Nästa artikel
Rosttest: Toyota Yaris Linea Sol (2000)
Rost

Rosttest: Toyota Yaris Linea Sol (2000)

Publicerad 24 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

De garantier som Toyota lämnar är smått överdådiga: 12 års garanti mot genomrostning och tre års lackgaranti. Men frågan är om bilen verkligen står emot rosten så länge. Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB, tvivlar.

Karossen är visserligen galvaniserad och det finns extra vaxbehandling på utsatta ställen, bl a motorhuvens framkant. Men det finns också rostfällor.
Bakom innerskärmarna fram sitter t ex en "ficka" där grus och fukt samlas i tjocka lager. Ett tygliknande material har lagts in som ljudisolering i skärmen.
På testbilen var det plaskblött efter 30 mil. Bak saknas innerskärmar. Salt och grus kan spruta rakt upp och lägga sig kvar i fickor och under kanter.

Bilens undersida är sprutad med ett bra slitskydd. Vissa balkar har fått extra vaxbehandling medan andra balkar är obehandlade. Många dräneringshål har pluggats igen. Ur ett par balkar rann det smutsvatten när vi tog bort pluggarna.

Bottenplattan har på sina håll fula plåtskarvar - upp till tre plåtar ovanpå varandra - som inte fått någon extra skyddsbehandling. På sådana ställen får rost lätt fäste. Bränsletanken är av plåt och riskerar att bli en rosthärd. Ännu större är risken för påfyllningsröret som dragits genom ena bakskärmen, mitt i grussprutet.

Avgasröret lär klara sig bättre. Det är rostfritt. Hur tjock galvanisering Toyota Yaris har, har vi inte fått besked om. Är skiktet bara tillräckligt kraftigt, lär bilen stå emot rost ett bra tag, trots bristen på extra skydd. Men tolv år klarar den sig näppeligen utan rosthål.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.