Bild
Nästa artikel
Volkswagen Tiguan.

Rosttest: Volkswagen Tiguan (2018)

Rost

Dåligt justerade dörrar riskerar blästring, men bra tätningar och behandling av balkar och hålrum. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Tiguans hela kaross är tillverkad av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att kolla och rensa. Nedåtvänd tröskelskarv med bra PVC-skydd. Innerskärmar av plast fram och filtplast bak. Ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt.

Bra slitskydd men ej under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar är tätade. Gäller också bakom innerskärmarna. Mycket bra behandling i hålrum/balkar. Stänklappar fram. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-03-19 09:18

Ingen kommentar om att stänklappar saknas. Med så många brister är det obegripligt att betyg 4 sätts.
Men, ok, tiden får utvisa vad som händer.

#2
2018-03-19 09:40

Där håller jag med dig hultarn - mera än en 3:a borde inte delats ut om man tolkar det skriftliga omdömet.

#3
2018-03-19 09:44

Ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt. Tänkt om den är lukt och mögel är ett problem.

#4
2018-03-19 11:36

Hur 17 kan man ge VW en fyra med så uselt rostskydd i dörrar och stor blästringsrisk etc? Det enda som är bra skyddat är balkarnas insida! Den som köper en VW måste omedelbart göra en extra rostskyddsbehandling! I min värld borde ett rimligt betyg vara en väldigt svag trea.

#5
2018-03-19 11:38

Skandal!
Enligt min egenhändiga teoretiska undersökning borde det vara en 5:a...

#6
2018-03-19 19:28

Vw får alltid toppbetyg men verkligheten är grym; )

#7
2018-03-19 22:18

VW måste verkligen förbättra sitt rostskydd. Se tex VW Caddy, Golf, Passat som efter några få år är otroligt rostiga runt dörrhandtag, nedersidan av dörrar, skärmkanter och i viss mån baklucka. Nä, Volkswagen har tyvärr blivit en rostwagen.

#8
2018-03-19 22:34

O nää min kära Toyota fick bara en 3a. Det är orättvist att vw får en fyra. Min bil är ledsen nu och jag är kränkt..

#9
2018-03-20 06:57

Just det ni säger att VW och Toyota är inte bra. Finns fler annan märken som några är bäst: http://www.vibilagare.se/search?keys=Rosttest

#10
2018-03-22 18:15

Varför får alltid VAG bilar 4 då? Är det bara en slump, eller ligger något bakom? (mutor?)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.