Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat GTE.

Rosttest: Volkswagen Passat GTE (2019)

Rost

Föredömlig vaxbehandling, men svartplåt kan utgöra en framtida rostrisk. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
Kaross, luckor och dörrar av plåt. Väl tätade dörrskarvar, motorhuv med rejäl ventilation. Plastinnerskärmar fram, filtmaterial bak. Bra bakre skärmkanter utan smutssamlande hylla. Vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns isoleringsmaterial som suger åt sig fukt.

Hybridversionens underrede täcks till stora delar av plastskivor, inte av ”filtskivor” som på andra Passatversioner. Längsgående balkar med föredömlig invändig vaxbehandling, skarvar är väl tätade, slitskyddet under täckskivorna är gott. Bakvagnsvaggan är tillverkad av svartplåt och kan vara utsatt för rostrisk.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-02-07 12:49

Moderna VW har ju haft stora problem med lacken och dess kvalitet snarare än uppenbara konstruktionsfel(som undersöks här). För kundernas skull hoppas jag verkligen att det är löst så att rostbubblor på dörrar och liknande som dykt upp på relativt nya bilar är ett minne blott.

#2
2019-02-07 13:06

Jupp.
Verkligheten är grym för vw och audi.

#3
2019-02-07 16:23

Ingår stänklappar fram? Varför nämns de inte varje gång utan bara slumpmässigt i olika tester?
De kan ju göra stor skillnad, inte minst när det gäller blästring av sidorna.

#4
2019-02-07 19:51

Inte kan väl stänklappar behövas på en bil från VAG?

#5
2019-02-08 09:47

Det här betyget lär kränka många Toyota ägare.

#6
2019-02-08 13:30

Knappast när de ser så fort en passat blir till en buske i karossen; )

#7
2019-02-08 16:41

"Bakvagnsvaggan är tillverkad av svartplåt och kan vara utsatt för rostrisk."

Finns "finare" bilar där rosten redan finns från fabrik

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-lexus-ls-500h

Och även andra från samma koncern
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-c-hr-2017
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-avensis-2015

I min värld är det en stor skillnad mellan "utsatt för rostrisk/framtida rostrisk" och rostig redan från fabrik.
Men det är klart, i min lilla inskränkta VAG-värld så ser jag väl inte klart :-)
Till skillnad från de som befinner sig i den såååååå vidsynta och öppna Toyotavärlden....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.