Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf.

Rosttest: Volkswagen Golf (2018)

Rost

Vettig grundkonstruktion, men rostfälla finns vid framdörrarna. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

VW:s kaross är helt av stålplåt, men grundkonstruktionen är vettig. Dörrar, huv och baklucka är noggrant tätade, men bara dörrarna har invändig vaxbehandling. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och under dessa är de flesta skarvar bra tätade.

Balkarna under bilen är invändigt behandlade med rostskyddsmedel och de delar av underredet som inte täcks av sköldarna har behandlats med ett PVC-baserat slitskydd. Stänklappar finns och både bakre ljuddämparen och ändrören är rostfria. Framför framdörrarna finns en framtida rostfälla i form av ljuddämpande skumgummi som kan suga åt sig fukt och vatten.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2018-10-02 14:29

Identisk info som Rosttest: Volkswagen Golf (2012), kanske vore intressantare att följa upp hur det gick med Golf (2012), dvs 4 år senare!

#2
2018-10-02 18:18

Tyvärr stämmer detta dåligt med verkligheten när det gäller Golf.. Jag ser dagligen Golfar som bara är 3-5 år gamla med stora rostskador.. Framdörrarna viker sig pga is som bildas och rostar, bakskärmarna rostar, och lacken verkar som helhet vara en svag punkt, galvsläpp med rost som följd.. Kvaliteten verkar dessutom vara ojämn då det är väldigt olika från bil till bil..

#3
2018-10-02 18:27

Kan inte hålla med dig Peter.
Har faktiskt inte sett någon Golf som är 3-5år gammal som är rostig.
Däremot årsmoddellerna 2003 till 2008 (generation 5) där framdörren kunde vika sig pga isbildning om man körde kupevärmare länge vid kallt väder - där vatten kunde frysa mot a-stolpen längst ner mot sparklådan.
Ser du skillnad på årsmodellerna?

#4
2018-10-02 19:50

Inte heller jag "ser dagligen Golfar som bara är 3-5 år gamla med stora rostskador" - inte ens min egen som är på sitt 4:e år.
Det är nog som McTar skriver att de som var mest drabbade är Golf generation 5 och dom har ju några år på nacken numera. Men inte ens sådana "ser man dagligen med stora rostskador"....

#5
2018-10-03 08:43

Nja jag kan hålla med att vag tidigare än så måste haft skiftande kvalité på sin lackering som ger fula skönhetsrost skador på skärmkantet och bakluckor etc.

Men jag tror att det i huvudsak är bilar före eller kring 2010-11 eller långt tidigare.
Vilket är sanslöst dåligt men dom flästa är trots allt felfria.

#6
2018-10-04 11:50

4 är ju rätt bra betyg. Tror ingen asiat fått det.

#7
2018-10-04 20:13

ja vurdering 4 er flot , men hvad hjælper det , de ruster som bar af sommeren også i danmark. Toyota får 1 og ruster ikke.

#8
2018-10-05 05:54

Står en passat på jobbet 2011 och den är rostig överallt.
Ser för taskigt ut:(

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.