Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volvo V40 (2012)

Rost

 Motorhuven är tillverkad av aluminium, resten av karossen är av plåt. De flesta skarvar – i baklucka, dörrar och på underredet – är väl tätade och inuti hålrummen finns det ovanligt rikligt med vax.

Underredet täcks till stor del av sköldar som är gjorda av något slags porös plast. Under dessa är karossen bara grundlackerad och det går att hitta en och annan öppen skarv.

I hjulhusen finns innerskärmar av filt som med tiden kommer att bli fuktiga. Då kan också rosten komma.

Stänkskydd saknas. Sprutet från framhjulen träffar sparklådornas nedåtriktade skarv. Volvo tar 770 kronor för stänkskydd, en klok investering.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V40 D3

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.