Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volvo S80 T6 FourC (2006)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Tyvärr måste vi konstatera att nya Volvo S80 har ett sämre rostskydd än tidigare årsmodeller i serien. Senast vi testade S80 var år 2001 och då kunde vi konstatera att Volvo börjat snåla in på rostskyddet som från början var bäst i världen. Nu har man prutat ytterligare.

Motorhuven är i aluminium som tidigare men bakluckan är nu i plåt och saknar invändig behandling. Den är därför att räkna som en potentiell rostfälla på sikt. Innerskärmarna är bra och skarvarna i bottenplattan är rejält tätade. Dock har Volvo slarvat med den invändiga behandlingen av balkar och hålrum. Vaxet ser ut att vara sporadiskt sprutat lite här och var. Bitvis är plåten helt obehandlad.

Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakre hjulhus blir relativt tidigt rostangripet i i punktsvetsar och skarvar. Området mellan tank och reservdelsbalja är också känsligt för angrepp.


Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.