Bild
Nästa artikel

Rosttest: VW Polo (2002)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

VW Polo är en modern konstruktion med få skarvar i karossen. Den har t ex ingen smutssamlande hylla i skärmkanterna bak. Innerskärmar av plast såväl fram som bak ger ett bra skydd. Dessutom har Polo små stänklappar vid fram- och bakhjul, vilka skärmar av sprutet från hjulen . Bränsletanken är av plast. Behandlingen med rostskyddsmedel i hålrum under bilen är mycket bra.

VW har uppenbarligen i och med denna nya modell slutat att limma plåtomvikningar i dörrar, huv och baklucka. Det kan ge problem på längre sikt.
Hela karossen är av plåt och behandling med rostskyddsmedel saknas i huv och dörrar. VW har också ändrat rostskyddssystemet undertill.

Tidigare har hela bottenplattan behandlats med pvc. Den här bilen har stora plastsköldar i stället och under dem endast den lackerade plåten. De ändrade metoderna försvårar bedömningen av VW Polos rostskydd.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om: Volkswagen Polo

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.