Bild
Nästa artikel

Rosttest: Toyota Verso (2013)

Rost

Kaross, hjulupphängningar och avgassystem av plåt. Dörrar, motorhuv och baklucka har dålig limning i skarvarnas hörn, men i hålrummens nederkant finns skyddande vax. Bra infästningar av framskärmarna. Innerskärmar av plast fram, av porösa och fuktsugande material bak. Plåten bakom är helt oskyddad.

Skärmarna bak har dubbla, hoppunktade plåtar – en billig konstruktion. Undersidan har en del ordentligt tätade skarvar men också många som ej tätats. Rostskyddande behandling inne i balkarna saknas helt. Tank av plast, förankringsband och även tankpåfyllningsrör av plåt som lätt rostar.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Verso 2,0 D-4D 125 Business

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.