Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volvo S60 2.0T (2010)

Rost

Kaross, dörrar och baklucka är i galvaniserad stålplåt. Motorhuv är av aluminium. Framskärmar är av bra konstruktion och skyddas av plastinnerskärm. Baklucka är bra tätad men ej behandlad inuti. Dörrar har inre behandling och är tätade via limning.

Bakskärmen har konventionell utformning men med inflyttad fog och är skyddad av en bra innerskärm av plast.Dörrarna har rätt utformning för att minska blästringseffekt. Yttre delar undertill skyddas av plastpaneler.

Vissa balkar är behandlade inuti, andra har luftig konstruktion. Utanför panelerna finns ett slitskydd. Bränsletank är av plast och påfyllningsrör i rostfritt stål. S60 bedöms ha ett gott skydd mot rost.

Besiktigad av Rostskyddsmetoder AB

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo S60 2.0T

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.