Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volvo V90 (2016)

Rost

Avsaknad av rostskydd på flera ställen, otätade skarvar och bara delvis tätade dörrar drar ner betyget för Volvo V90 i Vi Bilägares rosttest.

V90 har baklucka av plast, i övrigt är den som S90 och har aluminium i länkarmar, fjäderbenstorn, framskärmar och motorhuv. Resten av karossen är av stålplåt.

Dörrarna är behandlade inuti, bakdörrarna är bara delvis tätade. Bra bakre skärmkanter men en rostrisk på sikt är de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen. Under bilen finns många otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar/hålrum saknar nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.

Rostsyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2016-11-21 12:51

Pinsamt?

#2
2016-11-21 13:43

Med tanke på att de skäller sig för premium milky så, ja.

#4
2016-11-21 18:19

Bra ändå, för att vara kinesiskt fordon!

#6
2016-11-21 21:38

Vad ska man säga? Vore smart om man inte snålade på rostskyddet. Känns inte premium. Besvikelse.

#7
2016-11-21 21:39

.

#8
2016-11-21 22:33

Om jag inte minns fel så fick även nya XC90 (när den kom) samma betyg, 3/5. Kanske ViB kan ta in en sådan (en tillverkar tidigt 2015) och undersöka hur den ser ut idag?

#9
2016-11-22 16:11

Vad menar du George? Ordet "premium" har ju inget att göra med verklig kvalitet utan är en sinnesförvirrelse. Man får mindre för pengarna = mera luft i priset.

#10
2016-11-22 20:17

Jag begriper inte vart i artikeln ni ser betyget?

#11
2016-11-23 05:03

Inte för att jag skulle vara någon Volvo-fantast, men när har dessa betyg ännu haft någonting att göra med verkligheten? De som går 5/5 rostar i verkligheten och omvänt för dom som går sämre betyg. Tycker att detta alltid är ett fiasko...

#12
2016-11-23 21:04

Roligt att läsa hur man försöker misskreditera testet för att förklara varför Volvo fick oväntat dåligt betyg. Premium är inte bara känsla i min begreppsvärld.

#13
2017-06-26 10:13

Håller med Peugo, det finns t.ex många mercedes i mitt område som inte alls har bra rostskydd, de har börjat rosta efter 4-5år (C och E). Däremot vet jag inte om jag ska lita på vi bilägare eftersom jag var själv inne på volvo och v90s baklucka är inte av plast, den är typ i samma material som bilen är i.

#14
2017-11-06 15:17

Det finns flera felaktigheter ViB's utlåtande om S och V90. 2012 skrev man om V70 att motorhuv och baklucka är av aluminium respektive plast, och är därmed "ROSTSÄKRA". V90 har samma lösning med material. Nu skriver man att " Invändig behandling saknas i motorhuv/baklucka och huvens plåtomvikningar är inte limmade." Huven är visst limmad, men har ingen extra tätning eftersom den är av aluminium. Att "bakdörrarna är bara delvis limmade" är också felaktigt. Jag har påtalat detta, och man har svarat att man kommer att "rätta felaktigheterna". Har ännu inte sett att man gjort det. OBS att det jag tar upp ovan är inte att misskreditera själv testet, men rena felaktigheter i fakta bör påtalas och rättas.

#15
2017-11-06 15:32

Svar från Volvo Cars finns på denna länk, men det hittar man inte i anslutning till testet... Märkligt:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-kan-volvo-s90-ha-sa-dal...

#16
2017-11-06 15:50

Hörru Kjell. Volvo V90 tillverkas på Volvo Cars i Torslanda, och endast i denna fabrik. Den är dessutom konstruerad och utvecklad i Göteborg. Många tror att Volvo Cars är ett kinesiskt företag, men då har man inte koll. Företaget är svenskt med huvudkontor i Göteborg, men har en kinesisk ÄGARE. Rätt ska vara rätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.