Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat Sportscombi.

Rosttest: Volkswagen Passat Sportscombi (2018)

Rost

Föredömlig vaxbehandling, men isoleringsmaterial kan snabbt dra åt sig fukt. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Passat har kaross av stålplåt. Skarvarna i motorhuv och dörrar är genomgående ordentligt tätade och motorhuven har dessutom rejäla ventilationsslitsar. Innerskärmarna fram är av plast medan de bakre är av filtmaterial. Skärmkanterna bak är bra, utan smutssamlande hylla. Men vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som snabbt suger åt sig fukt.

Underredet täcks till stora delar av filtskivor som också drar åt sig fukt. Balkarna under bilen har dock en föredömlig invändig vaxbehandling och alla skarvar i underredet är väl tätade. Bilen är dessutom rostskyddad under täckskivorna.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-09-17 12:58

De som köper en VW ska definitivt kosta på sig en extra rostskyddsbehandling eftersom VW i verklig trafik rostar som 17.

#2
2018-09-17 18:49

Jaså Stoor - har haft ett flertal VW och inte ens min dåtida VW Jetta -82 rostade nåt trots mina 25.000 körda mil.

#3
2018-09-17 20:33

Hm, hade en Passat -06 som såldes vid 14000 mil. Såg bra ut under innan försäljning. Knappt ytrost på länkarmar osv.

#4
2018-09-17 21:57

Tja, Lexus rostar ju som nya så lite fukt i isoleringsmaterial kan man nog bjuda på.

#5
2018-09-18 04:17

Stoor har rätt ifall vi ser hur det sett ut i verkligheten. Har nog misst all förtroende för detta ”test”...

#6
2018-09-18 13:00

Testet är nog bra.. problemet är att lacken faller av vid skärmkanter och över lysen etc..
Den är säkert bra rostskyddad i underredet... men det hjälper ju inte när lacken på bilen faller av..

#7
2018-09-18 15:54

mw73: Jag håller med dig. Min erfarenhet av egna vw är också att solida lacker har hållt bättre.
Metallic-lacker som jag haft har fått lacksläpp (vårtor) innan treårsdagen, därmed har lackgarantin åberopats och bilen lackats om.

#8
2018-09-18 21:04

Tyskarna kan!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.