupébullret på två olika underlag – fin och grov asfalt. Många gånger kan bilar upplevas tysta så länge vägen är slät men förvandlas till riktiga bullerburkar på det kraftiga svenska oljegruset.

Prestandamätningar och undanmanöverprov genomförs på flygfält. Bromssträckan sätts på prov med tio upprepade tvärnitar från 100 km/h för att se att bromsarna klarar upprepad belastning utan att mattas av.  

I undanmanöverprovet lastar vi bilen full med packning och människor. Det är viktigt att bilen hjälper föraren att undvika plötsliga hinder på vägen även med maximal last. Farten ökas kontinuerligt tills bilen inte längre kan styras mellan konerna, som stipulerar två filbyten för att undvika en fara i sin egen körbana och sedan kvickt styra tillbaka inför ett annalkande möte. Huruvida bilen klarar exakt 71 eller 73 km/h är inte det viktigaste, utan det centrala är att bilen är enkel att manövrera för en vardagsbilist vid en krissituation i trafiken. 

Fyrhjulsdrivna modeller får bekänna färg på hala nollfriktionsrullar som vi flyttar runt mellan hjulen i motlut för att se om drivtekniken klarar alla möjliga scenarier.

Utöver ordinarie nybilstester köper vi själva in fem extra intressanta nyheter till vårt långteststall. Under ett år ska de rulla motsvarade ett varv runt jorden (cirka 4 000 mil). Under tiden upplever vi verkstadskontakter, service och garantiåtgärder som vilken kund som helst. Det är dock inte i huvudsak ett kvalitetstest, även om vi ofta avslöjar tidiga barnsjukdomar. Huvudpoängen är fördjupade testmoment så som köldtester på vintern, semesterprov på sommaren, detaljgranskning av barnsäkerhet, mediaenheter och mycket mer. 

Oavsett testformat är det övergripande målet att ge er läsare så bra förutsättningar som möjligt till ett aktivt och påläst beslut för just era behov. 

Är det något du saknar? Maila ditt förslag till redaktionen@vibilagare.se

Vi Bilägare Testspecial 2019

Nyckeln till ett bra köp! Att skaffa ny bil är en stor investering för de flesta. I en enda tidning har vi samlat alla våra biltester från 2018. Totalt 54 bilmodeller granskas och nagelfars in i minsta detalj. Vi redovisar milkostnader, krocksäkerhetsbetyg och rostskyddets status. Hur fungerar bilen för en barnfamilj, hur bra är ljuset och hur mycket rymmer bagageutrymmet i verkligheten? Du hittar massor av fakta i Testspecial. Dessutom ger våra erfarna biltestare dig sin bild av hur bilarna är att köra och leva med. Vi Bilägares Testspecial ger dig kunskap som kan vara avgörande för om ditt köp blir en lyckad affär.   Priset är inkl. porto.

Kommentarer

#1
2019-02-25 17:59

Vi Bilägares ljustest har ju ingen annan något i närheten av. Men bilderna har sen en tid krympt till den grad att de inte ger mycket information. Man får lita till betyg och mätvärden.

Rostskyddsinspektionen har en del läsare gnällt över här i trådarna. Med facit i hand har den visat sig vara tämligen pålitlig.

Den av Jan Ullén framtagna metoden som resulterade i Autograph, var det i särklass bästa sättet att mäta utrymme på. Därmed inte sagt att nuvarande är dåligt – sånär som på en punkt. Man anger sitthöjd över marken! Det har betydelse endast i det ögonblick du ska äntra eller lämna bilen. Det säger ingenting hur illa du tvingas sitta under färd, mil efter mil. Jag minns första gången jag provsatt Lexus RX 450. Jag trodde att man skulle sitta hyfsat upprätt och därmed få bra plats för ben och fötter. Ack vad jag bedrog mig. Det skulle tidningens mätvärden också göra.
Man har gått ifrån att mäta lastutrymmet med väskor av olika fason. De lådor (drickabackar) man nu använder är en för grov metod. Ett par centimeters skillnad i takhöjd kan ge alldeles för stor skillnad i uppmätt kapacitet. VDA-normen med literförpackningar säger ofta mer. Ska man kolla huruvida man får in kylskåp och annat av standardformat, måste man ändå kolla de uppmätta måtten.

För den som vill se hur man kan kategorisera olika egenskaper och betygsätta dem på ett helt annat sätt, kan ta en till i AM&S.
Det ena förtar inte det andra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.