Bild
Nästa artikel
Toyota RAV4.

Rosttest: Toyota RAV4 (2019)

Rost

Smutssamlande kant och hög blästringsrisk. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Motorhuv, framskärmar och baklucka av aluminium. Dålig tätning av fogar i dörrarnas och motorhuvens hörn, samt risk för blästring av framskärmarnas nederkanter. Dörrtrösklar med nedåtvända skarvar utan tätning. Underredet täcks av plastsköldar, väl tätade skarvar och bra slitskydd från bakvagnen och bakåt.

Samtliga innerskärmar är av filtmaterial. Vissa av balkarna undertill har väl utförd vaxbehandling. Dörrarnas insidor har mer punktvis vaxbehandling och det finns dessutom en smutssamlande nederkant i dem. Alla komponenter i underredet är av kolstål, utom en främre krockbalk som är av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-05-20 10:28

Först nu ser jag vad det står på regskylten. Synd att "S"-et är så litet... ;-)

#5
2019-05-20 10:59

Hihi sPYA .

Blästringsrisk skiver dom och jag tänker pianolacken.
Risk att det kommer att bli fult.

#7
2019-05-20 12:02

Lite kul att A.L nu anser att designen påverkar huruvida folk väljer att köpa eller inte, jag minns vår debatt om Lexus grill då du hävdade motsatsen :)

Jag gillar inte heller designen men jag är inte dummare än att jag förstår att många gillar den, smak är personligt och Rav4 säljer som smör oavsett vad du eller jag tycker

#8
2019-05-20 12:25

Simon. Ingen har påstått att designen inte påverkar köp. Vad jag har påstått är att en försäljningsförändring inte helt kan tillskrivas fulfronten vilket var vad Simon påstod i den debatten.

För att skatta designspråkets påverkan krävs en ganska omfattande kartläggning av köparnas preferenser, inklusive en rad kontrollvariabler (kallas ibland för faktoranalys) som man kan läsa mer om här;

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/faktoranalys

Om RAV4 (eller Lexus) säljer i x-antal exemplar till en y lönsamhet på grund av eller trots sitt gräsliga yttre återstår alltså fortfarande för Simon att visa.

Nej den är ful som stryk. Det är mycket riktigt min egen uppfattning och om man skall vara lite elak och följa Simons resonemang också majoriteten av bilköparna. Simon får försöka klura ut vad som menas;-)

MVH AL

#9
2019-05-20 12:57

En Toyota säljs inte för sitt utseende, utan trots sitt utseende. Toyotas köpare bryr sig helt enkelt inte om design. Just Toyota har genom åren producerat flera design-styggelser, som de olika Prius-modellerna t ex.

#10
2019-05-20 13:04

Ja Raphael, det är även min uppfattning.

Det är därför som jag inte kan förstås varför Toyota inte köpte upp PSA - som har en verkligt trevlig design - när man hade chansen. Men sannolikt är inte designen så viktig för Toyota-köparen.

MVH AL

#11
2019-05-20 14:48

A.L, du pratar mot dig själv :)

Men nu handlar tråden om rostskydd och inte om utseende å angående vår gamla debatt om Lexus så skulle de ju förlora och sälja sämre på grund av den fula grillen enligt dig, men du fick ju gräsligt fel den gången när Lexus istället slog försäljningsrekord he, he…

Vem vet, kanske nya Rav4 också kommer göra det samma?

#12
2019-05-20 14:53

Undrar hur många som skriker att den är ful bara för att det är en Toyota? Jag är absolut inget Toyotafan, ett märke jag aldrig ägt, men denna nya Rav4 växer rejält när man ser den i verkligheten. Jag tycker personligen det är det snyggaste Toyota producerat sen Celica 3. Skulle jag vilja ha en, nej, men jag kan ändå ge positiva omdömen om den.
Sen är fortfarande design en helt subjektiv sak så det finns inga rätt eller fel i sitt tyckande, bara en personlig åsikt.

