Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen e-Golf
Rost

Rosttest: Volkswagen e-Golf

Publicerad 25 februari 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Väl utförda skarvar och limningar håller upp betyget för e-Golf. Men fuktsugande filtmaterial i bakskärmar och sköldar hindrar toppbetyg.
E-Golf är ur rostskyddssynvinkel byggd i stort sett på samma sätt som en vanlig Golf. Karossen är av plåt och har genomgående mycket väl utförda skarvar/limningar för olika ytor i motorhuv, dörrar och baklucka. Motorhuvens insida är obehandlad men ventilationen är god. Innerskärmar av filtmaterial bak, av plast fram. Bra blästerskydd mot trösklarna fram, trots att stänklappar saknas (se bild). Underredet täcks av sköldar av filtmaterial som kan samla fukt, men den främre som skyddar batteripaketet är av plast. Väl utförd skyddsbehandling i alla hålrum under bilen. Tätningen vid vindrutestolpar/dörrar är av fuktsugande skumplast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-25 11:05
hultarn

Det här filtmaterialet, finns det verkligen några bevis för att det är negativt?
Har inget minne av att jag sett något dokumenterat, enbart farhågor....

Det ligger ju inte precis mot obehandlat plåt, och skyddar mot mekanisk påverkan av plåten.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-25 11:09
Reverend Benny

Jag tänkte lite samma sak Hultarn.
Tror dock att i de flesta länder så är det inte någon fara, men gissar att saltsörjan i detta landet gör att det kan vara en risk.
Efter att ha läst testen igen så tycker jag man får känslan att det är en rätt negativ test, och att ge den 4 av 5 kanske är lite väl generöst. Speciellt om man väger in att VW inte kör galvad plåt längre.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-25 13:13
Pi

Om det är som det står - "Tätningen vid vindrutestolpar/dörrar är av fuktsugande skumplast" - så är det en ändring från den Golf 6 Variant som jag har för i den är tätningarna i halvhård plast och inte skumplast.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-25 14:55
ENTJ1

Håller med hultarn.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-25 17:27
IngoS

Håller med Hultarn m fl. Det är något som inte stämmer. Varför lägga ned en massa möda på limningar, rostskyddsbehandling i balkar etc och sedan sabba alltihop med fuktsugande material? Känns märkligt att VW skulle göra missar år efter år.Tekniken med filtskärmar har funnits i så många år att man borde kunna se rostskador på de äldsta bilarna. Upp till bevis med en undersökning eller intervju med person som har personlig erfarenhet av det här Mycket möjligt att ViBs expert verkligen har sett de här problemen, och då kunde det vara intressant att ta del av hans självupplevda erfarenheter.

#6 • Uppdaterat: 2015-03-01 16:57
Roy J

Har också tänkt lite i samma banor som hultarn. Frågan är väl också hur dessa filtbitar är fästade. Någon bil hade en slags filtliknande material som inte var sugande - jag minns inte vilken.

Reverend Benny, finns det någon bil idag som INTE är galvad?

#7 • Uppdaterat: 2015-03-01 17:08
Reverend Benny

Tror de flesta av de nya bilarna idag som nyttjar höghållfast stål inte är galvaniserade, och det är väl ganska många såsom jag förstår det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.