Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat GTE SportsCombi

Rosttest: Volkswagen Passat GTE SportsCombi (2015)

Rost

Vissa rostskyddsmetoder särskiljer laddhybridsversionen av Volkswagen Passat från de konventionella versionerna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
Kaross, luckor och dörrar av plåt. Väl tätade dörrskarvar, motorhuv med rejäl ventilation. Plastinnerskärmar fram, filtmaterial bak. Bra bakre skärmkanter utan smutssamlande hylla. Vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som suger åt sig fukt.

Hybridversionens underrede täcks till stor del av plastskivor, inte av ”filtskivor” som andra Passatversioner. Längsgående balkar med föredömlig invändig vaxbehandling, skarvar är väl tätade, slitskyddet under täckskivorna är gott. Däremot fann vi spår av begynnande rost i bakvagnsvaggan som är tillverkad av svartplåt.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2015-12-09 13:31

Bra gjort VW!
[Redigerat: Deeds]

#2
2015-12-09 15:08

tysk kvalitet, rakt igenom!

#3
2015-12-09 15:16

celef, sarkastisk kommentar tydligen? :D

#11
2015-12-09 16:04

Nu får vi alla gruppkramas och komma ihåg att internet bara är skoj,och att passaten är jättebra, eller nåja, bra då för att inte uppröra någon.
;-)

#12
2015-12-09 16:08

Internet är kul. Rost är inte kul. Passat är helt klart en bra bil.

#14
2015-12-09 16:11

De kan om de vill.

#15
2015-12-09 16:33

Uppenbarligen inte brut 33. En fyra är ett högt och bra betyg

#16
2015-12-09 17:27

Svartplåt?
"Svartplåt, även kallat järnplåt, är en obehandlad plåt som är kraftigt rostbenägen"
Var det verkligen nödvändigt att göra så?

#17
2015-12-10 08:28

Svartplåt. Visserligen rekommenderas att man ska ge en ny bil en extra rostskyddsbehandling men är svartplåt inte lite väl snålt?
En Dacia för 79 900 är bättre skyddad och håller minst samma goda kvalitet som Renaults hyllade.

#19
2015-12-09 18:08

Järnplåt finns inte, Det går inte att valsa järn till plåt på grund av järnets höga kolhalt.
Svartplåt, vad är det? Svartlackerad stålplåt? Bilar tillverkas oftast av sk djuppressplåt som bland annat tillverkas av SSAB i Domnarvet.

#20
2015-12-09 18:09

Vad tycks om VWs" svartplåtsdetaljer "under åren då?
Inga direkta problem alls.

#21
2015-12-09 22:07

Svartplåt = olegerad plåt. Även kallad vanlig karosseriplåt.
Här bör man komplettera rostskyddet, glöm inte insidan.

#22
2015-12-10 11:22

Vore bra om man klargjorde vilken plåt man har i de olika bilarna.
Svartplåt är ett vitt begrepp, säkert så är det skillnad på en vanlig stålplåt och en bilplåt.
Lastbilar kallar sin plåt för kromstål den rostar inte alls under normala förhållanden.
Utvecklingen har säkert gått framåt sen Gevalia tiden.

#24
2015-12-10 12:12

Benols- finns t.o.m. plåt som ska rosta- kallas rosttröga.
Corten är en kvalité- skorstenar har det materialet- får direkt ytrost men sen är det stopp.

#26
2015-12-13 12:28

Nyare VW rostar, framförallt där man inte tror att det ska rosta och där man sällan upptäcker den t ex framdörrens framkant och under vissa av underredets plastkåpor. Obehaglig rost alltså...

#27
2016-01-15 11:19

Med "bakvagnsvagga i svartplåt" menar man bakvagnsbrygga, finns även ofta framvagnsbrygga andra chassi detaljer med samma princip. Dessa är på alla bilar bara lackade i tunn svart färg. Dvs. börjar rosta direkt och blir snabbt helt brun.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.