Bild
Nästa artikel

Rosttest: Toyota RAV4 (2013)

Rost

RAV4 har kaross helt och hållet i plåt. Huv, baklucka och dörrar har tunn tätning i hörn, men i nederkant av dessa finns en vaxbehandling. Skärmar och dörrar har nederkanter täckta av plastlister. Dessa samlar dessvärre smuts och fukt.

Framskärm av bra och luftig konstruktion som dessutom skyddas av innerskärm i hård plast. Bakskärm av konventionell konstruktion med smutssamlande kant men skyddad av innerskärm av filtliknande material. Stänklappar saknas. Bränsletank och rör i plåt. Slitskydd och hålrumsbehandling saknas. De mest utsatta skarvarna är tätade.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota RAV4 2.0 MAN Executive

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2013-07-11 19:41

Regnar det inte i Japan?

#2
2013-07-11 19:47

Skulle våga slå vad om att rosten inte är ett problem på denna Toyota heller.

#3
2014-05-24 17:54

http://www.autonews.com/article/20140522/OEM11/140529942?template=mobile
Rostskyddsmetoders klassningar verkar vara rätt korrekta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.