Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volvo S60 (2000)

Rost

S60-modellen har, precis som märkessyskonen S80 och nya V70, ett utmärkt rostskydd som är väl anpassat för att klara påfrestningarna i nordiskt klimat.
85 procent av karossplåtarna är galvaniserade och Volvo har inte sparat på krutet. De mest utsatta detaljerna har ett ovanligt tjockt galvlager, hela 20 my.

Dessutom är motorhuv och baklucka tillverkade i aluminium, som inte kan rosta. Vältäckande innerskärmar finns både bak och fram och ett bra slitskydd täcker bottenplattan.

Bromsrören är gjorda av en rostbeständig nickel/koppar legering och bränsletanken är av plast. Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström ger den nya Volvon högsta betyg, en femma.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.