Bild
Nästa artikel
Volvo XC90 2015.

Rosttest: Volvo XC90 D5 AWD Inscription 2015

Rost

Volvo investerar i nya material som ska ge bättre skydd utan rostbehandling. Framtiden får visa om det fungerar.

Läs hela testet!

Volvo XC90, Mercedes ML och BMW X5 granskas i ett 13 sidor långt test. Testet innehåller omfattande jämförelser bilarna emellan gällande köregenskaper, ekonomi, utrustning, säkerhet, miljö, ljus, utrymme och komfort.
Framskärmar, motorhuv, delar av framvagnsförankringar av aluminium. Dörrar, baklucka av plåt. Dörrinsidor behandlade, väl tätade skarvar. Baklucka utan invändig behandling. Filtinnerskärm bak, plast fram.

Tätning vindrutestolpe/skärm av plast. Smala täckskivor av plast under bilen, bra slitskydd. Dörrtrösklarna är obehandlade, detaljer baktill under bilen saknar invändig behandling.

Ingen behandling i främre tvär- och längsbalkar, Volvo hänvisar till nya material som ska ge bättre skydd även utan behandling. Baserat på vår traditionella bedömning ger vi bilen betyget tre (godkänt), framtiden får visa om Volvos materialval fungerar.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-06-16 15:59

Man glömmer ju aldrig då Volvo skulle testa nya lacktyper runt 1975-1976 på 240-serien--- stor komik.

#2
2015-06-16 15:59

Jag ska läsa hela artikeln, men även i en sån här kort nyhetsnotis borde det vara förbjudet att bara skriva "nya material" utan närmare beskrivning...

#5
2015-06-16 18:22

Hur man än vrider och vänder på det så skulle man kunna förvänta sig av en bil från halvmiljonen och upp och ha hängslen och livrem. Det finns ingen anledning till att inte bygga baklucka i aluminium och behandla den ändå, då varken aluminium eller stål är beständigt för evigt.
Det finns inte heller någon anledning till att inte behandla alla skarvar och trösklar i stål.
En bil byggd i Sverige för svenskt klimat ska väl helst stå parkerad i saltvatten till midjehöjd under vinterhalvåret och komma ut utan så mycket som antydan till rostfläckar. Det vore ett bra betyg.. Lite skämtsamt.

Iaf. Pinsamt av en bil för en halvmiljon att ha en obehandlad baklucka i stål. Trodde alla biltillverkare visste bättre vid det här laget.

#6
2015-06-16 22:12

Volvo gör ju bakluckan på kombibilarna i plast! Varför övergår man till plåt nu?

#7
2015-06-16 22:32

Undrar vad det är för nya material? Nå, hoppas verkligen för Volvo-ägarnas skull att det fungerar. Själv satsar jag nog min slant på mindre elektronik och mer rostskydd. Ge oss rejäla bilar för riktiga män!

.

#8
2015-06-16 23:40

Läser jag artikeln, så kan jag inget annat tycka, än att Volvo snålat väl mycket med rostskyddet. Eventuella köpare tycker jag gör klokt i att lämna den nya Volvo XC90 på en ordentlig rostskyddsbehandling.

#9
2015-06-17 08:15

Finns det någon tillverkare som tar rost problemet fullt ut? Tror inte det. VAG gick i bräschen med galvade delar och det visade sig lyckat. Flera har följt den trenden vilket gett förbättring generellt. Huv och baklucka i alu är ju mer eller mindre standard.
Att se denna "svenska" stolthet utan dessa delar och med det så många gånger påpekade filtmaterialet är en besvikelse. Nya material, obehandlade, ja kyss mig.:)
Den är väl mest tänkt att finåkas i varmare delar av världen, inte i saltbesudlade norden.
Men det är väl profiten som är ledstjärna. Bara det ser snyggt ut och man tjänar en massa $ så får det se ut hur som helst om 10år. Profit före ansvar

#10
2015-06-17 08:16

Men det drabbar inte de första köparna. Volvo kan visa upp att användningen av farliga kemiska ämnen minskar. Även om det blir sämre livslängd och därmed sämre miljömässigt så är det bättre i fabriken..... Det gäller ju att hålla ISO-certifieringen vid liv. Hur skulle de kunna öka röstskyddet och göra hållbarare bilar med miljöcertifieringen intakt? Snacka om bakvända världen. Slit och släng är tydligen bättre.

#11
2015-06-17 08:41

Kanske dom har kommit till samma insikt som min bilmekaniker. att dom nya bilarna blir inte så gamla innan dom skrotas. Det finns för mycket som kan krångla och som överstiger kostnaden att laga på en 15 år gammal bil. Volvo kanske räknar på samma sätt att den ändå blir max 15 år innan den hamnar på bilskroten, så varför skulle man då lägga pengar på en bra konstruktion och rostskydd.

#13
2015-06-17 09:38

Skulle inte förvåna mig om en obehandlad XC90 får toppbetyg för rost medans en obehandlad Subaru (med aluminiumhuv m.m.) får bottenbetyg. Det är just därför det är viktigt att följa upp sådana här gissningar från ViBilägare. Luftig konstruktion, material, konstruktion m.m. spelar stor roll här.

#14
2015-06-17 09:52

Anti - förmodligen Toyotas magiska plåt (Exelite brukar den visst kallas) som enligt vissa aldrig rostar - utan behandling...:)

#15
2015-06-17 10:47

Pi - Min Hiace -87(?) (privat firmabil) hade den plåten och jag minns att jag som Nissan-fantast den tiden var förargad varför inte Nissan kunde ha nåt liknande. Nå det visade sig att mina Nissan-bilar klarade sig många gånger bättre utan Exelite-plåt, Hiacen rostade bort ganska omgående. Nu ska man kanske inte dra upp 80-tals bilar mera men den tiden körde Toyota ganska hård reklamkampanj om just Exelite-plåten.

#16
2015-06-17 12:20

Kommer osökt att tänka på arkitekten som ritade nya polishuset i Östersund i början av 70-talet. Fasaden av obehandlad stålplåt skulle enligt arkitekten med tiden få en vacker blå nyans.
Nyans fick den, men inte blå!

#19
2015-06-17 18:07

Förväntade mig ett antal kommentarer om Toyotas förträffliga(?) obehandlade plåt, Exelite, och det kom ett par kommentarer, men inte mer.
Vill minnas att jag för några år sen läste om en typ av legering som man la på plåten innan pressning och annan bearbetning. Denna behandling skulle alltså tåla bearbetningen och hävdades till och med ge ett bättre skydd eftersom den lades på i ett så tidigt skede. Hur det sen gick vet jag inte.Det här med galvaniska strömmar är ju alltid ett problem, inte minst när man kombinerar stål och aluminium.
Kanske Volvo borde testa cortenstål så slipper de även att lackera bilarna.

#20
2015-06-19 14:15

Rostiga lyxbilar har vi väl sett tidigare? Någon som missat mercorna eller äldre Audis med rost i skärmar och dörrkanter? Helgavade? HA!!

#21
2015-06-22 09:39

Roy, är det kanske Aluzink du menar?
http://www.teknikhandboken.se/handboken/platmaterial-egenskaper/olika-ma...
Man har provat den vid karosstillverkning med olika resultat, men som vanligt är det kostnader som avgör.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.