#13
2019-05-20 15:23

Simon: Jag fick inte ett dugg fel vare sig då lika lite som nu- problemet för dig är att du inte förstår varför;-). För att förstå behöver du vid sidan av grundläggande mikroekonomi lära dig vad faktoranalys är för något. Följ länken som jag gav dig och återkom om du har frågor på eventuella oklarheter.

Som jag gick igenom då - och även nu - krävs det en mer ingående analys för att uttala sig om huruvida designen har någon effekt - och i vilken grad. Försäljningsresultat och efterfrågan innehåller nämligen fler variabler än designen på bilen - rostskyddet (som den här artikeln handlar om) är en sådan (oklart i vilken grad dock), säkerhet, miljö, komfort och inte minst pris och substitut etc är andra saker som påverkar. Det ser vi ju f.ö också hos Lexus - där modeller säljer både i högre upplagor med fulfronten precis som där finns modeller som säljer sämre - trots fulfronten. Hade det varit så enkelt som Simon vill ha det till, d.v.s att man kan hänvisa till en del av produktegenskapen och förklara all variation med den skulle det inte vara några problem att vare sig utveckla eller sälja bilar. Dessutom skulle företaget som knäcker koden ifråga bli extremt lönsamt;-).

Så att hänvisa till en komplementhändelse (dessutom utan några som helst effektmått) är ingen bevisföring. Det är spekulation.

Ja RAV4 är ful (som jag ser det). Det finns substitut på marknaden som är snyggare och som dessutom har en snarlikt eller bättre rostskydd (enligt bedömningarna i denna artikel).

MVH AL

#14
2019-05-20 15:29

Henrik M: Intressant iakttagelse. Du menar alltså att en del köpare uppfattar Toyota som fula generellt så att de även projicerar den egenskapen på nya RAV4?

Så kanske det är - vad vet jag. Men jag kan enbart konstatera att en RAV4 inte faller mig i smaken - särskilt inte i jämförelse med alternativen på marknaden.

Det finns ju orsaker till att RAV4 och Lexus för den delen säljer mycket mer i USA än vad man får iväg fordon i EU. produktutformningen är där en uppenbar anledning.

MVH AL

#15
2019-05-20 15:42

A.L: Ja, jag tror att väldigt många är så bestämda i sina åsikter att de av "gammal vana" gärna projekterar samma åsikt på det nya bara för att.....men jag kan såklart ha fel.

#16
2019-05-20 15:49

Henrik M. Ja det är säkert inte i omöjligt att du har rätt. Å andra sidan: ingen rök utan eld;-).

Just RAV4 är i alla fall inte någon höjdare. Däremot ficj man ju till CH-R betydligt bättre.

Synd att den inte fick "stå modell" när RAV4 ritades.

MVH AL

#17
2019-05-20 15:56

Jodå, här nedan i länken visade det sig att våran egen "Joe Labero" fick fel och målade in sig i ett hörn återigen, då han hade fel siffror att räkna på. Kort sagt han hade inte "rätt" fakta/siffror att räkna på som han kräver att andra ska se till att ha alltid för att få en "hederlig och fakta baserad diskussion" som han skriver på annan plats. Analysen gick fel som så många ggr förr när faktan/siffrorna var fel....och nu är vi där igen ;o)

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/okad-f...

Men oavsett vad "Labero" tycker om Rav4s utseende, så är nya Rav4 en succe på marknaden i Sverige, beställ en nu få den levererad i April 2020.

Sedan så är ju Henrik M något på spåret i sitt inlägg #12....

#18
2019-05-20 16:06

Jo inte heller i den långa tråden lyckades någon - trots att jag återupprepade frågan säkert tjugo gånger- isolera designens och fulfrontens effekt på försäljningen.

Det enda som angavs var ett tidningsklipp med uppsatta försäljningsmål. Mål som definierades annorlunda än bilmarknaden som helhet och därför avvek från de siffror som publicerades av ACEA. Vare sig Shogun eller Simon kände tydligen till att Toyota har en egen definition av sin Europaförsäljning och stod därför (också där trots att jag ställde samma fråga tjugo gånger) svarslösa på att skillnaden i inrapporterade siffror och målen var oromligt stora. Sedan fick vi dock klarhet i varför och då stämde också prognos och utfall bättre överens.

