Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volvo S80 (2006)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nya S80 visar upp en del brister som drar ned betyget. Undertill går att hitta många otätade skarvar och inuti balksystemet finns vax bara på de mest utsatta ställena. Sparklådorna är av en gammaldags konstruktion med skarven nedåt. En plastpanel ger ett visst skydd men kan också lagra fukt och lort. 

Ålderdomligt invikta skärmkanter bak skyddas av väl täckande innerskärmar, men de har en mittdel av filt som kan samla fukt.

Motorhuv av aluminium är ett arv från gamla S80, men resten av bilen är av plåt. Bakluckan är bra limmad men saknar vaxbehandling. Dörrarna har behandlats inuti men är inte limmade i framkant.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakre hjulhus blir relativt tidigt rostangripet i i punktsvetsar och skarvar. Området mellan tank och reservdelsbalja är också känsligt för angrepp.
 

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.