Nästa artikel
Rosttest: Volvo V60 D3 (2011)
Rost

Rosttest: Volvo V60 D3 (2011)

Publicerad 11 februari 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Volvo. Volvo V60 har ungefär samma rostskydd som S60 och det är ganska bra. Motorhuven är av aluminium. Det sitter bra och täckande innerskärmare i alla hjulhus. Baklucka och dörrar har tätats noga och i dörrarna finns ett lager vax. Under bilen sitter sköldar av plast och där de inte täcker har plåten fått ett överdrag av slitskydd.

Undertill finner Vi Bilägares rostexpert en mängd skarvar som helt saknar tätning och en plåtficka som kommer att fyllas med våt lort. Det är sparsamt med vax i balkar och sparklådor. Bilen är skyddad precis där det behövs, inte mer.

Några stänklappar har inte Volvo kostat på. Det kan innebära risk för rostangrepp vid bakskärmarna, där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant. Testbilen hade redan blästringsmärken i lacken på sparklådorna.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V60 D3
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.