Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf Sportscombi.

Rosttest: Volkswagen Golf Sportscombi (2017)

Rost

Skarvarna under plastsköldarna är väl tätade, men sköldarna i sig samlar både fukt och grus. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Kaross av stålplåt. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är alla skarvar väl tätade. Sköldarna i sig är dock mycket fukt- och grussamlande, vilket avslöjas när vi skruvar loss dem. Alla balkar undertill är behandlade invändigt. Delar som inte täcks av sköldar är behandlade med ett rejält PVC-baserat slitskydd.

Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak. Skumplasten vid främre dörrstolpe/framskärm är av fuktsugande typ.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#1
2017-07-12 17:45

Volkswagen har ju visat sig att rosta rejält på helt andra ställen än de ni på ViBilägare kikar på här -hur görs bedömningar kring detta? Vad hjälper det att ljuddämparen är rostfri när hela bakluckan är rostig på en typ 4 år gammal VW?

#2
2017-07-12 18:04

Hur har du lyckats få rost på hela bakluckan på din 4 år gamla VW av 2017 års modell?

#3
2017-07-13 10:09

Håller med! Både vw och audi har stora rostproblem i skandinavien.kommer redan efter 1-4 år.Hela sidorna, bakluckan, tak och huv. Nu är det vw:s tur förut ford,mazda och mercedes.
Hoppas ni tar upp det och skriver om det!
Stora rostproblem.
Är i branshen!

#4
2017-07-13 10:11

Den enda Vag-bil jag har haft rost på var en Audi 100 från 70-talet, för övrigt har jag aldrig haft rost på en vag-bil och jag har ägt många.

#5
2017-07-13 10:57

Konstigt att vi som faktiskt ägt några VAG-bilar inte upplevt dessa påstådda problem som skall visa sig redan under de 4 första åren... T o m min gamla Jetta -82 klarade sig utmärkt trots att jag körde 25.000 mil med den...

#7
2017-07-13 11:15

brut 33: Nog är det så att din högsta dröm att äga en VAG bil eftersom du tittar på dom så noga?
Själv har jag inte sett nyare VAG bilar som är rostiga och det känns rimligt eftersom dom brukar få 4/5 i rostbetyg.

#8
2017-07-13 12:31

Patrik Silfwerbrand: Du som är i branschen, vilket bilmärke har bäst rostskydd enligt din uppfattning?

#9
2017-07-13 11:21

Kan inte annat än hålla med Hackenbush och Pi, den senaste VAG-bil jag haft rost på var en Passat -80 som var mellan 10 och 12 år då jag ägde den.

#10
2017-07-13 11:31

Hävdar inte att det aldrig inträffar de problem som några påstår är vanliga utan det jag säger är att jag inte tror att det är så speciellt vanligt - vilket mina egna erfarenheter också pekar på.

#11
2017-07-13 14:51

Kom igen! VW-bilar och rost hör ihop, det borde alla veta och vara ärliga om.

#12
2017-07-13 15:38

Nej det visste jag inte. Berätta gärna mer för oss som inte är upplysta.

#13
2017-07-13 17:04

Peugo - tror du verkligen att jag är så dum att jag köper en ny VW om den förra visat tecken på korrosionsproblem ? Kan i så fall upplysa Herrn om att riktigt så dum är jag inte.

#15
2017-07-13 17:58

Men VW är något som intresserar dig förstår jag, så du kan inte vara rädd om ditt psyke.

#17
2017-07-14 07:11

Med tanke på hur mycket bilar VW säljer i Sverige och resten av världen är kunderna nöjda. Det handlar nog bara om avundsjuka från din sida.

#19
2017-07-14 08:23

ASK, när har fösäljningssiffror haf något som helst att göra med nöjda kunder? Fakta är att 90% av folket är 'lamm' och köper vad andra köper och ifall det uppstår fel på produkten så antingen tiger man in i det sista så inte grannen får reda på det eller förklara det för sej själv att man hade otur. Psykologi är det frågan om. Folk borde läsa på mera och psykologi är ett av dom viktigaste ämnena och det använder alla produktutvecklare till din nackdel hela tiden, tyvärr.

#20
2017-07-14 09:35

Det är ganska enkelt Peugo om en produkt eller ett märke inte har nöjda kunder då väljer kunderna ett annat märke nästa gång. Man vill inte göra samma misstag igen. VAG har haft en hög försäljning under ett stort antal år och det skulle dom inte haft om det hade varit en "medioker" bilkoncern.

#21
2017-07-14 09:11

brut 33: Att jämföra en Lexus med en Guldvinge är som att svära i kyrkan. Lexus har inte i närheten samma status. T.o.m en Knallert har mer status. Jag är ledsen att jag måste meddela dig detta.

#22
2017-07-14 09:50

Peugo
Att påstå att 90% av svenska befolkning är lamm tyder snarare på att din intelligens är låg. Är det ett faktum?

Ps. Naturligtvis tycker du att franska människor är fantastiska som gör självständiga val när de köper en fransk bil.....i Frankrike.

#23
2017-07-14 10:13

Det är väl så att dom som väljer udda märken som t.ex. franska eller varför inte japanska som Toyota/Lexus, har ett starkt behov av att hävda sig och på något sätt vill bekräfta sitt val inför andra. Det är väl det som Peugo tänker på när han skriver att vi ska läsa psykologi. Jag vet dock inte var lammen kommer in någonstans, måste vara en felskrivning.

#24
2017-07-14 10:37

Och när tillräckligt många gjort ett udda val bildar man klubb och åker på bilträffar och dricker kaffe. ;-)

#25
2017-07-14 10:43

Säger man verkligen "lamm"? Är det inte "får" man brukar prata om?
Kanske blandar ihop detta med engelskans "sheeple" när man pratar om att folk inte tänker och följer skocken.

#26
2017-07-14 10:41

Axa, det finns intelligens och "intelligens" och ja, dom flesta vet inte vad dom köper. Läs på snälla Axa.

#27
2017-07-14 10:44

Tycker alltså Peugo efter att ha googlat;-).
Det är ju verkligen ett vederhäftig sätt att samla in och bearbeta information på.

MVH AL

#28
2017-07-14 10:46

Vilken typ av intelligens tänker du på Peugo? Är det hög IQ du syftar på eller mer känslomässig intelligens eller kanske något helt annat?

#29
2017-07-14 17:12

Peugo
Haha, ja vilken intelligens är det du menar? Tydligen har du även hittat ett samband mellan köpbeteende och intelligens? Jag antar att du då menar att de som köper något udda som Trabant är högst intelligenta?
För övrigt faller min tidigare utbildning inom området så jag har väl en del koll på intelligenserna....

#30
2017-07-15 00:03

Peace out friends! Man behöver inte vara bitter hela livet, även om man har valt franskt eller japanskt stål.