Nästa artikel
Rosttest: VW Polo (2002)
Rost

Rosttest: VW Polo (2002)

Publicerad 24 september 2002 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

VW Polo är en modern konstruktion med få skarvar i karossen. Den har t ex ingen smutssamlande hylla i skärmkanterna bak. Innerskärmar av plast såväl fram som bak ger ett bra skydd. Dessutom har Polo små stänklappar vid fram- och bakhjul, vilka skärmar av sprutet från hjulen . Bränsletanken är av plast. Behandlingen med rostskyddsmedel i hålrum under bilen är mycket bra.

VW har uppenbarligen i och med denna nya modell slutat att limma plåtomvikningar i dörrar, huv och baklucka. Det kan ge problem på längre sikt.
Hela karossen är av plåt och behandling med rostskyddsmedel saknas i huv och dörrar. VW har också ändrat rostskyddssystemet undertill.

Tidigare har hela bottenplattan behandlats med pvc. Den här bilen har stora plastsköldar i stället och under dem endast den lackerade plåten. De ändrade metoderna försvårar bedömningen av VW Polos rostskydd.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.