Bild
Nästa artikel

Rosttest: Toyota Avensis Verso (2001)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Toyota vågar ge en tolvårig garanti mot genomrostning. I huv, baklucka och dörrar har det sprutats extra vax som skydd. I övrigt hoppas tillverkaren uppenbarligen att bilens galvanisering ska räcka. Det är nämligen mycket snålt med övrig behandling.

Bottenplattan skyddas inte av någonting utom grundlack ovanpå galvaniserade plåtar. En del skarvar har tätats, andra inte. På vissa ställen undertill ligger upp till fyra plåtar på varandra utan tätning emellan. Någon extra skyddsbehandling i underredets balkar och i sparklådorna har vi inte lyckats hitta.

I bakre hjulhusen finns inga innerskärmar och inte heller något slitlager.
Lort och vatten sprutar rakt upp på plåten. De främre hjulhusen skyddas nödtorftigt av plastsköldar som inte är heltäckande. Bränsletanken är av plåt. Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström bedömer att Avensis Verso nog kan se snygg ut i många år utanpå - men risken är uppenbar att den rostar upp inifrån.

Betyget blir en mager tvåa.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.