Bild
Nästa artikel

Rosttest: TOYOTA Avensis 1,8 CVT Business (2009)

Rost
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Toyota har försökt förbättra skyddet i Avensis, men inte lyckats så bra. Inuti motorhuven har det sprutats ett skyddsmedel som är för tjockt för att sprida sig. Det ligger i klickar och får inte avsedd verkan. Balksystemet under bilen är obehandlat.

Underredet har många skarvar och bara några har tätats. Delar av durken täcks av sköldar som tillverkats av något som påminner om pressad textil. Även innerksärmarna bak består av samma material. Det dämpar säkert oljud, men risken är att det så småningom suger åt sig fukt som blir en grogrund för rost.

En annan rostfälla sitter vid bakdörrarna där karossen har ett veck. En påklistrad, genomskinlig plastfilm ska skydda plåten från att blästras av grus och lort. När plasten går sönder - vilket troligen sker med tiden - kommer lacken att skadas. Stänkskydd skulle kunna hjälpa lite, men sådana saknas.

Nya Avensis får, som de flesta av Toyotas bilar, det svaga rostskyddsbetyget två.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.