Nästa artikel
Rosttest: Toyota Auris Sports Tourer (2013)
Rost

Rosttest: Toyota Auris Sports Tourer (2013)

Publicerad 14 november 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Precis som konkurrenterna är Toyota Auris kaross helt i stålplåt. Dörrar, huv och baklucka har en invändig vaexbehandling men tätningarna i hörnen är bristfällig. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar och innanför dessa är alla skarvar otätade. Skarvarna på de delar av underredet som inte täcks av sköldarna är dock i de flesta fall tätade.

Däremot är slitskyddet bristfälligt och på minuskontot noteras också att balkar och hålrum under bilen inte är invändigt behandlade. Auris saknar dessutom stänklappar och under tröskellådorna finns plastlister som kan samla på sig fukt och smuts. Något som på sikt kan leda till rostproblem.

Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Auris Sports Tourer 1.8 HSD
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-14 17:05
Simon no1

När ska Rostskyddsmetoder inse att Toyota inte använder vanlig stålplåt ? Gång på gång samma blunder och om några år får ni höja betyget som ni fått göra tidigare.... Suck

#2 • Uppdaterat: 2013-11-15 10:14
saabnisse

Simon, vad är vanlig stålplåt och vilka använder den?
Och vad är ovanlig stålplåt?
Kan du ge lite materialspecifikation, tack.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-15 12:18
saabnisse

Det bär helt riktigt att Toyota rostar mindre idag, liksom de flesta nyare bilar.
Det går ju att tänka tillbaka på 1970-talet då rosten var det vanligaste problemet.
Och även lacken!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.