Bild
Nästa artikel
Volkswagen Touran.

Rosttest: Volkswagen Touran (2015)

Rost

Volkswagen har kostat på bilen ett bättre slitskydd än på gamla Touran. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Kaross av plåt. Väl limmad motorhuv som saknar behandling på insidan, men ovanligt stora ventilationsslitsar kompenserar en del. Baklucka med väl limmade kanter och behandlad insida.

Filtinnerskärmar bak, bra skärmkantkonstruktion. Plastinnerskärmar fram, väl täckande kant mot framskärmar. Väl limmade och på insidan behandlade dörrar. Stora täckskivor undertill, snålt med tätningar men bra behandling inne i balkarna. Inget som helst slitskydd under täckskivorna, däremot har VW baktill under bilen kostat på ett bättre slitskydd än på gamla Touran.

Tätning vindrutestolpe/framskärm av icke fuktsugande typ.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#2
2015-11-26 18:54

Hur i h.......... kan du vite det om en bil som knapppast har kommit i salg.

#3
2015-11-26 19:00

Han spår i kaffesump!

#5
2015-11-27 15:10

brut 33, skaka på huvudet så kanske det ramlar ned en polett som gör att du slipper idissla?

#7
2015-11-27 15:41

Brut 33, vad duktig och kunnig du är!

#9
2015-11-27 18:04

Jo - Brut 33 verkar ju väldigt kunnig...eller ? Och hur var det med "tokar"....

#10
2015-11-27 18:35

brut 33, kalla dig Sec 33 så blir du mera smakfull?

#12
2015-11-28 10:52

Sec 33, Hade du haft ett litet uns av kunskap om korrosion och bilar, så hade du inte behövd att flamsa så här i denna tråd. Envar är ju salig i sin tro. Hur många VW har du haft? Av dina skriverier att döma är svaret 0?

#13
2015-11-28 11:22

Rostbetyget går inte riktigt att ta på allvar längre tyvärr. Exempelvis får VW nästan uteslutande betyg 4 vad man än gör, medan Toyota får nästan uteslutande betyg 2 vad man än gör. Så stor är inte skillnaden och rost kommer på båda. Båda kommer dessutom förmodligen klara bilprovningen utan problem 15 år/30,000 mil.

Det finns inte heller nån bedömning av lackkvalitet, kanske det mest avgörande när det gäller rost.

Förstår inte riktigt varför Vi bilägare envisas att presentera dessa rost-tester som nyhetsartiklar. Och eftersom det nästan alltid är samma betyg för dom olika märkena så är det ju inga nyheter.

Jag tycker också att Vi bilägare bör ompröva betyget 2 för Toyota, som ju är underkänt. Klart man inte vinner några nybilstester om man lägger stor vikt vid rostskydd och tror att rostskyddet är så dåligt att det får underkänt. Nej, detta stämmer inte och är riktigt dålig konsumentupplysning. Finns f.ö. få märken som ger så få problem för oss bilägare som Toyota, om det nu är det man prioriterar.

Betyg 4 och betyg 5 riskerar dessutom att bilköpare vaggas in i falsk säkerhet. För även om det är mycket rostskyddsmedel under bilen (nåt som Vi bilägare skattar högt) så kommer den försvinna rätt snabbt, inom ca 5 år.

#14
2015-11-28 17:34

Vidstige, du har rätt! Vib tittar på hur rostskyddet ser ut och med ledning därav spår hur skyddet kommer att skydda mot rostskador i framtiden. Därav skillnaden i betyg. De tror 4 på VW och tror 2 på Toyota.

#15
2015-11-28 17:46

T.ex. galvaniseringens tjocklek som jag förstått skiljer en del, bör ju ha en inte så liten betydelse.

#16
2015-11-28 17:55

ViBilägares rostskyddsbedömning säger inte så mycket om hur bilarna sedan rostar i verkligheten, så den bedömningen kunde man lika gärna lägga ner så luras ingen bilköpare av den.
"Enligt de källor vi har hos lackeringsfirmorna blir lagningarna bara ”en hjälp för stunden”. Efter tre–fyra vintrar är risken uppenbar att rosten kommer tillbaka. Det intressanta är hur garantierna och eventuell goodwill ska tolkas längre fram, när bilarna blir äldre."
http://www.vibilagare.se/nyheter/dorrost-volkswagens-varsta-problem-34041
Många bilar som fått höga betyg i ViBilägares rosttester visar sig senare rosta som få andra bilar gör.

#17
2015-11-28 22:01

PREVIA, det beror lite på hur och med vad lagningen sker. Det finns epoxifärg som innehåller upp till 96 % zink och är lika bra eller bättre än galvanisering. Det viktiga är underarbetet. Ju renare plåten görs innan reparationen, ju längre hållbarhet.

#18
2016-01-22 12:48

Hej!
Väldigt så sakligt det var här då ;) En del som kommer att få slut i pajförrådet snart tror jag ...

Har iaf haft 4 Audi och 3 vw, varav den sista tyvärr är en Touran-06.
Innan denna hade jag en Polo-00 som pendlarbil, det tog 9år innan första minilacksläppet kom på bakluckan. Rätt bra!. Frågan är vad hände sen VW????
Alla VAG bilar jag har ägt har haft ett mycket bra rostskydd, i början behövde man inte ens lägga i stenskotten, ingen rost ändå! MEN när denna Touran var 4år och 7k mil började eländet.... Det kom lacksläpp överallt utom på taket. Såg på besiktningen för ett par år sen att hela undersidan på och runt reservhjulsbaljan var full av ytrost. Har lagt ner ett antal tusenlappar på att lacka om alla dörrar och bakluckan, skärmkanterna fran/bak. Lackfirman sa att de var tvugna att slipa plåtrent ända upp till rutorna på luckan och dörrarna för det släppte hela tiden. Någon hjälp från vw var inte att räkna med trots att efterkontroll inte krävdes, men jag hade gjort en (1) service hos en icke auktoriserad firma. Jämfört med Polon kan man se att klarlacken är betydligt tjockare på den och håller förstås emot bättre för små stenskott som orsakar lacksläpp. Att sedan zink skiktet är betydligt tunnare än förr är ett faktum, eftersom det börjar bli ytrost i stenskotten efter ca:2 veckor. Sa jag att färgen lossnar runt dörrhandtagen också?! Inte förvånande eftersom det lösa färgskiktet (3skikt tot) är tunnt som ett bibelpapper. Men ni ska ha en eloge för den fina kvalitén på avgassystemet inte bytt på 25k mil. Vad ska man säga... tack för mej VW det var den sista bilen från denna koncern det finns andra som tillverkar bilar som rostar mindre, mycket mindre. Snart är det bara avgassystemet kvar......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.