Nästa artikel
Rosttest: Toyota Corolla (2019)
Rost

Rosttest: Toyota Corolla (2019)

Publicerad 1 juli 2019
Toyota Corolla.
Blästringsrisk i motorhuvens framkant och på dörrarna som är dåligt inpassade. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Corolla är till största del en plåtkonstruktion bortsett från tvärbalkarna, kardantunneln och motorhuven som är av aluminium och bakluckan av plast. Filtinnerskärmar i hjulhus fram och bak. Den nedåtvända tröskelskarven är inte tätad.

Avgassystem av stål. Rostskyddsbehandling i tröskeln men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum. Blästringsrisk i motorhuvens framkant och på dörrarna som är dåligt inpassade.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:t

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-01 10:28
Saabium

Märkligt att världens största billtillverkare inte ens kan passa in dörrarna korrekt?

#2 • Uppdaterat: 2019-07-01 10:51
L. Mäkinen

Är det tredje japanen med en tvåa på kort tid nu?
Har de återgått till gamla produktionsmetoder pga Yen-kursen?

#3 • Uppdaterat: 2019-07-01 11:29
Pi

Är det kanske så enkelt som att man i Japan räknar med betydligt kortare livslängd på bilar och då bryr man sig inte om rostskyddet ? Och de som gäller i Japan gäller då också uppenbarligen alla andra av deras marknader - eller ?

#4 • Uppdaterat: 2019-07-01 11:38
Axa

Är inte klimatet i Japan med hög luftfuktighet och salta vindar? Hur klarar sig japanska bilar däröver?

#5 • Uppdaterat: 2019-07-01 11:51
A.L

Om man studerar vilka bilar som överlever längst ute i trafikmiljön är det inte japanska bilar som är sämst, utan de franska. Toyota blir ungefär 20 år gammal, sedan skrotas de snabbt ut. Andelen Toyota som är äldre än 20 år i populationen är lägre än hos flertalet andra märken från både Sverige som Tyskland, däribland även andra japanska.

Bäst är dock en svensk respektive tysk leverantör - varav den senare haft mängder av rostproblem på senare år.

MVH AL

#6 • Uppdaterat: 2019-07-01 12:19
Styggavargen

Kan det vara så att frankofilerna ger upp, köper sig en ny fransk bil igen, varför gråta över en gammal bil när man kan köpa en ny hyfsat billigt?

#7 • Uppdaterat: 2019-07-01 14:14
Världens vackraste man

Inte är det väl rosten som tar död på franska bilar? Bilskrotarna brukar ha gott om blanka fina fransoser som hamnat där av andra anledningar än rost.

#8 • Uppdaterat: 2019-07-01 14:34
c.larsson

A.L, Skrotas de ut på grund av rostproblem eller på grund av att reparationskostnaden vid exempelvis krock blir högre än bilarnas värde? Jag får känslan att enda gången en bil skrotas ut på grund av rostproblem är när den får körförbud på grund av rost hos bilprovningen. Jag har själv ingen insikt i skrotningshistorik och dess uppdelning på olika orsaker så det är därför jag är nyfiken. Senaste bilen jag hade som gick till skrot hade nästan 20 år på vägen och den dog på grund av motorbrand, inte så spännande. Den var förvisso varken fransk eller japansk heller. :)

#9 • Uppdaterat: 2019-07-01 16:43
V8-Power

Avgassystem i plåt är ju bara för dåligt, när de hade det förra gången så höll de i 2-3 år sedan 1990 gick de över till rostfritt.
Varför denna idiotiska spariver?!

För övrigt har yenkursen inte mycket med saken att göra eftersom den tillverkas i england med nästan enbart lokala underleverantörer.

#a • Uppdaterat: 2019-07-01 18:10
Tobo

Inte mycket japanskt i denna som sagt, det mesta kommer från England och Wales.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.