Bild
Nästa artikel
Volvo XC40.

Rosttest: Volvo XC40 (2018)

Rost

Många otätade skarvar. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
XC40 har motorhuv av aluminium, medan resten av karossen är stålplåt. Även hjulupphängningarna är helt av stål. Invändig vaxbehandling finns i dörrarna, men saknas i bakluckan. Bakluckan är bra tätad, medan dörrarna saknar tätning i hörnen. Även de nedåtvända tröskelskarvarna är otätade och samma sak gäller många av skarvarna under bilen, speciellt på den bakre delen.

Skärmkanterna bak är bra och invändig vax finns i de mest utsatta balkarna under bilen. Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. En smutssamlande hylla finns innanför ena innerskärmen, vid bränslepåfyllningsrörets genomföring. 

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-12-10 08:28

En 3a är inte bra för en Volvo. Inte lika dåligt som japanernas 2or men ialla fall! En bil som är utvecklad i salt dränkta Sverige borde ha bättre betyg!

#2
2018-12-10 10:56

Dåligt;(
Nu kommer relativt nya volvon se lika taskiga ut som lika gamla VW och Audi som vanligt förekommande ser bedrövliga ut; (

#3
2018-12-10 11:36

Volvo bygger inte längre bilar främst för Sverige. Världsmarknaden är viktigast, och där efterfrågar inte kunderna ett effektivt rostskydd.

#4
2018-12-10 13:22

Det var många år sedan Volvo hade ett rostskydd som var mer än godkänt. Volvo har idag ett högst genomsnittligt rostskydd. Forne samarbetspartnern Renault har sedan flera år ett bättre rostskydd.

#5
2018-12-10 15:08

Rostskydda en bil som (förmodligen) inte kommer vara i trafik om 10 år? Nej, det blir inte som det var förr eftersom all elektronik dagens bilar innehåller inte blir lönsam att felsöka/reparera. Lägg därtill omställningen till fossilfritt och poängen med en långlivad bil är helt borta. Och till den som tror jag kritiserar Volvo - nej, gäller nog alla bilar.

#6
2018-12-10 15:17

Sorgligt att Volvo försämrat rostskyddet så mycket. För 10år sedan var det 5-stjärnigt. Känns som både kapitalförstöring och miljövidrigt att låta bilar rosta bort. Visst, det pågår en omställning till fossilfritt, men är det något skäl till att låta fossilbilar rosta bort? Och Volvos elbilar får förmodligen lika dåligt rostskydd... Återstår elektronikfelen. Skäl nog för att ha ett dåligt rostskydd? Har då bilar med bättre rostskydd mer hållbar elektronik? Knappast.

#7
2018-12-10 17:07

Det är inte meningen att en bil ska hålla i tjugo år! Vem behåller en bil längre än fem år idag? Volvo prioriterar inte rostskyddet, så att karossen överlever alla andra komponenter i bilen, verkar vettigt tycker jag..

#8
2018-12-11 18:26

Peter B, begagnatmarknaden? Att konstruera en personbil som en slit och släng-vara typ modern smartphone är ett resursslöseri av monstruösa proportioner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.