Bild
Nästa artikel
Volvo V90 Cross Country.

Rosttest: Volvo V90 Cross Country (2017)

Rost

Några nedslag i rostskyddsinspektionen av terrängtåliga V90 och betyget blev därefter. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt
Cross Country har samma rostskydd som vanliga V90 – baklucka av plast, länkarmar, fjäderbenstorn, framskärmar och huv av aluminium. Övrig kaross av stålplåt. Dörrar är behandlade inuti men bakdörrar har bara delvis tätade skarvar. Bra bakre skärmkanter, men på sikt utgör de otätade skarvarna under filtinnerskärmarna baktill en rostrisk.

Undertill finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Balkar och hålrum saknar nästan helt invändig rostskyddsbehandling och slitskydd finns bara i plattans yttre kanter.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-05-25 14:44

Nää, nu igen tidig version och senare version på nya V90 fick betyg 3 fortfarande efter nya V60 fick betyg 4.

#2
2017-05-25 16:54

Volvo V90 har tydligen ett uselt rostskydd som verkligen måste kompletteras med en extra rostskyddsbehandling.

- Volvo borde skämmas med att leverera ett så skruttigt och undermåligt rostskydd!!!

#4
2017-05-25 17:03

Tycker det lutar åt en tvåa! Understryker faktum att "all teknik i dom flesta fall, är en fråga om ekonomi".

#5
2017-05-25 17:40

Men premium är ju bara hur bilen ser ut och inte rostskydd eller?

#6
2017-05-25 18:39

Jag kan tycka det här är tragiskt och bilen borde ha påkostad behandling och skydd med tanke på bilens positionering och pris.

Men samtidigt är det få tillverkare som faktiskt har så bra koll på saltdränkt slitage som de svenska, här i det förlovade landet av saltdränkta vägar. Så det ska bli intressant att se om Volvos design håller. De säger själva att de valt den här designen medvetet, för att grundmetallen som de valt inte behöver skyddas mer än så.. och ja, Volvo använder stora mängder höghållfast stål.
Höghållfast stål brukar vara mer korrosionsbeständigt.

#8
2017-05-25 20:49

"Huv och baklucka saknar invändig behandling och limtätade skarvar" jävligt dåligt att de inte har behandlat bakluckan invändigt;)

#9
2017-05-26 07:10

Men om nu bakluckan är av plats, som det står på andra raden. Är inte då invändig behandling lite onödigt, eller...

#10
2017-05-26 08:50

"Men om nu bakluckan är av plast, som det står på andra raden. Är inte då invändig behandling lite onödigt, eller..."
- Tänkte inte på det... ;-)

#11
2017-05-26 16:42

De var lite så jag menade. Lite konstigt att de klanka ner på de?

#12
2017-05-26 19:13

Baklucka av plast saknar invändig behandling...

#13
2017-06-26 12:26

Och huven av aluminium saknar också invändigt skydd.
Inte ofta jag har sett plast och aluminium som rostar, men visst, kanske kan inträffa?
I Bohuslän rostar ju det mesta.

#14
2017-11-06 15:26

Det finns flera felaktigheter ViB's utlåtande om S och V90. 2011 skrev man om V70 att motorhuv och baklucka är av aluminium respektive plast, och är därmed "ROSTSÄKRA". V90 har samma lösning med material. Nu skriver man att " Invändig behandling saknas i motorhuv/baklucka och huvens plåtomvikningar är inte limmade." Huven är visst limmad, men har ingen extra tätning eftersom den är av aluminium. Att "bakdörrarna är bara delvis limmade" är också felaktigt. Jag har påtalat detta, och man har svarat att man kommer att "rätta felaktigheterna". Har ännu inte sett att man gjort det. OBS att det jag tar upp ovan är inte att misskreditera själv testet, men rena felaktigheter i fakta bör påtalas och rättas.

#15
2017-11-06 15:33

Svar från Volvo Cars finns på denna länk, men det hittar man inte i anslutning till testet... Märkligt:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-kan-volvo-s90-ha-sa-dal...

#16
2017-11-06 15:55

Stoor skrev: "Volvo V90 har tydligen ett uselt rostskydd som verkligen måste kompletteras med en extra rostskyddsbehandling."
Rostskyddsmetoder AB som gjort testet utför även rostskyddsbehandlingar. Volvo har 20 % av marknaden i Sverige...
Kan det vara ett sammanträffande att man då skriver rena felaktigheter i sina utlåtande om Volvo?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.