Bild
Nästa artikel

Rosttest: Volkswagen Golf Variant 1,4 TSi Comfortline (2009)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Karossens kraftiga galvlager ger ett bra grundskydd som är förstärkt med vaxbehandling där det behövs. Underredet är täckt av plastsköldar, som både fungerar som slitskydd och ger bättre aerodyamik. Innanför sköldarna är balkar och hålrum vaxbehandlade och de skarvar som finns under bilen är väl tätade.

Minus får Golfen för att innerskärmarna bak är av ett fuktsamlande filtmaterial och att det saknas stänklappar som skyddar underredet.

Rostskyddsgaranti: 12 år. 

Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea, med historisk koppling till konstruktionens med de främre plastinnerskärmarnas montering innanför skärmkanten, som fallet är med VW Golf generation V. Tröskellådorna är i riskzonen när saltblandning och fukt letar sig in i hålrummen, men ej ut. Grundfärgens vidhäftning är en osäkerhetsfaktor.

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.