Bild
Nästa artikel
Volvo V60.

Rosttest: Volvo V60 (2016)

Rost

Omfattande rostskydd, men bakre hjulhuskanterna är en svag punkt. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Volvo har ett omfattande rostskydd. Motorhuven är av aluminium, bakluckan och dörrarna är noggrant tätade och insidan av dörrarna är behandlade med vax. Hjulhusens innerskärmar är av plast som inte suger åt sig fukt.
 
På undersidan finns täckande plastsköldar och där sådana saknas är slitskyddet omfattande, men det finns också skarvar som helt saknar tätning samt en plåtficka som lätt fylls med smuts. I balkar och sparklådor finns vax, men ganska sparsamt. Hjulhuskanterna bak har en fog med glesa punktsvetsar och det finns risk för rostangrepp vid bakskärmarna där sprut från framhjulen blästrar en plåtkant.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2016-05-31 18:56

Den där bakre hjulhuskanten såg inte så bra ut... Är bakluckan av plåt på V60? På V70 är den ju av plast. Blir spännande se rosttest av V90 framöver. Inte bra om Volvo börjar pruta på rostskyddet...

#2
2016-06-02 20:31

Baklucka av plåt är v60 och även v40 svaga punkt. Har sett ett antal sk bubblor i lacken på dessa bilar. Så där behöver Volvo skärpa sig. Men de ligger iaf bra mycket bättre till än tex VW då Passaterna är ett stort skämt angående rost på dörrar och bagagelucka, mm. Kan vara lacksläpp och bubblor på bilar som är 1år gamla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.