Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf 1,6
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf 1,6

Publicerad 24 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Karossen är galvad och behandlad med vax där det behövs. Underredet är täckt med plastsköldar som skyddar mot smutssprut. Skarvarna är väl tätade och det finns vax inuti balkarna.

Dörrarna är uppbyggda av en inner- och en ytterdel som skruvas fast vid varandra. Hur konstruktionen i längden står emot rost återstår att se. Innerskärmarna fram är av plast, men baktill sitter innerskärmar av ett filtmaterial som drar åt sig fukt. Stänklappar saknas, vilket också drar ned betyget.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en trea, med historisk koppling till konstruktionens med de främre plastinnerskärmarnas montering innanför skärmkanten, som fallet är med VW Golf generation V. Tröskellådorna är i riskzonen när saltblandning och fukt letar sig in i hålrummen, men ej ut. Grundfärgens vidhäftning är en osäkerhetsfaktor.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.