Att Shogun sedan beställt en RAV4 var ny information för mig. Jag blir måhända inte särskilt förvånad - men önskar honom ändå lycka till med den nya förmågan på gården.

MVH AL

#19
2019-05-20 16:44

Toyota jaja nu är det fel på testet igen..

#20
2019-05-20 17:28

Toyota flörtar med Jeep-kunderna genom utformningen av hjulhusen. Det ligger i Toyotas historia och tradition att göra bilar med en design som fungerar på USA-marknaden, vilket då ofta innebär design som i Europa uppfattas som ful.

USA har haft två designlinjer - mjuk och aerodynamisk, eller fyrkantig med rakare linjer. RAV4 tillhör uppenbart det senare.

#21
2019-05-20 18:43

Bortsett från att det var jag som tog reda på hur det stod till med Lexus definition av "Europa" (man inkluderar allt mellan himmel och jord: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/lexus-... ) och att Simon utropar sig som "segrare" (sic) samt Shoguns tragglande, så rostar alla bilar. Även Lexus.

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-t...

#22
2019-05-20 19:41

Ha ha tack Audi, den tråden hade jag glömt av totalt. Och visst är det härligt att få rätt. IS kommer inte säljas mer ö.h.t, trots (eller på grund av?) sin anskrämliga design.

Så fungerar det med efterfråga. Den beror inte på en enda sak, inte ens om det råkar stå Toyota (eller Lexus´) på bilen ifråga,

Och visst rostar en Lexus. Har själv sett rostiga Lexus (bland annat är tanken i plåt på de äldre versionerna och vad jag vet rostar plåt tid)

MVH AL

#23
2019-05-20 21:26

Jag har sett rostiga Toyota och rostiga Lexus.

#24
2019-05-20 21:30

Någon skrev att Toyota flirtar med Jeep-kunderna genom hjulhusens design......dock om vi tittar med historieglasögonen på oss så ser vi att Toyota LC hade denna form på hjulhus redan när den dök upp 1951. Visst, Willis Jeep hade det ännu något år tidigare, men att säga att Toyota med detta flirtar med Jeep-kunderna....nää, de tittar tillbaks på sin egen designhistoria. Faktum är att tittar man på en LC-modell jag inte kommer på benämningen på nu från slutet av 80-talet är det många smågrejer från den man kan ana i nya Rav4.
Återigen, jag vill inte ha någon, men vore trevligt med lite balans i all kritik :)

#25
2019-05-21 10:09

Det är tydligen inte anmält känt att Toyota Land Cruiser har Jeep-rötter, den gjordes till Korea-kriget för amerikanarna snabbt behövde en lite större Willys Jeep. Det är verkligen ingen hemlighet att Toyota LC byggde på Jeeps design, så när man hävdar att nya RAV4 är en hommage till Toyotas designhistoria, så kom ihåg att det är en hommage till Toyotas historia av att kopiera amerikanarna.

#26
2019-05-21 10:14

Man kan ju tycka att Toyota efter alla dessa år borde kunna hitta ett eget formspråk för sin SUV, men istället kopierar de stilen från Jeep - precis som de gjorde på 50-talet. Och där har onekligen Jeep själv lyckats bättre med att modernisera sin stil än Toyotas copycat.

#27
2019-05-21 17:34

landcruiser er fra før jeep og landcruiser er suveræn på alle punkter kan ikke sammenlignes med jeep men den nye RAV4 LIGNER NU MERE LAMDCRUISER OG DER ER GODT..

#28
2019-05-21 19:03

jørgenn
Nu är du ju helt ute och cyklar. Willys Jeep är från 1941. Du får väl läsa vad Raphael skriver innan du börjar svamla om Toyotas absoluta överlägsenhet....

#29
2019-05-21 20:01

jo men den model fra 1940 har intet med land cruiser at gøre

#30
2019-05-21 20:09

det var en lille stærk mini militærbil. som blev brugt under krigen 2 erdenskrig
JEEP.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.