Bild
Nästa artikel
Volkswagen Tiguan.

Rosttest: Volkswagen Tiguan (2017)

Rost

Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Tiguans hela kaross är tillverkad av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att kolla och rensa. Nedåtvänd tröskelskarv med bra PVC-skydd. Innerskärmar av plast fram och filtplast bak. Ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt.

Bra slitskydd men ej under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar är tätade. Gäller också bakom innerskärmarna. Mycket bra behandling i hålrum/balkar. Stänklappar fram. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-04-24 08:34

"Dörrar, baklucka och huv är ej behandlade inuti.Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att kolla och rensa. Inte alla skarvar är tätade (underrede) Gäller också bakom innerskärmarna. Dåligt justerade dörrar innebär blästringsrisk." Och ändå en fyra?? Märkligt.

#2
2017-04-24 08:50

Håller med "hultarn", hade det varit en kia, renault, citroën eller dyl så hade det varit en trea.

#3
2017-04-24 09:55

Ja ja... 12 år rostskyddsgaranti? Vem vill ha VW för så många år? Första ägare ska sälja den efter 3-4 år precis när garanti går ut. Andra ägare kommer att ångra att hen köpte VW bil pga dyra motorn reparationer och servicen och egentligen ska skita att reparera/servera hos auktoriserat verkstad. Tredje ägare ska köpa bilen och köra den till utlandet att sälja eller avmontera och sälja bildelar. Allt händer inom 6-8år max!

#4
2017-04-24 12:26

hultarn.

Det är ju som Vidstige brukar säga, en VW och då är allt på topp.......trots brister......men läs vad ägare tycker om bilarna i Autoindex tex, de är inte lika nöjda som motorjournalisterna vid nybilstester. Ägarna lever med bilarna varje dag och bör veta mer. Min egen erfarenhet av VW motsvarar vad de flesta ägare placerar VW i Autoindex, som en medelmåtta.

#6
2017-04-24 16:25

Vafalls, bara en 4.a???
Nåja, jämfört med asiatiska tillverkare så fuskar de inte med rostskyddet.

Kian fick väl en 2.a Ganska dåligt för en bil som kostar 450000....

#7
2017-04-24 17:35

Ska man tolka alla missnöjda VW-ägare med sina sönderrostade bilar i Autoindex så kommer VW:s försäljning i Sverige att halveras i år, precis som den gjorde året innan och året dessförinnan... ;-)

#8
2017-04-24 18:35

Inget nytt för den som har ögon och öron, men den visar på motsatsen av Vi Bilägares rost test.
http://www.aftonbladet.se/bil/article22749786.ab

#9
2017-04-24 19:09

Den börjar bli vettig utanpå men ser fortfarande ut som en tändsticksask. VW-älskare förespråkar verkligen villkorslös kärlek ;). Det är inte så att de betyg utgör underlag för universitetsstudier. De enda bilarna som jag har krav på vad gäller långvarigt rostskydd är premiumsegmentet. Skulle jag behöva laga lite rost på en 10-årig Tiguan, sak samma. Den kommer inte behöva uppsöka ett stålverk eller så...

Har nämnt det för några månader sedan utan något gehör från ViB. Vore underbart att åtminstone få läsa (ett filmklipp med diskussion mellan de som betygsätter och representant för det aktuella märket vore proffsigt) vad tillverkarna har att säga i frågan. Jag tänker främst de de sämst betygsatta.

MVH

#10
2017-04-24 19:15

Micke82.

Ett utmärkt förslag att representanter för märket som bedöms ska få säga deras åsikt om bedömningen i en video inslag. Tyvärr kommer det nog inte hända.....eller varför inte visa upp bevis för att en modell har verkliga modellspecifika fel vad gäller rost....tyvärr får vi aldrig se det heller.....

#11
2017-04-24 20:01

Minns inte vilken Honda fick en "etta" i betyg för en tid sedan. Tror att det var en Jazz. Man kan rycka på axlarna om man inte föredrar japanska bilar men de flesta skulle säkert uppskatta en annan tolkning/förklaring av den aktuella bilens rostskydd. Bredare konsumentupplysning för oss kunder.

MVH

#12
2017-04-25 10:27

Shogun
"Det är ju som Vidstige brukar säga"

Känns som man har lyckats rätt bra när man inte ens behöver skriva i artiklarna längre och folk ändå kommer ihåg kritken! :D

Fyra i rostbetyg här är förstås fel, liksom att man konsekvent ger underbetyget två till allt japanskt i princip. Vi bilägare skulle behöva göra ett rejält omtag när det gäller rostbetygen.

#14
2017-04-25 16:12

Snyft. Den japanska bilen fick sämre betyg än den tyska. Snyft

#15
2017-04-25 18:24

Ständigt dessa konspirationsteorier angående VAG, man undrar om det är ren masochism som driver japanofilerna till att läsa ViB eftersom allt som skrivs i tidningen uppenbarligen är åt helvete fel.

#16
2017-04-26 05:56

Undra just hur död en diesel bil kommer vara som säg fem år? Nypris idag 300k, 2022 kanske man får 30k?

#17
2017-04-26 08:44

Jag tror inte att ljuddämpande kuddar under innerskärmen fram binder fukt, för det ser ut som cellplast så fukten lägger sig bara på ytan. Vilket det även skulle göra på insidan av innerskärmen om den inte hade dessa kuddar. Dessutom utsätts ju inte kuddarna för stensprut och dylikt så dom blir ju aldrig "punkterade". Så där tycker jag VW gjort rätt, för jag gillar tysta bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.